Bukefalos 28 år!

Skos på torsdag, broddar?

P

puckis

Hur gör ni nu när det är mellanväder. Han ska skos på torsdag. Ska jag brodda då eller vad tycker ni? Kanske bara gräsbroddar??
 
Mina hästar går broddade tills risken för frost är helt över. Korta brodd räcker. Och så har jag bara traktbrodd nu. Det kan bi ruskigt halt för en skodd hov när en frostnatt frusit markytan..
 
vi har broddat av, fast vi bor ju rätt långt ner.. sätt i blindbrood?
 
Det beror ju helt på vart du bor och hur långt våren är gången. Du kanske klarar dig med enbart traktbrodd? :)
 
kan du inte sätta i blindbrodd o sen brodda han för halt väder om det skulle slå om?
eller sätta den där mindre modellen av brodd....
 
brodda på och av vill jag inte göra dels pga min rygg och dels pga att det inte är jag som har morgonutsläpp så då blir det ju bara broddat vid ridning. Jag tycker det är minst lika viktigt att ha brodd i hagen pga skaderisk ( :crazy: lite dubbelt kanske eftersom även broddar kan skada, men ni fattar väl...).

Bara i trakten är ju bra. Kör ni elitbroddar då eller mindre gräsbrodd?
 
Jag kommer att ha full vinterskoning en omgång till (hovis kommer på tisdag). Man vet ju som sagt aldrig, det kan ju komma både snö och riktigt kalla frostnätter...
 
Våra är nyskodda och har fortfarande brodden,mest för att det i skogen inte har hunnit smälta undan och sen även hagarna så leriga så det känns som en trygghet i halkan..
 
Jag ska också sko nästa vecka. Jag tänker ta bort snösulorna, men fortfarande ha hål i skorna för säkerhets skull. Förresten kan han nog ha kvar de gamla skorna eftersom han gått broddad hela vintern och inte slitit på själva skorna.
 
Har fullbroddat tills det är vår och har torkat upp. Dvs skoning nu innebär fullbroddning runtom. Jag broddar inte i och ur heller utan de har brodd dygnet runt mellan oktober och april.

Kan meddela att vädret nu i norra Uppland vänt och det snöar igen (efter att ha varit 'vårväder' ganska länge). Men mina får ha brodden kvar tills leran torkat upp. Brodden sjunker ju i leran så det gör ingen 'skada', samma sak när man rider, grusvägarna är mjuka och det är ingen fara. När jag känner mig 'hyfsat' säker så blindbroddar jag om det är långt kvar till nästa skoning, men plockar inte UR brodd helt förrän skorna åker av.

Så jag skulle välja fullbroddat vid omskoning nu.
 
Antingen traktbrodd eller fullbroddad. Jag bor i och för sig i norra Sverige och vi kommer att ha fullbroddat minst en månad till!
Och som någon skrev så är det ju så mjukt i marken (fast det river upp mycket) att det inte gör så mycket om hästen går broddad på barmark nån vecka, om man inte orkar/kan få bort dem.
 
Sko med brodd. Sen när risken för snö och is försvinner så är det ju bara att skruva ur dom. :)
 

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
175
Senast: Elo
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 569
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Barn Hur mår ni ute i stugorna? Här har alla blivit sjuka nu. Det känns tufft att ta hand om små när man är så sjuk själv. Ingen sömn. Uppe...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
14 891
Senast: BernT
·
Utrustning Hej. Ska man brodda av scoot boots? Eller kan de broddarna sitta i hela tiden eftersom de är så små?
Svar
4
· Visningar
1 096
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp