De flesta barn får minst 6-10 förkylningar/år, men det blir bättre efter 6 års ålder.

Källa: Boston Children´s Hospital
Undra om det faktiskt finns en poäng med alla förkylningar? Eller om det vore bättre att låta bli.
Våran unge blev klart mindre förkyld sen vi bytte till ett liten liten ur och skur förskola. Kommer det då bli värre för barnet när han börjar 6års och blir utsatt för alla smittor igen?
 
Kommer det då bli värre för barnet när han börjar 6års och blir utsatt för alla smittor igen?

Tror jag inte, sexåringar som grupp är ju mindre sjuka och sprider ju därför färre sjukdomar. Dels har väl immunförsvaret byggts upp men framförallt har de ju en bättre basalhygien och kan lättare förmedla att de inte mår bra i ett tidigare stadie.

Jag upplever t ex att det är vår yngsta på småbarnsavdelningen som drar ner oss andra i sjukdomar. Äldsta barnet blev inte magsjuk (denna kräkperiod) förrän yngsta började förskolan. På småbarnsavdelningen töltar de ju runt ett gäng 1-2,5 år gamla ungar som dricker direkt från handfatet medan de tvättar händerna, stoppar prylar i munnen och typ slickar på allt🤮😅 Det går ju liksom inte att förhindra smittor mellan dem och från dem.
 
Vi klarade oss länge men 4åringen ville inte äta lunch idag (trots hans favortimat) och klagade på ont i benen. Tog tempen och visst har han feber.
Hade det på känn i natt även om han inte var varm eller verkade må dåligt.
Enligt storasyster var han pigg och glad på förskolan.

Få se hur det utvecklar sig och om någon mer blir sjuk.
 
Nu har sambon åkt på magsjuka, 10 dagar efter att första barnet blev sjukt. Han som brukar bli dålig så fort någon säger magsjuka.
Nu är det bara jag kvar, har dock bara varit magsjuk två ggr i mitt liv peppar peppar!
Jag är ju föräldraledig, men om jag skulle bli sjuk och bli så dålig att jag inte orkar ta hand om barn, får sambon vabba då trots att barnen är friska?
 
Nu har sambon åkt på magsjuka, 10 dagar efter att första barnet blev sjukt. Han som brukar bli dålig så fort någon säger magsjuka.
Nu är det bara jag kvar, har dock bara varit magsjuk två ggr i mitt liv peppar peppar!
Jag är ju föräldraledig, men om jag skulle bli sjuk och bli så dålig att jag inte orkar ta hand om barn, får sambon vabba då trots att barnen är friska?
Inte ta vab tror jag, men FL.
 
Barnen är 1,5 år :) eller tredje barnet är snart sju men han är lite mer självgående än de två mindre!

Ja han kan vabba, du måste sjukanmäla dig till fk samma dag. Sen kommer jag inte ihåg om du måste ta bort föräldrapenningen eller om fk gör det åt dig, men den ska bort så att han kan ansöka om vabb och där måste han ange rätt uppgifter (vab pga ordinarie vårdare sjuk osv).

Du får ett karensavdrag men sen sjukpenning om du fortsätter vara sjuk ett par dagar. Det under förutsättning att du har föräldrapenning inlagd de dagar du är sjuk.
 
Ja han kan vabba, du måste sjukanmäla dig till fk samma dag. Sen kommer jag inte ihåg om du måste ta bort föräldrapenningen eller om fk gör det åt dig, men den ska bort så att han kan ansöka om vabb och där måste han ange rätt uppgifter (vab pga ordinarie vårdare sjuk osv).

Du får ett karensavdrag men sen sjukpenning om du fortsätter vara sjuk ett par dagar. Det under förutsättning att du har föräldrapenning inlagd de dagar du är sjuk.
Får jag sjukpenning av fk eller är det min ag som ger mig det då?
 
Får jag sjukpenning av fk eller är det min ag som ger mig det då?
Från Fk, om du är heltidsföräldraledig. Är du bara ledig på deltid får du sjuklön från arbetsgivaren för den del du skulle ha jobbat och sjukpenning från fk för den del du är föräldraledig. Sjukpenning kan dock betalas ut som minst 25 % så är man föräldraledig med föräldrapenning på 12,5% står man nog utan sjukpenning. Inte helt hundra på det dock!
 
Varför skrev jag häromdagen att det verkar lugnt med magsjuka hos oss?

Igår möttes jag av en lapp på förskolan att det går magsjuka. Tänkte att det måste vara lite värre, för det är första gången jag har sett en varningslapp om just magsjuka på vår förskola. Idag ny lapp, magsjukan har "eskalerat" och rektorn har tagit råd från läkare, barnen ska vara hemma 48h. Tänkte att det är ju det som alltid borde gälla.

Nu håller jag tummarna för att vi inte drabbas, enligt mina barn var inget barn i deras grupp sjukt igår och när jag lämnade idag tittade jag runt lite. Det var många barn i de flesta grupperna förutom i gruppen för barn under 3år, där såg jag bara 2 barn så jag hoppas att magviruset är där och stannar där.
 
Ena barnet sjuk här hemma denna vecka, det började redan i måndags, otäck hosta med mycket slem och lite småfebrig. Imorgon valde jag dock att ta föräldraledigt. Känns så jäkla skönt att veta att jag och barnen är hemma imorgon oavsett hur någon mår, inte hinna meddela förskola och jobb på morgonen. Nä alla inklusive jag får svansa runt i sovkläder och äta frukost i lugn och ro hemma. Är alla friska hoppas jag på att besöka biblioteket🙂
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 758
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 977
Senast: Dimmoln
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag håller på att bli tokig... I torsdags var jag i stallet och det fullkomligt kryllade av knott, kände att de va i håret och kröp...
Svar
19
· Visningar
2 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp