Varför skrev jag häromdagen att det verkar lugnt med magsjuka hos oss?

Igår möttes jag av en lapp på förskolan att det går magsjuka. Tänkte att det måste vara lite värre, för det är första gången jag har sett en varningslapp om just magsjuka på vår förskola. Idag ny lapp, magsjukan har "eskalerat" och rektorn har tagit råd från läkare, barnen ska vara hemma 48h. Tänkte att det är ju det som alltid borde gälla.

Nu håller jag tummarna för att vi inte drabbas, enligt mina barn var inget barn i deras grupp sjukt igår och när jag lämnade idag tittade jag runt lite. Det var många barn i de flesta grupperna förutom i gruppen för barn under 3år, där såg jag bara 2 barn så jag hoppas att magviruset är där och stannar där.
Väldigt få barn i Kindergarten idag men det brukar generellt vara färre på fredagar. Känslan just nu: Frågan är inte om vi får besök av magsjuka utan när.
 
Väldigt få barn i Kindergarten idag men det brukar generellt vara färre på fredagar. Känslan just nu: Frågan är inte om vi får besök av magsjuka utan när.
Klarade ni er? Vi fick meddelande i torsdags från förskolan att ett barn kräkts på avdelningen så vi stålsatte oss inför ev smitta på dottern. Och mycket riktigt blev hon magsjuk igår 😩. Mitt gravidillamående har eskalerat och blivit tusen resor värre och stackars dottern har både hög feber och kräks. Hon vill bara sitta och sova på mig eller sin pappa och när hon sover på mig så får jag så svårt att andas i och med att hon ligger på min gravidkula. Imorse blev hon ledsen för att bebisen sparkade så hårt i magen och petade henne i huvudet 😑.

Vi har haft VAB och sjukdom till och från (mest till) sen 30 januari. Fy FAN säger jag bara.
 
Jag tror inte barnen på förskolan tvättar händerna tillräckligt noga. Både under svininfluensa och pandemin minskade vinterkräksjukan för då var det fokus på handtvätt. Pedagogerna tog handtvätt på allvar och nu är det inte lika noga längre.
 
Jag tror inte barnen på förskolan tvättar händerna tillräckligt noga. Både under svininfluensa och pandemin minskade vinterkräksjukan för då var det fokus på handtvätt. Pedagogerna tog handtvätt på allvar och nu är det inte lika noga längre.
Så tror jag med det är. De tvättar ”skitans dåligt” som mitt barn uttrycker det.. jag tror hon är rätt bra på det, iaf säger hon det 😂 men vi fick meddelande för två veckor sen om att vi ska komma ihåg att hjälpa barnen att tvätta händerna när de kommer, och de få gånger det varit någon annan förälder där har de snabbt hjälpt sina barn när jag sagt till mitt att gå och tvätta händerna, dvs de har inte det som rutin..Jag är ju covid indoktrinerad där man nästan blev utskälld om man inte gjorde det, så hos oss sitter det hårt..
 
Klarade ni er? Vi fick meddelande i torsdags från förskolan att ett barn kräkts på avdelningen så vi stålsatte oss inför ev smitta på dottern. Och mycket riktigt blev hon magsjuk igår 😩. Mitt gravidillamående har eskalerat och blivit tusen resor värre och stackars dottern har både hög feber och kräks. Hon vill bara sitta och sova på mig eller sin pappa och när hon sover på mig så får jag så svårt att andas i och med att hon ligger på min gravidkula. Imorse blev hon ledsen för att bebisen sparkade så hårt i magen och petade henne i huvudet 😑.

Vi har haft VAB och sjukdom till och från (mest till) sen 30 januari. Fy FAN säger jag bara.
Vågar knappt skriva det men än så länge har vi klarat oss. Jag mår dock inte speciellt bra idag, men inte magsjuka dåligt utan kraftig huvudvärk, yr och fryser (men ingen feber, snarare lägre temperatur än vanligt). Hoppas det är min bråkiga nacke som är orsaken till det och inte ngn sjukdom.

Krya på din dotter och hoppas att ditt gravidillamående blir bättre igen och att du slipper magsjuka.
 
Jag tror inte barnen på förskolan tvättar händerna tillräckligt noga. Både under svininfluensa och pandemin minskade vinterkräksjukan för då var det fokus på handtvätt. Pedagogerna tog handtvätt på allvar och nu är det inte lika noga längre.
Sen var det väl mycket färre barn på förskolan då och strängare krav på att hålla barn med minsta symtom hemma då.

I torsdags hade alltså ett barn på dotterns avdelning spytt på förskolan. Jag är inte förvånad alls att andra barn i gruppen blev smittade då.
 
Sen var det väl mycket färre barn på förskolan då och strängare krav på att hålla barn med minsta symtom hemma då.

I torsdags hade alltså ett barn på dotterns avdelning spytt på förskolan. Jag är inte förvånad alls att andra barn i gruppen blev smittade då.
Nej de gör ju så gott de kan tänker jag. Jag har däremot blivit rätt irriterad över att vår förskola är ute så lite och ofta blandar ihop barngrupperna på en (små och stora) det har gått magsjuka på förskolan i över en månad och ändå har jag hämtat barn inomhus Bond krypande ett-åringar som stoppar allt i munnen.. det går ju inte riktigt att värja sig även om det peppar peppar verkar vara vad vi lyckats med just denna vända.. jag tror jag är immun mot de vanligaste varianterna och barnet verkar ha ärvt det, tror ingen annan klarade sig (inkl pedagogerna) och flera åkte på två omgångar.. Men visst kan det bli bättre, det är ju jättejobbigt för de barn och föräldrar med tex diabetes som kan drabbas otroligt hårt av en maginfektion.
 
Nej de gör ju så gott de kan tänker jag. Jag har däremot blivit rätt irriterad över att vår förskola är ute så lite och ofta blandar ihop barngrupperna på en (små och stora) det har gått magsjuka på förskolan i över en månad och ändå har jag hämtat barn inomhus Bond krypande ett-åringar som stoppar allt i munnen.. det går ju inte riktigt att värja sig även om det peppar peppar verkar vara vad vi lyckats med just denna vända.. jag tror jag är immun mot de vanligaste varianterna och barnet verkar ha ärvt det, tror ingen annan klarade sig (inkl pedagogerna) och flera åkte på två omgångar.. Men visst kan det bli bättre, det är ju jättejobbigt för de barn och föräldrar med tex diabetes som kan drabbas otroligt hårt av en maginfektion.
Ja, jag tror också de gör så gott de kan. Däremot har jag också känt att de är inne onödigt mycket på dotterns avdelning. Inte konstigt att smittorna snurrar runt då! Måste vara jättetufft för de barn med särskilda medicinska omständigheter. Är ju tillräckligt jobbigt för oss normalfriska så att säga.
 
Ja, jag tror också de gör så gott de kan. Däremot har jag också känt att de är inne onödigt mycket på dotterns avdelning. Inte konstigt att smittorna snurrar runt då! Måste vara jättetufft för de barn med särskilda medicinska omständigheter. Är ju tillräckligt jobbigt för oss normalfriska så att säga.
Jag var så fräck att jag ringde rektorn och ifrågasatte varför de var inne varenda dag trots attack forskning tyder på att det kostar otroligt mycket i form av vab och sjukfrånvaro (efter att jag frågat pedagogerna själva som inte riktigt kunde motivera varför.). Jag går förbi inte mindre än 6 förskolor på väg från jobbet och samtliga (även inom samma rektorsområde) var ute varenda dag. Vår gård är dessutom avdelningsbar och liten så 2-3 pedagoger kan hålla koll på alla om de sprider ut sig. Det blev bättre efter det. Men det blir nog lite av en kultur på vissa ställen, precis som man själv har det på jobbet.
 
Men hur länge är det normalt att vara magsjuk egentligen? Båda barnen började få orolig mage för en vecka sedan, och dottern var väl lite svajig mot fredag och lördag men höll sig ganska stabil. Sedan märkte vi inget mer på henne. Sonens magsjuka däremot tog fart på riktigt på lördagen och sedan dess har han förbrukat 10-15 blöjor om dagen. Inga tecken på bättring, stackaren. Han är glad och äter, om än lite mindre än vanligt. Men han får i sig. Däremot verkar det bara passera rakt igenom. Han får hemska blöjutslag som inte får chansen att läka. Hur länge kan man vänta sig att de är sjuka? Jag och dottern åkte på någon kräksjuka förra vintern men det var över på två dygn.
 
Men hur länge är det normalt att vara magsjuk egentligen? Båda barnen började få orolig mage för en vecka sedan, och dottern var väl lite svajig mot fredag och lördag men höll sig ganska stabil. Sedan märkte vi inget mer på henne. Sonens magsjuka däremot tog fart på riktigt på lördagen och sedan dess har han förbrukat 10-15 blöjor om dagen. Inga tecken på bättring, stackaren. Han är glad och äter, om än lite mindre än vanligt. Men han får i sig. Däremot verkar det bara passera rakt igenom. Han får hemska blöjutslag som inte får chansen att läka. Hur länge kan man vänta sig att de är sjuka? Jag och dottern åkte på någon kräksjuka förra vintern men det var över på två dygn.
Fy vad jobbigt. Kan det vara så att själva sjukdomen är över men att magen slagits ur balans?
 
Men hur länge är det normalt att vara magsjuk egentligen? Båda barnen började få orolig mage för en vecka sedan, och dottern var väl lite svajig mot fredag och lördag men höll sig ganska stabil. Sedan märkte vi inget mer på henne. Sonens magsjuka däremot tog fart på riktigt på lördagen och sedan dess har han förbrukat 10-15 blöjor om dagen. Inga tecken på bättring, stackaren. Han är glad och äter, om än lite mindre än vanligt. Men han får i sig. Däremot verkar det bara passera rakt igenom. Han får hemska blöjutslag som inte får chansen att läka. Hur länge kan man vänta sig att de är sjuka? Jag och dottern åkte på någon kräksjuka förra vintern men det var över på två dygn.
Pratade med en mamma på öppna förskolan igår, hennes treåriga son hade det runnit rätt igenom på i fyra dagar… verkar vara en långdragen magsjuka iår!
 
Fy vad jobbigt. Kan det vara så att själva sjukdomen är över men att magen slagits ur balans?

Så kan det absolut vara, han verkar helt opåverkad annars.

Pratade med en mamma på öppna förskolan igår, hennes treåriga son hade det runnit rätt igenom på i fyra dagar… verkar vara en långdragen magsjuka iår!

Så trist! Inatt klarade han sig hela natten, och kunde till och med dricka en flaska till frukost utan att magen kraschade direkt efteråt. Så nu ser vi lite utveckling, hoppas det fortsätter så!
 
Sonen sov dåligt inatt och vaknade frusen och hängig. Ingen feber eller illamående så tänkte att han kanske bara hade sömnbrist eller tyckte han kunde få till en dag med film i soffan :cautious: Men vid lunchtid signalerade termometern 40 graders temp :o Stackars liten. Får hoppas det är snabbt övergående, vad det nu är...
 
Men hur länge är det normalt att vara magsjuk egentligen? Båda barnen började få orolig mage för en vecka sedan, och dottern var väl lite svajig mot fredag och lördag men höll sig ganska stabil. Sedan märkte vi inget mer på henne. Sonens magsjuka däremot tog fart på riktigt på lördagen och sedan dess har han förbrukat 10-15 blöjor om dagen. Inga tecken på bättring, stackaren. Han är glad och äter, om än lite mindre än vanligt. Men han får i sig. Däremot verkar det bara passera rakt igenom. Han får hemska blöjutslag som inte får chansen att läka. Hur länge kan man vänta sig att de är sjuka? Jag och dottern åkte på någon kräksjuka förra vintern men det var över på två dygn.
Sonens mage rasade i höstas, tror han hade diarré i ungefär 10 dagar. Vad jag förstod då så var det förmodligen inte magsjuka hela tiden utan att magen var ur balans. Fick tips om att ge blåbärssoppa och undvika mjölkprodukter tills det blivit bättre. Blev bättre snabbt när vi gjorde så, det kanske det hade blivit ändå men kan vara värt att testa. Såg också sist jag var på apoteket att det fanns nåt mot diarré i barnhyllan.

Krya på honom!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 759
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 981
Senast: Dimmoln
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 139
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag håller på att bli tokig... I torsdags var jag i stallet och det fullkomligt kryllade av knott, kände att de va i håret och kröp...
Svar
19
· Visningar
2 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp