Skötsel/förstörelse av allmänning

Kommunens representant kommer på onsdag för att se hur det ser ut. Fler av våra andra grannar har blivit helt bedrövade när de har sett det hela, de har liksom inte kunnat föreställa sig hur illa det är tills de kommer över och ser med egna ögon. Skönt på något sätt att få bekräftat att jag inte bara är jobbigt kinkig ;) Jo just det, i väntan på kommunens representant har de även sett till att störa lite extra genom att bygga trall och samtidigt då spela hög musik och skrika till varandra ända in efter midnatt... ...en vardagskväll...:banghead:
Fy fan, vilka grannar du verkar fått på halsen. :wtf:
Verkar vara värsta sortens grannar någonsin. :crazy:

Jag kan inte låta bli att förundras lite. Hur fungerar såna människor egentligen? :confused:

Lycka till på onsdag! Kom ihåg att uppdatera oss sen. :)
 
Det är fortfarande lantmäteriet det är bara inte deras kartor utan deras markeringar i fält som är gällande över kartans gräns. Hur det är nu när man inte längre sätter ut markeringar i fält vet jag däremot inte.

Det här är ju OT, men det sätts fortfarande ut markeringar i fält; i alla fall på det Lantmäterikontor jag hade praktik på nu under våren :) Det här med att koordinaterna ska gälla över de fysiska markeringarna har mig veterligen inte gått igenom ännu (och det hoppas jag att det inte gör, snacka om att krångla till det...)
 
Det är fortfarande lantmäteriet det är bara inte deras kartor utan deras markeringar i fält som är gällande över kartans gräns. Hur det är nu när man inte längre sätter ut markeringar i fält vet jag däremot inte.

Mer utförligt går (intakta) gränsmarkeringar som satts i "laga ordning" före lantmäteriets karta. Om inte man kan säga med säkerhet att gränsmarkeringarna är intakta används förrättningskarta plus andra bevis för att fastställa var gränsen går. Har inte gränsen märkts ut i laga ordning är det förrättningskartan och förrättningshandlingarna som gäller. Allt under förutsättning att det är en "lagligen bestämd gräns" och inte en sämjedelning eller liknande.
 
Det här är ju OT, men det sätts fortfarande ut markeringar i fält; i alla fall på det Lantmäterikontor jag hade praktik på nu under våren :) Det här med att koordinaterna ska gälla över de fysiska markeringarna har mig veterligen inte gått igenom ännu (och det hoppas jag att det inte gör, snacka om att krångla till det...)
Ok hos oss gör det inte det.
 
Inte alls som jag hade hoppats tyvärr... kommuntanten sa att det var fruktansvärt beskuret och att det inte alls var trevlig med studsmattan, men att de har valt att inte ha häxjakt på de som inte sköter sig när det gäller mindre grejer som inte nyttjas av som många av kommunens invånare... Hon sa att jag kunde ta det vidare till någon nämnd gällande studsmattan, men det är allt. Jag får plantera buskar själv om jag vill, men de kommer ju grannen bara att kapa. Dessutom fanns de ju från början, så det blir surt jobb och sura pengar... Kommuntantan var väldigt förstående och beklagade det hela men rådde mig till att sätta upp saker på min tomt istället och anmäla till den nämnden om de ställde sina saker på allmänningen. Så idag är jag ganska uppgiven, hur kan man låta sånt vara ok? Om någon har tips på andra sätt att gå vidare så tas det tacksamt emot!
 
Inte alls som jag hade hoppats tyvärr... kommuntanten sa att det var fruktansvärt beskuret och att det inte alls var trevlig med studsmattan, men att de har valt att inte ha häxjakt på de som inte sköter sig när det gäller mindre grejer som inte nyttjas av som många av kommunens invånare... Hon sa att jag kunde ta det vidare till någon nämnd gällande studsmattan, men det är allt. Jag får plantera buskar själv om jag vill, men de kommer ju grannen bara att kapa. Dessutom fanns de ju från början, så det blir surt jobb och sura pengar... Kommuntantan var väldigt förstående och beklagade det hela men rådde mig till att sätta upp saker på min tomt istället och anmäla till den nämnden om de ställde sina saker på allmänningen. Så idag är jag ganska uppgiven, hur kan man låta sånt vara ok? Om någon har tips på andra sätt att gå vidare så tas det tacksamt emot!
Kontakta någon tidning och förklara läget och att kommunen inte sköter sitt jobb?
Låter som sjukt fegt av kommunen att inte vilja ta fighten när någon faktiskt förstör allmän egendom!
 
Kontakta någon tidning och förklara läget och att kommunen inte sköter sitt jobb?
Låter som sjukt fegt av kommunen att inte vilja ta fighten när någon faktiskt förstör allmän egendom!
Det hade jag gärna gjort, men då blir det ju också att jag hänger ut grannen och kommer bli hatad av grannen och dess vänner. Vi bor på en så pass liten ort att det skulle märkas väldigt väl tyvärr. Killen är dessutom fd grov narkoman som har börjat dricka en hel del och tjejen har ett rykte om sig att slåss på fyllan. Och de dricker en hel del och ofta... Så, av fler anledningar vill jag helst inte bråka med dem direkt...
 
Inte alls som jag hade hoppats tyvärr... kommuntanten sa att det var fruktansvärt beskuret och att det inte alls var trevlig med studsmattan, men att de har valt att inte ha häxjakt på de som inte sköter sig när det gäller mindre grejer som inte nyttjas av som många av kommunens invånare... Hon sa att jag kunde ta det vidare till någon nämnd gällande studsmattan, men det är allt. Jag får plantera buskar själv om jag vill, men de kommer ju grannen bara att kapa. Dessutom fanns de ju från början, så det blir surt jobb och sura pengar... Kommuntantan var väldigt förstående och beklagade det hela men rådde mig till att sätta upp saker på min tomt istället och anmäla till den nämnden om de ställde sina saker på allmänningen. Så idag är jag ganska uppgiven, hur kan man låta sånt vara ok? Om någon har tips på andra sätt att gå vidare så tas det tacksamt emot!

Det är förmodligen driftnämnden du ska kontakta, typ tekniska nämnden som det är i vår kommun. På din kommuns hemsida ska du hitta kontaktuppgifter till vilken nämnd du ska kontakta och vad ordföranden heter och dennes e-postadress.

Hade det varit jag, så hade jag skickat ett mail till nämndens ordförande och bifogat bilder på eländet. Ifrågasätta om man verkligen kan låta någon bete sig som ovan på kommunens mark etc, etc.

I vår driftnämnd är det inte alls ovanligt att politiker driver igenom saker som de får på sig från medborgarna. Även om tjänstemännen försöker släta över så är det ändå nämnden som ger oss i uppdrag vad vi ska prioritera.

Alltså kan det vara direkt lönsamt att väcka upp den nämnd som är ansvarig för allmänningen ;)

/Lizzie
 
Det är förmodligen driftnämnden du ska kontakta, typ tekniska nämnden som det är i vår kommun. På din kommuns hemsida ska du hitta kontaktuppgifter till vilken nämnd du ska kontakta och vad ordföranden heter och dennes e-postadress.

Hade det varit jag, så hade jag skickat ett mail till nämndens ordförande och bifogat bilder på eländet. Ifrågasätta om man verkligen kan låta någon bete sig som ovan på kommunens mark etc, etc.

I vår driftnämnd är det inte alls ovanligt att politiker driver igenom saker som de får på sig från medborgarna. Även om tjänstemännen försöker släta över så är det ändå nämnden som ger oss i uppdrag vad vi ska prioritera.

Alltså kan det vara direkt lönsamt att väcka upp den nämnd som är ansvarig för allmänningen ;)

/Lizzie
Men skickar TS mail så är hon inte anonym längre. Grannen kan begära att få läsa postlistan om de tror att någon har klagat. På mindre orter är det heller inte ovanligt att lokaltidningen läser post till politikerna. Förhoppningsvis skriver de inget utan att först kontakta @Pollyhopp, men helt säker kan hon inte vara.
TS: Jag skulle föreslå att du ringer till nämndens ordförande eller vice ordförande och diskuterar saken. Förmodligen agerar tjänstemannen som hon gjorde på grund av erfarenheten att politikerna inte brukar stötta dem i den här typen av ärenden, eller för att resurserna inte räcker till. Om en väljare kontaktar politikerna direkt kan de (politikerna) vilja att kommunen agerar i just detta fallet. Helt anonym blir du förstås inte ändå. Om kommunen agerar lär ju grannen förstå vem som har klagat.
 
Det hade jag gärna gjort, men då blir det ju också att jag hänger ut grannen och kommer bli hatad av grannen och dess vänner. Vi bor på en så pass liten ort att det skulle märkas väldigt väl tyvärr. Killen är dessutom fd grov narkoman som har börjat dricka en hel del och tjejen har ett rykte om sig att slåss på fyllan. Och de dricker en hel del och ofta... Så, av fler anledningar vill jag helst inte bråka med dem direkt...
Men, vad jobbigt för dig! :(
Låter inget vidare alls att ha såna grannar. Jag förstår verkligen att det känns hopplöst och lite hotfullt att konfrontera dom. :crazy:
Trist att du inte fick något stöd från kommuntanten heller. :meh: Personligen trodde jag att det var solklart att dom har gjort överträdelser och skulle få böter eller liknande.
Riktigt tråkigt för dig!
 
Men skickar TS mail så är hon inte anonym längre. Grannen kan begära att få läsa postlistan om de tror att någon har klagat. På mindre orter är det heller inte ovanligt att lokaltidningen läser post till politikerna. Förhoppningsvis skriver de inget utan att först kontakta @Pollyhopp, men helt säker kan hon inte vara.
TS: Jag skulle föreslå att du ringer till nämndens ordförande eller vice ordförande och diskuterar saken. Förmodligen agerar tjänstemannen som hon gjorde på grund av erfarenheten att politikerna inte brukar stötta dem i den här typen av ärenden, eller för att resurserna inte räcker till. Om en väljare kontaktar politikerna direkt kan de (politikerna) vilja att kommunen agerar i just detta fallet. Helt anonym blir du förstås inte ändå. Om kommunen agerar lär ju grannen förstå vem som har klagat.
Det går ju att skicka från ett anonymt mailkonto, jag har svårt att tro att det i en anonym anmälan finns ett intresse av att logga ip-adresser.
 
Inte alls som jag hade hoppats tyvärr... kommuntanten sa att det var fruktansvärt beskuret och att det inte alls var trevlig med studsmattan, men att de har valt att inte ha häxjakt på de som inte sköter sig när det gäller mindre grejer som inte nyttjas av som många av kommunens invånare... Hon sa att jag kunde ta det vidare till någon nämnd gällande studsmattan, men det är allt. Jag får plantera buskar själv om jag vill, men de kommer ju grannen bara att kapa. Dessutom fanns de ju från början, så det blir surt jobb och sura pengar... Kommuntantan var väldigt förstående och beklagade det hela men rådde mig till att sätta upp saker på min tomt istället och anmäla till den nämnden om de ställde sina saker på allmänningen. Så idag är jag ganska uppgiven, hur kan man låta sånt vara ok? Om någon har tips på andra sätt att gå vidare så tas det tacksamt emot!
Tråkigt att höra, men tyvärr misstänkte jag att det skulle bli så här. Av egen erfarenhet. När ingen kan komma åt personer som tar över en markbit som består av en grusväg, och till och med sätter staket och soptunnor i ena änden som helt hindrar folk från att använda vägbiten, då har jag inget större hopp att man kan göra något åt någonting. I vårt fall bodde vi kvar tills vi hittade ett annat hus som vi tyckte om. I många fall är nog flytta den enda lösningen eftersom det är stört omöjligt att få hjälp. Att ha rätt är en sak, att få rätt är en HELT annan.....
 
TS: Jag skulle föreslå att du ringer till nämndens ordförande eller vice ordförande och diskuterar saken. Förmodligen agerar tjänstemannen som hon gjorde på grund av erfarenheten att politikerna inte brukar stötta dem i den här typen av ärenden, eller för att resurserna inte räcker till. Om en väljare kontaktar politikerna direkt kan de (politikerna) vilja att kommunen agerar i just detta fallet. Helt anonym blir du förstås inte ändå. Om kommunen agerar lär ju grannen förstå vem som har klagat.
Instämmer. Det är ett polititikerärende.

jag har anmält djurskyddsärenden på det viset. Jag ringer och säger "Hej XX (bekant...) jag vill göra en anonym anmälan."
Det var till en tjänsteman. Till en politiker blir det ännu enklare att vara anonym.

Telefonsamtal ska egentligen diarieföras (men görs sällan) men telefonnummer kollas inte. Speciellt inte till en fritidspolitiker. De har sin privata telefon som självklart inte loggas.
Det behöver inte vara ordföranden i nämnden som kontaktas. Ring den politiker som du känner dig ha mest förtroende för.
 
Men skickar TS mail så är hon inte anonym längre. Grannen kan begära att få läsa postlistan om de tror att någon har klagat. På mindre orter är det heller inte ovanligt att lokaltidningen läser post till politikerna. Förhoppningsvis skriver de inget utan att först kontakta @Pollyhopp, men helt säker kan hon inte vara.
TS: Jag skulle föreslå att du ringer till nämndens ordförande eller vice ordförande och diskuterar saken. Förmodligen agerar tjänstemannen som hon gjorde på grund av erfarenheten att politikerna inte brukar stötta dem i den här typen av ärenden, eller för att resurserna inte räcker till. Om en väljare kontaktar politikerna direkt kan de (politikerna) vilja att kommunen agerar i just detta fallet. Helt anonym blir du förstås inte ändå. Om kommunen agerar lär ju grannen förstå vem som har klagat.

Klart man kan maila och vara anonym. Det är ju bara att skapa en e-postadress just för att kunna maila till kommunen och använda Hotmail eller gMail. Ens e-postadress behöver ju inte vara ens namn. Det kan lika gärna bara jagvill.klaga@xxxx.xx

Till vårt diarium får vi många anonyma klagomål, både med och utan e-postadresser.

Det går säkert att få reda på vem som ligger bakom en e-postadress, men för att börja gräva efter de uppgifterna behöver det ligga ett brott bakom - typ dödshot mot någon etc..

/LIzzie
 
Inte alls som jag hade hoppats tyvärr... kommuntanten sa att det var fruktansvärt beskuret och att det inte alls var trevlig med studsmattan, men att de har valt att inte ha häxjakt på de som inte sköter sig när det gäller mindre grejer som inte nyttjas av som många av kommunens invånare... Hon sa att jag kunde ta det vidare till någon nämnd gällande studsmattan, men det är allt. Jag får plantera buskar själv om jag vill, men de kommer ju grannen bara att kapa. Dessutom fanns de ju från början, så det blir surt jobb och sura pengar... Kommuntantan var väldigt förstående och beklagade det hela men rådde mig till att sätta upp saker på min tomt istället och anmäla till den nämnden om de ställde sina saker på allmänningen. Så idag är jag ganska uppgiven, hur kan man låta sånt vara ok? Om någon har tips på andra sätt att gå vidare så tas det tacksamt emot!
Så himla tråkigt. Jag hade definitivt kontaktat politiker och kanske lokalpress om jag fått så dåligt gensvar. Allt på temat; " får man verkligen göra så här?!" Finns ingen anledning att gå ut med namn
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp