Bukefalos 28 år!

Skrittmaskiner i träningsverksamheten...

Bowman

Trådstartare
Skrittmaskiner används ofta inom galoppverksamheterna. Vad är er erfarenhet av skrittmaskiner?

Tänker närmast på bruksskicket av de skrittmaskiner ni sett eller använt? Har det varit bra eller dåligt? Hade det behövts förbättringar eller åtgärder på dem för att de skulle fungerat bättre och säkrare för både hästar och hästskötare?

Jag är dessutom intresserad av tillbud och olycksfall som inträffat med skrittmaskiner. Hur har de gått till? Vad var skicket på skrittmaskinen. Vad för skador vållade de hästen och/eller hästskötaren. Vad hade kunnats gjort för att förhindra olyckan eller tillbudet? Gjordes något för att det inte skulle hända igen?
 
Sv: Skrittmaskiner i träningsverksamheten...

Har väldigt bra erfarenhet av skrittmaskin. Perfekt innan träning eller för konvalicent.

Viktigt är att skola in hästarna, så dom vet att om dom går för sakta så kommer ett "staket i rumpan".
Att inte stoppa in sto brevid hingst ;)
Kolla om det finns el-linor med ström i, vissa kanske reagerar kraftigt på detta.

Negativa är stressade hästar som taktar runt och spänner sig, blri bara "dålig träning".

Har arbetat i flera stora stora stall och har aldrig upplevt något problem faktiskt. :)
 
Sv: Skrittmaskiner i träningsverksamheten...

Jag har haft flera otäcka skador i skrittmaskin, en dödlig. Olika maskiner, olika skick.
 
Sv: Skrittmaskiner i träningsverksamheten...

Vi använder skrittmaskin. Det är min första erfarenhet av skrittmaskin och hittills har den erfarenheten bara varit bra.
Som medryttarinnan skriver: Viktigt att lämna en plats före och efter en hingst.
När vi "skolar" in unghästarna i maskinen, så går vi för hand med dem i maskinen för hand manuellt ett varv innan dem får gå själva.

Vi har ström som man själv enkelt kan sätta på och av. Som sagt.. hittills bara goda erfarenheter.
Den enda jag tycker inte är så bra med denna maskin är allt hästarna går på en betongplatta med sand på, men när sanden börjar trampas bort så kan det blir halt:crazy:. Så om någon häst brallar till så finns nog risken att halka till där.
Det är det enda negativa jag kan komma på.
 
Sv: Skrittmaskiner i träningsverksamheten...

Ni vet att det är förbjudet med ström i grindarna va?

(vet iofs inte hur det är med den saken i Tyskland, där får man ju till och med ha boxmattor med ström till hästar som slår i väggarna)
 
Sv: Skrittmaskiner i träningsverksamheten...

Ni vet att det är förbjudet med ström i grindarna va?

(vet iofs inte hur det är med den saken i Tyskland, där får man ju till och med ha boxmattor med ström till hästar som slår i väggarna)

Är det nytt förbud? Var över 7 år sen jag stod i stall/arbetade i med ström i skritten.
 
Sv: Skrittmaskiner i träningsverksamheten...

Lagen har iaf funnits i tre år minst! Inget nytt. Vi har en skrittmaskin med lösa pinnar istället frö grindar mellan hästarna. Det händer ingenting när hästarna springer igenom. Ett år hade vi en liten hingst som bestämde sig att stå o kolla på brudar istället för att gå! Ja där stod han o pinnarna åkte över rumpan o ryggen :rofl::rofl: han var inte bakskygg iaf! Inga skador hos oss!
 
Sv: Skrittmaskiner i träningsverksamheten...

Om det är förbjudet i Tyskland eller ej vet jag inget om.
Vi har diskuterat ström i skrittmaskiner i skolan och då sas det inget om att det är förbjudet eller inte.
Dock används vår ström knappt vad jag vet.
 
Sv: Skrittmaskiner i träningsverksamheten...

Om det är förbjudet i Tyskland eller ej vet jag inget om.
Vi har diskuterat ström i skrittmaskiner i skolan och då sas det inget om att det är förbjudet eller inte.
Dock används vår ström knappt vad jag vet.

Det räknas som påfösare i klass med grisfös.
 
Sv: Skrittmaskiner i träningsverksamheten...

Lagen har iaf funnits i tre år minst! Inget nytt. Vi har en skrittmaskin med lösa pinnar istället frö grindar mellan hästarna. Det händer ingenting när hästarna springer igenom. Ett år hade vi en liten hingst som bestämde sig att stå o kolla på brudar istället för att gå! Ja där stod han o pinnarna åkte över rumpan o ryggen :rofl::rofl: han var inte bakskygg iaf! Inga skador hos oss!

Måste vara över tio år för lagen fanns när jag var som mest aktiv.

Eller de som tycker det går för långsamt och bara duckar och springer under!

I ett stall jag jobbade hade vi gummimattor längst ner på grindarna, då tyckte vissa hästar att det var kul att bita tag i dem och stanna hela maskinen!
 

Liknande trådar

Trav Skrittmaskiner används ofta inom travverksamheterna. Vad är er erfarenhet av skrittmaskiner? Tänker närmast på bruksskicket av de...
Svar
6
· Visningar
1 744
Senast: Corminta
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 719
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp