Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Status
Stängd för vidare inlägg.

ainasoja

Trådstartare
När jag läste det här så började jag fundera på om detta skulle kunna inträffa på fler förskolor i landet?


http://www.vlt.se/article-article=75315.html

Min granne fick i veckan hämta sin dotter på hennes förskola pga att hon ramlat/ blivit puttad och slagit i bakhuvudet så pass hårt att hon fick hjärnskakning och började kräkas kaskader.

Ingen i personalen såg att hon ramlade eller belv puttad utan det var personal från en annan avdelning som uppmärksammade henne när dom såg henner från frönstret.

Så skulle en sån sak kunna inträffa era barn på er förskola?
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Nu har jag inga dagisbarn längre, men det var inte såå himla längesedan jag hade det. (8 o 13)
Man ska ju aldrig säga aldrig, för saker och ting KAN ju hända fast man starkt betvivlar det..
Det är precis så jag känner inför barnens föräldrakooperativ som dom gick på, jag betvivlar STARKT att det skulle hända. Den personal som finns där har järnkoll på ungarna och dom sitter inte och ugglar i något hörn utan dom är med i leken, överallt.

Att det är så bra personal där beror kanske på att det är just ett föräldrakooperativ, det är vi föräldrar som anställt personalen, inte någon kommungubbe som sitter och inte ser verkligheten.
Vi har haft ett par st som inte var så bra men dom försvann ganska fort igen. Den personal som finns idag är ett sammansvetsat gäng som arbetat ihop länge och som förhoppningsvis blir kvar länge än...
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Skulle vilja säga nej, men samtidigt hade vi 24 barn på 3 personal :crazy: dock kan jag säga att va aldrig skulle låta ett barn ligga i en vagn med brutet ben! :mad:
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Min son hämtades av mig på fritids i veckan med brutet nyckelben - jag upptäckte det på en gång. Personalen var lyckligt omedvetna.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Det går inte att undvika till 100 % att olyckor händer på en förskola men när man ser att något är fel på barnet så bör man som peronal reagera och det tror jag nog ( hoppas) att ni gör även om barntätheten/ personal är hög.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

break_a_leg skrev:
Min son hämtades av mig på fritids i veckan med brutet nyckelben - jag upptäckte det på en gång. Personalen var lyckligt omedvetna.

Hur kan man undgå att märka det?
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Tja, den frågan har vi också ställt...Ingen som har kunnat svara på det tyvärr. Men jag har pratat med en av rektorerna och hoppas att det blir någon j*kla ordning.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

break_a_leg skrev:
Tja, den frågan har vi också ställt...Ingen som har kunnat svara på det tyvärr. Men jag har pratat med en av rektorerna och hoppas att det blir någon j*kla ordning.

Jag hade gått i taket om det inträffat med min son så jag förstår din reaktion
:mad:
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Skulle ett barn kunna ramla/bli puttat så att barnet slår i huvudet och får hjärnskakning, utan att någon ser själva incidenten. Ja, självklart skulle det kunna hända på vår förskola. Man KAN inte ha ögonen överallt hela tiden. Det är omöjligt. Då skulle det krävas 1 personal/barn som följde sitt barn i hälarna hela dagen.

Skulle ett barn kunna sitta i en vagn med ett brutet ben en lång stund utan att någon reagerade på vår förskola. NEJ, självklart inte!

Olyckor, som ingen ser, händer jämt på förskolor. Likväl som om att de händer i hemmet. Det går inte att förhindra allt, då skulle man aldrig kunna låta barnen leka. Men självklart måste man reagera om ett barn är ledset och har riktigt ont någonstans med att ringa föräldrar och skaffa läkarvård. Annars är det ju grav försumlighet.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Min dotter gick hos dagmamma och hon hade stenkoll så jag tror verkligen inte att det kunde ha hänt. Om hon däremot hade gått på det dagiset som fanns där vi bodde under hennes "dagisålder" så vete :devil: de hade absolut noll koll och några av föräldrarna hade byggt en lekplats i skogen utanför med bland annat en hinderbana det var bara det att de hade glömt bort att fixa till marken under, massor av vassa stenar och pinnar som stack upp och aldrig någon personal i närheten...
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Jag tror verkligen inte det, och hoppas inte det...
De berättar ju tom om han ramlat och fått skavsår på knäna så...
Hoppas att de är såpass att om barnet är ledset och "otröstligt" att det kollas upp med det samma...
Usch, det är lite otäckt.
Självklart händer det olyckor även på dagis, det går ju nästan inte att undvika med en massa barn som leker en massa lekar :bump: men att personalen inte uppfattar brutna ben, oavsett om det är i benet eller nyckelbenet.

Jag fattar inte hur de lyckats få ner honom i sittvagnen utan att barnet bröt ihop totalt!!! Det måste ju ha gjort nått så fruktansvärt ont, och VARFÖR skulle han ner i den, och varför satt han kvar???
Låter jättekonstigt...
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Jag kan ärligt säga att någon sådan incident med puttning utan att någon ser troligen inte skulle kunna inträffa på sonens förskola, för där har personalen full koll på barnen även fast dom inte är 1 personal/ barn, så visst går det.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Det där beror ju också på hur stor lekgård man har på förskolan.
Storleken på den och hur den är utformad varierar mycket.
Sedan beror det på hur stora avdelningarna är då antal av total personal på utsida också har betydelse och inte bara antal personal per barn. Hur många "problem"barn spelar också in.
Däremot så brukar det ofta höras när ett barn slår sig och ofta finns det fler barn runt om som påkallar uppmärksamheten. Det är inte alltid man ser olyckan utan bara hör att den händer.
3 personal kan omöjligt hålla ögonen på över 20 barn samtidigt om dom leker på en större lekgård med kuperad terräng om barnen inte är på samma ställe samtidigt. Det är en omöjlighet helt enkelt. Det är då andra barn är tacksamma för oftast är det någon som har sett allt och kan beskriva händelsen.
Därifrån och inte alls uppmärksamma att något sådant händer är ju en helt annan sak. Att inte uppmärksamma att ett barn slått sig illa och/eller försöka reda ut hur allvarligt det kan vara är något som inte skulle kunna hända där jag hade jobbat så länge som jag finns på plats.

Skall vi sedan ha små lekgårdar med mindre kuperad terräng för att minska skaderrisker?
Det tycker inte jag för en slät liten gård med några gungor och en sandlåda är fruktansvärt tråkig för alla utom dom minsta. Jag tyckte om lekgården på min dotters första och andra daghem. Stora kuperade med backar, buskar mm. Helt underbara att träna upp sin grovmotorik på. Tyvärr är det så att då blir säkerheten lite sämre men åt andra sidan så skall man undvika att barn skadar sig så är väl madrasserade celler ett måste.

Barn slår sig och ibland har dom otur att slå sig riktigt illa. Det går inte skydda barn mot sådant även om man har ögonen på dom till 100%. Däremot tycks det ju vara en typ av inställning om att barn överdriver sin smärta. Jag utgår alltid ifrån att smärtan är sann och aldrig att jag går ifrån så länge som barnet känner att smärtan är jobbig och behöver tröst. Om smärtan inte blir bättre en stund efter en olycka så skulle jag faktiskt ta kontakt med förälder och vårdcentral. Om någon del i kroppen efter olycka tycks vara i fel vinkel skulle jag inte ens vänta utan ringa omedelbart.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Stollan skrev:
Skall vi sedan ha små lekgårdar med mindre kuperad terräng för att minska skaderrisker?

Är gårdarna så stora att man får lita på barnens historier när barnen skadat sig så är det en för stor gård enligt mig.

Jag hade inte placerat mitt barn på en sådan förskola men jag är medveten om att det är olika.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Jag kan till 100% säga att din sons personal inte kan hålla alla barn under uppsikt till 100% alla dagar.
Jag har jobbat på förskola med större personaltäthet och var det en omöjlighet där så är det absolut det på förskolor. Då hade jag ändå stenhård kontroll. Jag kunde däremot inte styra när någon bajsade i blöjan, när några startade en konflikt, när någon ramlade och slog sig osv vilket faktiskt gör det möjligt för att olyckor skall hända utan att den vuxna ser den.
Hur vet du att det inte sker olyckor odyl där dom vuxna fått information av andra barn på din förskola?
Förskolepersonalen får nämligen inte säga vad som helst till dig så länge som olyckor, knuffningar osv inte gäller din son. Gör dom det bryter dom mot lagen.
Så för att veta måste du alltså vara på förskolan hela dagarna.
Olyckor med större skador inträffar inte så ofta på förskolor eftersom dom är anpassade efter barn. Jag har själv aldrig haft ett barn (inte mina utan dom jag arbetat med) som varit ute för större skada på förskola utan det som varit har varit bett, skrapsår och blåmärken. Dom stora skadorna på förskolebarn brukar faktiskt oftast ske utanför förskola som i hemmet tex.
Jag skulle vilja se dig hålla 100% kontroll när du jobbar med barn hela dagarna. Det är något som du inte ens har som mamma så tillvida du inte tittar på ditt barn 24/7 utan att ta bort ögonen en sekund och då är du ändå en enda person.

Måste bara tillägga oavsätt gårdsyta så kan man ibland vara beroende på vad andra barn berättar.
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Jag måste bara fråga en sak.
Hur mycket erfarenhet har du av en stor förskolegrupp och hur det är att jobba i en?
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Självupplevt då jag jobbade på inringning på ett dagis.
Personalen står i ring på gården - ja i en ring, likadant varje dag.
Gården är stor med husbaksidor, stor kulle och ytor omöjliga att se över från ringen.
5 avdelningar är ute samtidigt, ca 20-25 personal.
En (1) i personalen går runt och räknar barnen, när den räknat till rätt antal tar den personalen sin plats i ringen och nästa går ut och börjar räkna.
Praktiskt ifall man ville stå och prata - och det ville dom.....
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Utan att försvara personalen måste jag säga att jag hasade runt ett rätt bra tag med brutet nyckelben när jag var liten. Av någon anledning grät jag inte alls, utan haltade bara lite på armen...
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Stollan skrev:
Jag måste bara fråga en sak.
Hur mycket erfarenhet har du av en stor förskolegrupp och hur det är att jobba i en?

Måste jag ha erfarenhet av att jobba med barn för att ha åsikter?
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Varför tar du så illa upp och slåss som en riven katt?

Det är bra att du inte varit med om att dina barn har skadat sig när du jobbade på förskola men faktum är att alla förskolor inte är utformade som den du jobbade på.

Det finns även andra förskolor i Sverige, jag anklagar inte dig för att ha ignorerat ett barn som skadat sig på dagis och tryckt ner denna i en vagn, eller gör jag det?

Förskolan som grannens flicka går på är stor och har 5 avdelningar och på denna förskola gör dom precis som Luff skriver.

Jag vet det för jag har varit där 2 hela dagar och skolat in en bekants son så jag har sett det med egna ögon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 574
Senast: Zaria
·
  • Låst
Övr. Barn Sonen har börjat en ny avdelning på dagis. Efter lite omorganisation. Fick behålla en av sina gamla fröknar och fick två nya. Är jag...
Svar
6
· Visningar
966
Senast: _Eva_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp