Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Det spelar stor roll i just detta fallet.
Det talar om för mig varför du går och tror att personalen har 100% kontroll över barnen. Hade du jobbat i en barngrupp hade du vetat att det är en omöjlighet.
Om du inte jobbat i en större barngrupp så har jag helt förståelse för att du kanske har svårt att förstå varför det inte går att hålla koll på alla barn 100% men har du jobbat i en så funderar jag vilken värld du lever i för det är inte samma som min.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Tar illa upp och slåss som en katt?
Jag är som jag alltid har varit och varför tror du jag tar illa upp?
En sak jag inte tycker om är när folk lägger på min känslor jag inte har. Var snäll och låt bli med det.
Den dagen jag är förbannad så kommer det märkas men det har inte hänt ännu på Buke och lär nog aldrig att hända heller.
Det är skillnad på motstånd och ilska.

Den?
Jag har jobbat och /eller praktiserat på flera stycken och inte bara en. Min dotter har sedan i sin tur gått på 3 där 2 har gårdar som är väldigt kuperade och jättestora med icke syn över hela om man stod på en och samma fläck (icke lämpliga enlig dig).
Med andra ord har jag ett spann av daghem/förskolor som sträcker sig långt över vad du någonsin kommer att vistas på.
Förskolor måste vara utformade på ett visst sätt men det visste du kanske inte?
Dotterns daghem fick ta bort en båt som barnen klättrade och lekte på för den inte var säker nog. Förskolor blir nämligen inspekterade på sin säkerhet precis som arbetsplatser blir.

Men vad vet jag, jag har ju bara jobbat och eller gjort praktik på 8 förskolor 2 fritidshem och en skola samt utbildat mig till barnskötare. Då inte inkluderat mitt egna daghem, fritids, min dotters daghem och daghemen som låg i samma byggnad som mitt fritids (älskade att vara med och hjälpa till på småbarnsavdeleningen) samt all personal som jobbat där jag har jobbat. Personal som jobbat på flera förskolor sedan jag själv var en lite knatte (ja jag är djup ironisk).
Min undran är om inte 1 förälder kan ha 100% koll över sitt barn hur tror man då att 3 personla på över 20 barn skall kunna det samma?
Jag vet ingen förälder som har 100% koll över sitt barn gör du?
Har du 100% kotroll över ditt?

Du förväntar dig något som inte kan gå att fixa hur gärna man än vill.
Visst och vi sätter alla att leka i samma sandlåda och låter bli att byta bajsblöjor, snyta näsor, gå in och sätta plåster på blödande ben, följa med ett barn in som behöver kissa, låter bli att ta raster, tränger ihop oss i en förskola med max två uttrymme (matrum och tambur), låta samtliga barn sitta och vänta inne tills alla är påklädda, låta bli att städa ute på gården med alla saker för ögonen måste vara kvar på alla barn osv så skall vi nog fixa det du vill ha men annars så funkar det inte.
Allt annat är önsketänkande och då vill man inte heller veta hur kontrollen är i skolan sedan :crazy:

Jag kan ge dig många senario som händer på många förskolor och lätt kan hända på din som talar om varför personalen till 100% inte kan hålla koll.
Det händer saker och ting på förskolor för där har vi människor och inte robotar med ögon runt hela huvudet.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Min dotter ramlade på dagis o slog i huvudet, ingen personal såg hur det gick till, men de kom o plockade upp henne när hon låg o grät. De märkte att hon inte var sitt vanliga glada jag, utan ville sitta i knät o ta det lugnt, så de ringde oss och vi fick komma o hämta hem henne. Väl hemma började hon kräkas, så det var bara att åka till vårdcentralen med henne, ja hon hade hjärnskakning :crazy: . Att personalen ska kunna hinna se allt är omöjligt, det kan man inte begära, men att de däremot ska se efter så att barnet inte är allvarligt skadat, det är det minsta man kan begära.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Gabbi skrev:
Utan att försvara personalen måste jag säga att jag hasade runt ett rätt bra tag med brutet nyckelben när jag var liten. Av någon anledning grät jag inte alls, utan haltade bara lite på armen...

Men om man arbetar med yngre barn så "måste" man kunna läsa av barnen. I vårt fall så har vi ett rätt "livligt" barn som pratar mkt och sällan sitter still långa stunder. När h*n frivilligt ligger still på en soffa i närmare en timme så borde man som personal börja fundera...Dessutom så såg jag skadan direkt när jag kom in, jag har ingen sjukvårdsutbildning.

Jag säger inte att man inte kan skada sig i förskola/skola - för det gör barn. Men som personal måste man SE varje barn och ha ett vettigt föräldrabemötande - vilket kanske inte fungerade i vårt fall. Dessutom har detta hänt tidigare med ett annat barn och en annan skada...
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Nowis skrev:
Att personalen ska kunna hinna se allt är omöjligt, det kan man inte begära, men att de däremot ska se efter så att barnet inte är allvarligt skadat, det är det minsta man kan begära.

Exakt! *åsså några tecken till*
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Exakt så är vad jag menar att det skall gå till och vad som är realistiskt att förvänta sig.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Jag uppfattar det som att du tar illa upp men jag kanske inte får ha en egen personlig uppfattningen om det heller.

Sedan måste jag bara säga att jag inte är 6 år gammal så du behöver inte behandla mig som en sådan.

Jag tror inte heller att personalen har 100 % koll på barnen så det är något du själv har hittat på, men jag tycker ändå att man inte ska ha så stor gård att man inte kan hålla reda på barnen.

Du har ingen aning om hur många förskolor jag varit och helt ärligt så bryr jag mig föga om hur många du varit på.

Men jag hoppas och tror att du och den personal du jobbat med skulle märkt om ett barn hade brutit ett ben och det känns som om du tar illa upp för något som inträffat på en förskola du inte ens arbetar på.

Jag hoppas att jag inte lagt på dig några känslor som du inte har nu utan det är vad JAG uppfattar det som.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

ainasoja skrev:
Jag kan ärligt säga att någon sådan incident med puttning utan att någon ser troligen inte skulle kunna inträffa på sonens förskola, för där har personalen full koll på barnen även fast dom inte är 1 personal/ barn, så visst går det.
Ursäkta att jag lägger mig i men jag tolkar detta som om du anser att de visst kan ha 100% koll på barnen
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

ainasoja skrev:
Jag skrev troligen!
Fast det tolkade jag som att en putt troligen inte skulle kunna hända just därför att de har full koll, alltså inte som att en putt inte skulle kunna hända för att personalen troligen har full koll...
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Du:
Ingen i personalen såg att hon ramlade eller belv puttad utan det var personal från en annan avdelning som uppmärksammade henne när dom såg henner från frönstret.

Bettsymatte:
Skulle ett barn kunna ramla/bli puttat så att barnet slår i huvudet och får hjärnskakning, utan att någon ser själva incidenten. Ja, självklart skulle det kunna hända på vår förskola. Man KAN inte ha ögonen överallt hela tiden. Det är omöjligt. Då skulle det krävas 1 personal/barn som följde sitt barn i hälarna hela dagen.

Skulle ett barn kunna sitta i en vagn med ett brutet ben en lång stund utan att någon reagerade på vår förskola. NEJ, självklart inte!

Olyckor, som ingen ser, händer jämt på förskolor. Likväl som om att de händer i hemmet. Det går inte att förhindra allt, då skulle man aldrig kunna låta barnen leka. Men självklart måste man reagera om ett barn är ledset och har riktigt ont någonstans med att ringa föräldrar och skaffa läkarvård. Annars är det ju grav försumlighet.

Du:
Jag kan ärligt säga att någon sådan incident med puttning utan att någon ser troligen inte skulle kunna inträffa på sonens förskola, för där har personalen full koll på barnen även fast dom inte är 1 personal/ barn, så visst går det..

Vad menar du nu med full kontroll?
För mig är full kontroll 100% koll på vad som händer men uppenbarligen har du en annan uppfattning?
Då är frågan varför du svarar Bettsymatte som du gör?
Du borde ju hålla med om det nu var så att du inte ansåg att det gick att hålla 100% koll på barnen eller hur?
Varför protestera?
Själv håller jag med Bettsymatte till 100% i allt hon skriver i det inlägget.

Tack för att du inte talade om hur jag skulle känna.
Att du uppfattar att som att jag tar åt mig har du din fulla frihet till. Däremot bör du inte tala om för mig att jag tar åt mig för det är inget du kan veta något om bara något du kan gissa. Tyvärr färgas gissningar allt för ofta av sina egna känslor så man bör inte uttala dom som sanningar om man faktiskt inte vet.
Empati handlar om att kunna sätta sig in i en annans situation och känslor utan att man för den delen känner det själv. Jag är fullt kapabel att känna att jag kan behöva försvara en grupp människor utan att jag tar åt mig själv personligen. Ofta är det barn och sjuka som jag försvarar.

Våran diskussion ligger inte huruvida personalen upptäcker ett benbrott för där anser vi rätt samma (missat det?) eller ej utan huruvida bra/mycket koll personal har just i ögonblicket det händer.
Eller det var ialla fall vad jag pratade om, vad svarar du mig på om det inte är i ämnet "att alltid se när en olycka inträffar"?
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

oz_joj skrev:
Fast det tolkade jag som att en putt troligen inte skulle kunna hända just därför att de har full koll, alltså inte som att en putt inte skulle kunna hända för att personalen troligen har full koll...


Jag kan ärligt säga att någon sådan incident med puttning utan att någon ser troligen inte skulle kunna inträffa på sonens förskola, för där har personalen full koll på barnen även fast dom inte är 1 personal/ barn,

Då tolkar du och jag det olika och det är det som svårt med internet.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Bara för att det har varit si och så på dom ställena du varit på så behöver det inte betyda att det är så på alla förskolor. Kan vi vara överens om det?

Du vet inte rutinerna på min sons dagis och du vet inte hur stor barngrupp dom har där eller hur mycket personal som arbetar där heller så att uttala sig om hur det är där borde vara ganska svårt men ändå är du till 100 % säker på allt. Vi kanska lever i två skilda världar som du skriver.

Jag skrev kanske galet när jag skrev:

Jag kan ärligt säga att någon sådan incident med puttning utan att någon ser troligen inte skulle kunna inträffa på sonens förskola, för där har personalen full koll på barnen

Men samtidigt så skriver jag att det troligen inte skulle kunna inträffa utan att någon ser det och jag skulle väl ha skrivit att det troligen inte skulle kunna inträffa utan att någon ser det eftersom jag upplever det som att dom har full koll.

Jag har varit virrig och febrig dom sista dagarna pga lunginflammation och ber om ursäkt om jag skrivit lika luddigt som jag känt mig.

Hur som helst så är vi iallafall överens om att dom ställena du arbetat på inte skulle ha missat ett benbrott och tryckt ner barnet i en vagn.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Det enda jag skrivit om din sons förskola är att dom inte kan har full kontroll på alla barn jämt. Det är en omöjlighet oavsätt hur en förskola är utformad. Det handlar om vad som i praktiken är möjligt helt enkelt och inte i en utopi.
Något annat om din sons förskola har jag inte yttrat mig om och ansett mig veta. Var du hittar det någonstans vet inte jag.
Jag hakar mest upp mig på att du säger till bettsymatte indirekt att när dom (hon) inte "ser allt" ligger inte problemet i antalet barn/personal utan i viljan. Det går visst bara man vill/lägger manken till (eller som du skrev: för där har personalen full koll på barnen även fast dom inte är 1 personal/ barn, så visst går det).
Du talade till henne på så sätt som du anklagade mig tala till dig.

Vi är nog alla överens om att vi vill barnen väl och mår dåligt av att dom får ont och allra helst borde stänga inne dom i vadderade rum för att skydda våra egna hjärtan. Nu går det inte att undvika olyckor och vi får då ta det därifrån oavsätt om vi själva såg den eller andra.
Det viktiga är att ta barnen på allvar och tror på dom när dom säger att dom har ont tex. Allt för ofta förringas barns smärta som överdrifter ("det var väl inte så farligt"). En bra personal lägger snabbt märke till avvikelser från det vanliga beteendet och gör något åt det.
Sedan finns det tyvärr dålig personal också förståss.

Jag är ledsen för du har lunginflammation och jag är inte alls avundsjuk för detta. Jag hoppas du kryar på dig snart.
 
Sv: Skulle något sånt här kunna inträffa på erat dagis?

Läser du allt jag skriver eller bara valda delar?

Det är ingen större ide att fortsätta den här diskutionen känner jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 584
Senast: Zaria
·
  • Låst
Övr. Barn Sonen har börjat en ny avdelning på dagis. Efter lite omorganisation. Fick behålla en av sina gamla fröknar och fick två nya. Är jag...
Svar
6
· Visningar
966
Senast: _Eva_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp