Bukefalos 28 år!

Skulle ni låna till konsumtion med bostaden som säkerhet?

Nej räntan blir alltid lägre på bolån/annat lån med säkerhet än ett lån utan säkerhet.

Argumenten mot är väl i princip att inte sätta sig i en situation där du kan drabbas av en krasch, dvs där bostadens värde faller och du har höga lån som plötsligt är mer än värdet. Samt att ju högre bolån du har dessto mer sårbar är du för räntehöjningar. Dvs det är risken att inte ha råd att bo kvar och eller inte ha råd att sälja.

Har man mycket låga lån och en lågt värderad bostad finns ingen risk eller liknande så, utan där är det nog eg bara känslomässiga "man ska inte göra så". Typ som jag är lärd. Men om man ändå lånar till konsumtionen hamnat man i det ovan och beroende på sits ingen risk lägga det på bolånet egentligen.
Ja det var just räntehöjningar eller liknande jag var ute efter när jag skrev att räntan i praktiken blir högre. Menade alltså i kronor, inte procent.

Jag tänker att man ju är lika sårbar om man har allt i sitt bolån som om man har flera olika lån? I slutändan måste det ju handla om ifall jag har råd med min månadskostnad och har jag inte det så kommer jag ju behöva sälja eller ngt oavsett om jag har belånat huset eller om jag tagit blankolån.
 
Ja, jag har lånat till bilar t ex. Men då med en helt annan amorteringstakt såklart. Mitt studielån betalade jag av så fort det bara gick å får ibland kommentarer om att det är dumt "för det är ju så förmånligt". Javisst, rent krasst ekonomiskt är det säkert smart att göra på andra sätt (t ex låna till bil på fastigheten) men jag är väldigt mycket mer principfast än så ;).

Sen undrar jag lite hur man motiverar höjningen för sin bank?
Om man uppfyller kraven på säkerhet tror jag inte banken bryr sig så mkt om skäl. Bankerna har alltid velat att jag ska ta högre lån. De tjänar ju pengar på att man har lån!
 
Ja men @Alexandra_W du skrev ju att de kräver snabb återbetalning på en bil?
I ett vanligt billån har man väl bilen som säkerhet?
Och eftersom bilar snabbt sjunker i värde måste man betala av lånet snabbt, annars kommer bankens säkerhet försvinna.

Det är väl mest det banken bryr sig om? Att det ska finnas något med tillräckligt högt värde som de kan sälja om du inte längre kan betala dina lån?
 
I ett vanligt billån har man väl bilen som säkerhet?
Och eftersom bilar snabbt sjunker i värde måste man betala av lånet snabbt, annars kommer bankens säkerhet försvinna.

Självklart men jag fattade på inlägget som att det gäller även om man lånar på fastigheten.

"Bil kräver de nog en snabb återbetalning på, de gör det på billån i alla fall"
 
Mitt bostadslån är på ca 25% av bostadens marknadsvärde så det skulle jag kunna göra om det var något jag tycker att jag verkligen behöver, däremot inte för en veckas semester i solen.
 
Ja det var just räntehöjningar eller liknande jag var ute efter när jag skrev att räntan i praktiken blir högre. Menade alltså i kronor, inte procent.

Jag tänker att man ju är lika sårbar om man har allt i sitt bolån som om man har flera olika lån? I slutändan måste det ju handla om ifall jag har råd med min månadskostnad och har jag inte det så kommer jag ju behöva sälja eller ngt oavsett om jag har belånat huset eller om jag tagit blankolån.

Höjs ena räntan höjs den andra. Så man drabbas ju av höjning även med blanco. Och ett bolån kan man ju om man vill binda så man är skyddad. Så precis som du säger så månadskostnaden styr oavsett vad lånen heter. Där är väl fördel bolån eg då du kan låsa din kostnad på mycket lång tid om du vill. Och då veta exakt vad det kostar. Nackdelen är att om du måste flytta och har bundet lån måste du betala ränteskillnaden - så du låser in dig själv i boendet. Med de ev nackdelarna.

Men generellt kan jag i sak inte se så stor skillnad vad lånen heter eg så länge man har råd - så skulle objektivt inte kunna argumentera särskilt bra för att inte låna på huset och man nu ändå tänkt låna. Men känslomässigt för mig personligen så tänker jag annorlunda
 
Självklart men jag fattade på inlägget som att det gäller även om man lånar på fastigheten.

Nä inte generellt. Däremot så kan banken sätta villkor för att bevilja - om de vill. De skulle tex med ett lån på bostaden tänkt att finansiera en bil kunna vilja se att det amorteras ner i en viss takt. Eller så struntar de i det. Men man får vara beredd på att de kan ställa "motkrav".

Jag fick välja själv om jag övht skulle amortera på det jag lånade för att betala skulden till pappa. Dvs inget krav. (Självklart valde jag att amortera det, på kortast möjliga tid jag kunde välja. Men jag har ett mål om att alla nuvarande lån på bostaden ska vara borta om Max 10 år)
 
Skulle ni kunna tänka er att låna till konsumtion (bil/båt/möbler/resor etc) med bostaden som säkerhet, dvs höja bolånet för det? Naturligtvis då givet att det finns utrymme för det.

Jag är bara nyfiken eftersom jag själv är lärd/itutad att inte göra det. Men kollar man runt på forum osv så tycks det oftast vara uppmaningen, för att få den lägre räntan och lägre kostnaden.

Läser man vad "experterna" tycker så verkar de vara oeniga. Och i undersökningar svarar ganska få att de har eller kan tänkas sig låna på bostaden för konsumtion. Däremot kan eller har de flesta tänka sig att låna till renovering etc.

Jag har låga bolån, amorterar ganska hårt på dem med. För mig är övervärdet närmast en försäkring för den dag tex värmesystemet packar ihop, brunnen sinar eller blir obrukbar eller liknande. Och för renoveringar då.
Dvs jag amorterar hårt istället för att lägga pengarna i en buffert och inte amortera. Men ser själva övervärdet som buffert också.

Samtidigt kan jag se varför man skulle rekommendera tex att lägga ett bilköp i bolån, givet att man amorterar av det i takt med värdeminskningen, för det man tjänar in i lägre ränta kan ju användas för att ännu snabbare betala ner bilen.

Så jag blev helt enkelt nyfiken hur ni andra resonerar i frågan och varför?

Tillägg - frågan utgår i att man kan tänka sig att övht låna för konsumtion. Annars faller hela frågan :)

Nej. Jag är uppfostrad att inte ha lån öht, så det finns inte en chans att jag skulle göra det.

En enda gång har jag gjort det, det var akut med sadel till hästen. Köpte 2 års kreditfritt, men betalade hela sadeln efter tre månader.
 
Höjs ena räntan höjs den andra. Så man drabbas ju av höjning även med blanco. Och ett bolån kan man ju om man vill binda så man är skyddad. Så precis som du säger så månadskostnaden styr oavsett vad lånen heter. Där är väl fördel bolån eg då du kan låsa din kostnad på mycket lång tid om du vill. Och då veta exakt vad det kostar. Nackdelen är att om du måste flytta och har bundet lån måste du betala ränteskillnaden - så du låser in dig själv i boendet. Med de ev nackdelarna.

Men generellt kan jag i sak inte se så stor skillnad vad lånen heter eg så länge man har råd - så skulle objektivt inte kunna argumentera särskilt bra för att inte låna på huset och man nu ändå tänkt låna. Men känslomässigt för mig personligen så tänker jag annorlunda
Men skulle du ens låna överhuvudtaget för sådana saker då? Är det inte där det stoppar för dig? :)

Jag gillar inte heller onödiga lån. Bostadslån och CSN bekymrar mig inte, billån har jag försonats med nyligen.. Men resten?
Skulle aldrig köpa tv på avbetalning tex. Valde en gång avbetalning på möbler eftersom att det ändå inte tillkom några extrakostnader alls (jag hade kontanter, men tänkte att det verkade smidigt att dela upp). Men fy! Den krediten betalade jag av direkt sen i alla fall för det var ju jättejobbigt med skyhöga räkningar varje månad :wtf:

Har precis skaffat ett Volvo-kort vilket är ett kreditkort. Enda anledningen är att jag får 10% rabatt på verkstadsarbeten om jag betalar med det kortet. Men jag betalar alltid alla räkningar direkt när de kommer och vill absolut inte dela upp dem även om jag kan.

Så jag skulle nog inte heller låna upp bostaden för vad som helst. Men jag skulle troligen inte låna överhuvudtaget för sånt heller.
Jag hade kunnat tänka mig att baka in billånet (som jag ändå ska ta oavsett) i min bostad, men det kommer ju inte gå eftersom köpen sker ungefär samtidigt = finns inte utrymme på bolånet.
 
Nej jag skulle inte kunna tänka mig att höja husets lån för att köpa något för konsumtion.
Kan dock tänka mig att höja huslånet för eventuell renovering förutsatt att det ryms inom bottenlånet.
 
Men skulle du ens låna överhuvudtaget för sådana saker då? Är det inte där det stoppar för dig? :)

Jag gillar inte heller onödiga lån. Bostadslån och CSN bekymrar mig inte, billån har jag försonats med nyligen.. Men resten?
Skulle aldrig köpa tv på avbetalning tex. Valde en gång avbetalning på möbler eftersom att det ändå inte tillkom några extrakostnader alls (jag hade kontanter, men tänkte att det verkade smidigt att dela upp). Men fy! Den krediten betalade jag av direkt sen i alla fall för det var ju jättejobbigt med skyhöga räkningar varje månad :wtf:

Har precis skaffat ett Volvo-kort vilket är ett kreditkort. Enda anledningen är att jag får 10% rabatt på verkstadsarbeten om jag betalar med det kortet. Men jag betalar alltid alla räkningar direkt när de kommer och vill absolut inte dela upp dem även om jag kan.

Så jag skulle nog inte heller låna upp bostaden för vad som helst. Men jag skulle troligen inte låna överhuvudtaget för sånt heller.
Jag hade kunnat tänka mig att baka in billånet (som jag ändå ska ta oavsett) i min bostad, men det kommer ju inte gå eftersom köpen sker ungefär samtidigt = finns inte utrymme på bolånet.

Ja jag både skulle kunna och har gjort. Och själva funderingen och diskussionen uppstod faktiskt pga att jag måste och ska köpa ny hästtransport. Tidigare än planerat. Hade räknat med att göra det nästa år men planen sprack. Jag har vikariat så jag får antagligen inte ett blancolån. Och nä jag har inte pengarna på kontot. Då föreslogs att men låna på huset då för jösse namn. Och spontana reaktionen var och är verkligen "nä, inte till en hästtransport!" Trots att jag utan att blinka tänkt låna till det/avbetala/finansiera.

Jag har även ett billån (som snart är avbetalt) som jag inte bakat in i bolånet. Dock tycker jag egentligen inte om lån - men vissa saker väljer jag hellre att köpa nyare (bättre) och ta lån. Tex bil. So far billigare låna och köpa en nyare bil än fortsätta köpa äldre, billigare. Som står för mkt på verkstad och kostar mer än lånet gör mig i rena avbetalningar. Samma sak eg med transport. Har även flera gånger lagt sadlar på kreditkortet och räntefritt delat upp betalningen på 6-12 mån. Men skulle aldrig oavsett kunna låna till en resa eller annat där "inget finns kvar" sen. Med ett undantag - veterinärräkningar om försäkringen slår i taket och det är livräddande insatser.

Så jag tycker inte om att låna alls, men gör det. Och lånat/finansierat både bil och sadlar tidigare. Och skulle lånat/finansierat hästtransport nu om jag fick/får. Men INTE på huset, där tar det känslomässigt stopp.
 
Ja jag både skulle kunna och har gjort. Och själva funderingen och diskussionen uppstod faktiskt pga att jag måste och ska köpa ny hästtransport. Tidigare än planerat. Hade räknat med att göra det nästa år men planen sprack. Jag har vikariat så jag får antagligen inte ett blancolån. Och nä jag har inte pengarna på kontot. Då föreslogs att men låna på huset då för jösse namn. Och spontana reaktionen var och är verkligen "nä, inte till en hästtransport!" Trots att jag utan att blinka tänkt låna till det/avbetala/finansiera.

Jag har även ett billån (som snart är avbetalt) som jag inte bakat in i bolånet. Dock tycker jag egentligen inte om lån - men vissa saker väljer jag hellre att köpa nyare (bättre) och ta lån. Tex bil. So far billigare låna och köpa en nyare bil än fortsätta köpa äldre, billigare. Som står för mkt på verkstad och kostar mer än lånet gör mig i rena avbetalningar. Samma sak eg med transport. Har även flera gånger lagt sadlar på kreditkortet och räntefritt delat upp betalningen på 6-12 mån. Men skulle aldrig oavsett kunna låna till en resa eller annat där "inget finns kvar" sen. Med ett undantag - veterinärräkningar om försäkringen slår i taket och det är livräddande insatser.

Så jag tycker inte om att låna alls, men gör det. Och lånat/finansierat både bil och sadlar tidigare. Och skulle lånat/finansierat hästtransport nu om jag fick/får. Men INTE på huset, där tar det känslomässigt stopp.
Vi har alla våra totalt ologiska ideér ibland ;)
 
Men gäller det alltså även sådant som studie- och bostadslån? Att dina föräldrar tutat i dig att det inte är okej?

Det är klart att om man måste låna till en bostad eller låna till studier, så får man göra det. Men då ska det betalas av så fort som möjligt.

Om man däremot ser den ekonomiska aspekten i dagens låga ränteklimat kanske det är smartare att ha ca 50 % lån på bostaden, men det var inte vad ts frågade efter, utan hur jag skulle göra i situationen ifråga. Då det är ovanligt att inte vilja låna i dagens Sverige (har jag märkt...) la jag till en förklaring varför.
 
Aldrig att jag lånar på huset annat än till renovering av sagda hus. Min belåning en bråkdel av marknadsvärdet och inte speciellt mycket av taxeringsvärdet.

Jag är också uppfostrad till att undvika lån så långt det går, annat än till bostad och studier. Bil förstår jag om man lånar till men jag har köpt mina egna bilar kontant.

Jag har tidigare (via mamma eftersom jag inte hade någon större inkomst) köpt en videokamera på avbetalning. Den betalade jag av snabbare än vad jag behövde just för att bli av med lånet. All annan elektronik har jag köpt kontant. Att låna till en resa eller dylikt finns inte i min värld.
 
Men gäller det alltså även sådant som studie- och bostadslån? Att dina föräldrar tutat i dig att det inte är okej?

Min pappa är en sån där "man ska inte låna!"

Han har lånat mig pengar. Jag har bolån. Jag har studielån (som han sa "det är inte bra med lån" om). Jag har billlån. Han ylar inte. Skulle jag köpa en resa på lån skulle han troligen få en hjärtinfarkt och falla död ner dock.

Han har fö lånat i sina dagar med, till bil och hus och så. Sen betalt ner de fort.

Ju yngre han varit ju mer lån har han haft, och omvänt. Idag sen många år skuldfri.

Jag har satt hans "man ska inte låna!" som snarare en uppmaning till eftertanke och att tänka framåt och sikta på att inte låna i onödan och betala ner sina lån så snart som möjligt. Inte en bokstavlig "man ska ALDRIG låna". Liksom han satt med mig på banken och skrev papper på huset när jag köpte det av honom. Borde ju inte sålt det till mig om jag behövde låna om han strikt skulle menat sitt "ta inte lån!" ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp