Bukefalos 28 år!

Skulle ni testa.....

MagicaDeHex

Trådstartare
....att släppa ihop 2 hundar som morrar åt varann?

Såhär är det:

De som äger stallet där jag har kusen har en liten hund som får gå lös mestadels.
Jag har oxå en liten hund,som då tyvärr måste vaktas hela tiden av mig så att dom inte kommer ihop sig.

Stallets lilla kom fram till min en ggn när min va kopplad å då morrar min alltid å gå till försvar för han känner sig trängd. Detta resulterade ju i att den andre flög tillbaka på min. Plockade isär dem o efter det har ja som sagt hållt vakt.

Men det är bökigt, vore så himla skönt om dom kunde kuta omkring lösa istället.

Så, min fråga är, tror ni det skulle funka om man släppte båda lösa samtidigt?
Dom är i sig inga elaka hundar. Men min blir stissig om den andre börjar morra , osv osv, suck

hoppas ngn förstod detta:p
 
Sv: Skulle ni testa.....

Gå en lång (koppel)promenad med hundarna!
Det brukar få dem att slappna av i varandras närhet och förhoppningsvis ignorera varandra.
Släpp dem sedan när de är lugnare, lugnt och stilla på en äng eller liknande där ingen har revir, och personerna fortsätter gå runt på ängen så ingen av hundarna "fastnar" hos er.
 
Sv: Skulle ni testa.....

Att jag inte kom att tänka på det själv:idea:

ja, min hund är en riktig morsgris och kommer gärna till mig. Kommer då en annan hund fram till mig oxå blir han skitpisst:p

Min kompis har en hanhund,dom går hyffsat bra ihop, men emellanåt flyger de på varann,suck, fast de lägger av ganska fort igen. Fast koll får man allt ha.

Denne lille är ju inte så på mig,och inte alltid ute i stallet eller där om kring,men det vore så himla skönt att slippa "vakta" . Det tar tid och energi
 
Sv: Skulle ni testa.....

Håller med squarepants, en lång promenad som löser spänningar.
Sen gäller det att inte ge hundarna anledning att ryka ihop och då är det ofta mäniskor man måste uppfostra.

Att inte nån får för sig att tex kasta en pinne till de söta hundarna.
 
Sv: Skulle ni testa.....

precis. men det enda som egentligen triggar min är som sagt om ngn annan hund kommer nära mig när han är vid mig. Men det är inga problem i just detta fallet iaf.
Om det nu skulle funka att gå promenad och sen kunna ha dom lösa på området, men OM dom skulle ryka ihop emellanåt,hur hanterar man det? Är dte bäst att inte lägga sig i då eller?
För som jag skrev ovan, med en kompis hane funkar det,men ibland blir dom osams, men slutar när dom tjaffsat lite.
Det låter värre än vad dte är när dom inte är överrens, men hur långt vågar man låta dte gå?

Hoppas det går att förstå hur jag menar, låter nästan som hundslagsmål ju:crazy:
 
Sv: Skulle ni testa.....

Är du orolig, släng på munkorg på dem båda.

Har jag hamnat i sitsen med hundar som grufflar, släpper jag dem båda, och springer med dem! (de får hälsa sabbt i koppel först, nos-nos inget mer)
De kan inte bråka om de springer, utan mäter maktkamp med lite puttar och skutt.Vid minsta gruff, hojtar man till, och springer vidare, gärna i skogen, så de måste tänka vart de sätter fötterna samtidigt!
Sen efter en bit, stanna och be dem sitta, berömma och springa vidare, efter en kort stund, börja gå, och låta dem hälsa lite bättre.
Och hela tiden ha ett leende på läpparna, vara avslappnad själv och låta riktigt rolig! (man känner sig urdum när man springer i skogen och skriker håjja hååååjjaaaa komsi komsi braaaaaaa)
Men peppar peppar, det har alltid fungerat!
OCH gör det inte på hemmaplan för någon av hundarna, sätt er i bilen, åk en vända, släpp och lek.

Skadar ju inte o testa iaf.

Fick bla en amstaff/pit tik som hatade andra tikar att fixa vara med mina hundar utan gruff på detta viset. Och hon gick inte alls med andra tikar annars, slagsmål direkt. Men hon hade inte en chans att gruffa när hon sprang, blev lite för mycket på en gång, och de slappnar ju av efter en stund, och ser varandra på nära avstånd.
 
Sv: Skulle ni testa.....

Ska absolut testa promenadbiten.

Men munkorg skippar jag.
Då tror nämligen min att det är löp på ggn:D

Även när de kom ihop sig första ggn så är det ju mer argt gruff eller hur jag ska förlara. Tror att dom skulle kunnat bete sig "värre".

Men sen dess har jag ju inte vågat mig på att släppa lös dom ihop.
Men ska testa gå och promenera med dom så får jag känna av situationen lite:)
 
Sv: Skulle ni testa.....

Om de ryker ihop, så försök sära på dem så snabbt som möjligt, är ni kvar på stallplan, eller om det händer vid senare tillfälle så är en hink vatten kalasbra att få dem på andra tankar.

Har man möjlighet att greppa i nacken och sära på dem är det bättre än om man tar tag i ett bakben.

Nr1 är bara att inte börja gapa och skrika själv, lättare sagt än gjort men mycket värt.

Det är väldigt sällan det blir rejält slagsmål, då handlar det nästa alltid om resursförsvar, då är det viktigt att det aldrig finns något att försvara, tuggben, leksaker eller likn. I de flesta fallet blir det mest två slemmiga hundar som gnabbas mot varandra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 800
Senast: em-pirre
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 611
Senast: Crossline
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 844
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 398
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp