Bukefalos 28 år!

Skulle vilja tävla med en fjording...

BaBoo86

Trådstartare
Hejsan!

Jag är totalt grön på allt som gäller tävlingar och sådant.
Men jag har ridit och hållit på med hästar i omkring 20 år, både på ridskola och privat.

Nu för tiden rider jag på ett mysigt turridningsstall som också erbjuder ridträning med instruktör. Jag har alltid varit glad och nöjd med att få rida ut på någon mysig tur i skogen och träna lite dressyr och hoppning i paddocken, har aldrig tänkt att jag skulle vilja/våga tävla...

Men så för ett år sedan dök hon upp, den söta lilla fjordingen som jag "klickar" med. Hon är 5 år gammal, väldigt välriden för sin ålder och även körd. Trots att hon är ung så är hon väldigt duktig och trygg. Även om hon tittar mycket när man rider ut och så, så hittar hon aldrig på några dumheter och när jag rider henne, ja, då känner jag verkligen att "det här är ju hästen för mig"! Och nu har tankar om att träna mer med just henne och en vacker dag tävla börjat ta form i mitt huvud... Ägaren är helt med på det och tycker det vore jättekul och tycker också det vore nyttigt för bådas utveckling att göra det här.

Men... hur gör jag? Jag är 28 år gammal, och har som sagt aldrig tävlat förr... Vilka tävlingar ska jag inrikta mig på? Hade tänkt både dressyr och hoppning. Finns det speciella tävlingar för fjordingar? Jag är inte med i någon ryttarförening eller ridklubb nu.

http://gyazo.com/2071eb932b665fd0384396679cbbd646 <--- En bild på oss
 
Du kan läsa om att tävla fjordhäst på Svenska fjordhästföreningens hemsida. De flesta överåriga rider dressyr mot stora hästar och hoppning avd B i rätt ponnykategori.

SM går av stapeln varje år i juli, då tävlas det i bruksridning, brukskörning, precisionskörning, hoppning, dressyr och allround (brukskörning, precisionskörning, dressyr och hoppning på samma häst).
 
För att få tävla så behöver du vara medlem i en klubb och du behöver ta grönt kort (grundutbildning för att få tävla). De flesta ridklubbar ordnar kurser för grönt kort så börja med att kolla med de klubbar som finns i din närhet. :)
 
Jag skulle rekommendera att först åka på pay & ride, alltså träningstävling. Då kan man träna på att åka iväg och tävla utan pressen att jämföras och rankas mot andra ekipage, man behöver bara bry sig om sitt eget resultat och det tyckte jag var väldigt skönt. När jag sedan skulle ut och tävla på riktigt för första gången hade jag dessa träningsrundor i bagaget och kände mig väldigt väl förberedd :)

För att tävla ska man vara medlem i en ridklubb ansluten till Svenska ridsportförbundet, ha grönt kort (som man får genom att gå en kurs och skriva ett prov, vad jag minns var det lätt, jag tog mitt för 10 år sen), du ska ha ett konto på tävlingsdatabasen (tdb.ridsport.se), det är där man anmäler sig, löser licens osv. Du sks ha ryttarlicens och hästen en hästlicens. Jag tyckte att det var en hel vetenskap när jag skulle börja tävla förra året, men man kommer snabbt in i det :-)

Lycka till med tävlandet, det är vrrkligen kul! :)
 
Sötnos!
Klart du ska tävla. Eller börja med pay and ride och pay and jump, då tävlar man bara mot sig själv, som ovanstående skriver. Tyvärr är inte alla dressyrdomare jätteimpade av kallblod, men det är bara att träna på och tänka att en travökning med en ökning av steglängden på fem centimeter är värd en 10a för min häst och en 4a för ett halvblod, typ...
 
Åh tack så mycket för er uppmuntran och era svar!:love:

Ja... innan jag ens kommit så långt med henne som till att fundera på att anmäla till något lär nog dröja... Men, då vet jag i alla fall hur jag ska gå till väga lite grann. Har kollat både Ridsportförbundets sida och den lokala ridklubbens sida så nu har jag lite mer att fördjupa mig i.

Jag vet att kallblod inte är jättepoppis i sådana sammanhang.. men jag har ju inte siktet inställt på OS utan det är mest för "skoj" skull, och som sagt, det är ju just henne jag känner att jag kommer så bra överens med!

Igår red jag henne efter ett lite längre uppehåll. Kändes lika bra som någonsin, men detta var första gången jag red henne ensam i paddocken och inte i större grupp.
Lite envis och ville helst slippa vara ensam men hon lyssnar ändå väldigt bra... Men ska nog satsa på lite privatlektioner med instruktör för att komma ännu bättre överens med henne... Känns så spännande!
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 919
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 313
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp