Bukefalos 28 år!

L

Lijsan___

Hej jag undrar varför hästen "skummar" i/runt munnen?

Jag har en varmblods valack som jag har haft i snart 2 år och han skummar inte runt munnen isf bara lite runt bettet. Men när man ser vissa andra rida så har ju hästarna hur mkt som helst runt munnen. Gör jag ngt fel med mina händer, vissa säger att jag lirkar för lite, kan man göra det (jag har alltid trott att bettet ska ligga nästan "stilla" i hästens mun) :confused:

eller kan det vara för man har fel bett.
svara mig nu så jag slipper tänka mer på det :)
 
Sv: skumma

menar du att folk har sagt att det skulle vara bättre om det skummar? det låter konstigt i så fall.
att de skummar tror jag beror på att de tuggar på bettet. men vad jag vet har det ingen betydelse för hur "fint" hästen går.

jag håller med dej, jag vill oxå ha bettet hyfsat stilla. men så är min pålla rätt tjafsig i munnen oxå, hon blir irriterad om man pillar för mycket med tyglarna.
 
Sv: skumma

Att "lirka" (såga) ska du inte göra, då får du bara en spänd häst som kröker på nacken utan att höja ryggen och sätta in under sig.
Hästen ska inte heller tugga på bettet, utan den ska suga på det och då brukar det bli som ett "läppstift" på hästen, men om det rinner saliv från munnen så skummar den alldeles för mycket.
 
Sv: skumma

okej för det är lätt att man får helt fel uppfattning om detta alla tycker helt olika. Men då behöver man inte tänka på det så mkt jag har varit rädd för att jag har haft en för hård hand eller att hästen har tandproblem m.m ( tänderna är kollade för ett tag sen i november)
 
Sv: skumma

Men man ser ju dressyrhästar ibland som har jättemycket skum kring munnen, men dom jobbar väl inte fel då? :crazy:
 
Sv: skumma

Vissa hästar suger och småtuggar lite på bettet när de accepterar det. Hästen ska inte bita på bettet. De hästarna skummar ofta. Att den gör det behöver inte vara bra eller dåligt. Att man lirkar kan antingen betyda att man rör på bettet (den enda betydelsen jag vet) eller såga, vilket inte är bra. Man ska ha en stadig kontakt och stilla, buren hand, men ibland ska man röra på bettet genom att plocka lite för att samla, eller lätta.
 
Sv: skumma

Vissa hästar suger och småtuggar lite på bettet när de accepterar det. Hästen ska inte bita på bettet. De hästarna skummar ofta. Att den gör det behöver inte vara bra eller dåligt. Att man lirkar kan antingen betyda att man rör på bettet (den enda betydelsen jag vet) eller såga, vilket inte är bra. Man ska ha en stadig kontakt och stilla, buren hand, men ibland ska man röra på bettet genom att plocka lite för att samla, eller lätta.

Men min häst då.. som skummar så det sprutar ur munnen bara jag longerar henne fritt ( oinspänd) i grimma..hon har ju inget att tugga ller suga på.:p
 
Sv: skumma

En del hästar skummar när dom trivs med bettet, andra när dom är irriterade. Det är nog svårt att säga hur en häst trivs med bettet bara för h*n skummar, man ska nog kolla mer på helhetsintrycket.

Min skummar när han arbetar och tänker, oavsett om han har bett i munnen eller inte. Han skummar aldrig när han har gått och spännt sig, utan bara när han är avslappnad


Att såga så hästen ska skumma är ingen bra idé.
 
Sv: skumma

Vad jag har hört så kan hästen skumma om den ligger
hårt mot bettet. Alltså om ryttaren är för hårdhänt och inte ger
hästen nåt "andrum" (alltså typ eftergift). I många fall i stallet
jag är är det så, fast sen finns det ju dom hästarna som skummar iallafall.
Men i de flesta fall är det så, i min hästomgivning.

M-oaa
 
Sv: skumma

Hej jag undrar varför hästen "skummar" i/runt munnen?

Jag har en varmblods valack som jag har haft i snart 2 år och han skummar inte runt munnen isf bara lite runt bettet. Men när man ser vissa andra rida så har ju hästarna hur mkt som helst runt munnen. Gör jag ngt fel med mina händer, vissa säger att jag lirkar för lite, kan man göra det (jag har alltid trott att bettet ska ligga nästan "stilla" i hästens mun) :confused:

eller kan det vara för man har fel bett.
svara mig nu så jag slipper tänka mer på det :)
Troligen har den skummande munnen stängts med en nosgrimma som tillsammans med bettet hindrar hästen att röra tungan. För att kunna svälja måste tungan kunna röra sej bakåt i sväljrörelsen. Saliv produceras hela tiden, och normalt skall den sväljas, men kan man inte svälja så kommer den ut genom munnen. Nånting att tänka på innan man spänner ihop munnen på sin bäste vän! Att fundera på: Behöver jag nosgrimman, eller ska jag slänga den?
 
Sv: skumma

jag har alltid en ganska löst spänd nosgrimma men nu förstår jag varför alla säger till mig att spänna den hårt. Ush tackar för hjälpen elle:bow:
nu har det börajat klarna lite i skallen på mig :D
 
Sv: skumma

Min ena häst har mycket bestämda åsikter vad som får placeras i hennes mun. Hon vill ha ett rostfritt bett med fasta ringar. Tredelat eller rakt kvittar. Då är hon lugn i munnen och suger lite på bettet. Det blir lite skum runt läpparna när hon jobbar korrekt.
Får hon ett bett med olika metaller t ex sweet iron med koppar, eller mässing blir hon tokig. Det rinner skum och paddocken ser ut som en dekorerad gräddtårta. :crazy:
Hon blir i stort sätt oridbar med ett sådant bett.
Så där har hon självklart fått välja vad hon vill ha.

Min andra häst bekymrar sig inte. Men hon gillar mässing bra. Hon får lite skum runt läpparna när hon jobbar på bra. Slarvar hon, blir det inget skum.
 
Sv: skumma

Min häst blir också ganska "skummig", särskilt när han går med jaktkandaret.
 
Sv: skumma

min häst skummar lite runt munnen och han tuggar inte på bettet...suger lite lätt kanske men inget mer.
han får även sånt där läppstift runt munnen även när jag rider på hackamore.

däremot om de sitter upp nån som är hård i handen och han inte går rätt och avslappnat då är han snustorr i munnen, inte en tendens till nåt "skum" då.

så i mitt fall är de bra när han har lite sånt där läppstift runt munnen för de tyder på att han är avslappnad och trivs med handen och arbetar rätt.

jag har alltid relativt löst sittande nosgrimma på min häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skumma

Att hästarna skummar ur munnen kan ju betyda att dom är stressade och tuggar på bettet (typ travare i travträning) men oftast är det ju en positiv effekt vid dressyr ridning att hästen slappnar av & jobbar och därför skummmar ur munnen.
Efter ett bra dressyrpass är våra hästar skummiga runt munnen.
Min skummar inte så mycket men tuggar nöjt på sitt bett när han slappnar av i dressyren.

Att det beror på handen som är hård gäller inte för mig iaf, jag rider med väldigt mjuk hand, nästan för mjuk på min pålle då jag har väldigt lätt tygelkontakt.:)
 
Sv: skumma

Troligen har den skummande munnen stängts med en nosgrimma som tillsammans med bettet hindrar hästen att röra tungan. För att kunna svälja måste tungan kunna röra sej bakåt i sväljrörelsen. Saliv produceras hela tiden, och normalt skall den sväljas, men kan man inte svälja så kommer den ut genom munnen. Nånting att tänka på innan man spänner ihop munnen på sin bäste vän! Att fundera på: Behöver jag nosgrimman, eller ska jag slänga den?

ok, ska berätta det för min häst nästa gång jag longerar henne i grimma och ridbanan ser ut som en gräddtårta:rofl:
Nja jag tror inte på det där med nosgrimman...
 
Sv: skumma

Min häst får massor av vitt skum i munnen när hon är ivrig... när vi är ute i skogen, och hon vet att den där vägen brukar jag få galoppera på så då blir det vitt i munnen o det forsar ur henne :P eller om vi just har galopperat o hon trippar o tycker att vi ska galoppera mera... jag vet oftast ganska många varmblod som gör detta.
 
Sv: skumma

Det är en tänkbar orsak du beskriver, men det finns ju också hästar som skummar mycket mera utan nosgrimma än med.
Vi kan gissa på massor av orsaker, men det är svårt när vi inte träffat hästen tycker jag.
 
Sv: skumma

Kan säga en sak. Har haft hästar med munproblem och de skummar inte! däremot efter vi fick bukt på munproblemen och hästen fungerade på bettet skummar de ofta.

Jag har alltid lärt mig att en avslappnad häst som arbetar väl under ryttaren/linan o.s.v och trivs med sitt bett skummar oftast. När hästen slappnar av frigörs endorfiner som gör så hästen skummar mer.
Det är iallefall vad jag har hört och jag tycker det stämmer väldigt bra!

Och diskutionen med nosgrimman låter riktigt korkat...
Vad är det för fel på hästen utan nosgrimma som skummar då ??
Kan nästan säga att hästar skummar mer utan nosgrimma än med (de jag har jobbat med)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 239
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
845
Senast: Magnum
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp