Bukefalos 28 år!

Sv: skumma

Hej jag undrar varför hästen "skummar" i/runt munnen?
min skummar runt munnen då jag har honom i form, han "leker" med bettet och använder munnen, han blir helt mjuk i munnen och kröker på nacken

Jag har en varmblods valack som jag har haft i snart 2 år loch han skummar inte runt munnen isf bara lite runt bettet. Men när man ser vissa andra rida så har ju hästarna hur mkt som helst runt munnen. Gör jag ngt fel med mina händer, vissa säger att jag lirkar för lite, kan man göra det (jag har alltid trott att bettet ska ligga nästan "stilla" i hästens mun) :confused:

alltså halvhalter och framåt, var mjuk i handen!!! om du börjar såga ner honom så kommer hn inte att börja skumma! dessutom blir han hård i munnen, ha tid och försök ha mjuka händer och använda halvhater under ridpasset

alltså så är det för min häst, om jag rider med samma bett och träns typ under en terräng ritt då jag inte kräver någon form alls, så skummar han inget :)

lycka till!!
 
Sv: skumma

Jo det kan ju vara så enkelt att jag inte "jobbar" honom tillräkligt. Får väll ta mig i kragen och göra lite roligare ridpass så han får jobba lite mer. Har haft lite problem med formen då vi inte kommer i balans så ofta, men det kommer nog så småning om. Så det kan ju vara därför med. Han är inte så nervig och pigg som vissa travare men jag gillar att han är lite lugnare också. :p

jo jag måste faktiskt säga detta med för i början när jag hade fått låna honom så sa hans ägare att jag skulle rida han på pessoa och tvådelat det skummade han lite mer med. men jag vill inte använda dom betten på honom. För ingen häst trivs med ett pessoa oftast.
 
Sv: skumma

jag red inte min men halvhalter allt i början, höll bara i tyglarna och gjorte volter osv, då hästen ju inget

börja att få formen i skritt o halt, ta sen ett steg i taget..

min häst är lat och framtung, :smirk: så bara man orkar använda mjuka händer och halvhalter plut driva framåt så ska det nog gå

hag har ett tvådelat bett som är ganska tjockt :bump: det funkar jättebra!! tycker inte att man skall köra på skarpare och skarpare bett om man ändå kan rida på et "vanligt bett" så där tkr jag du gör helt rätt :bump::)

men lycka till, och kräv nu inte för mycket av honom på en gång, tog en- två månader innan min började helst kröka lite på nacken.


:D:bump:
 
Sv: skumma

Absolut inte lirka mer!! Du ska ha en stilla stadig hand!!
Jag diskuterade detta med tränaren förra gången, just om att om bettet ligger stilla, borde de inte tugga, och man vill väl att det ligger stilla? Men hon menade på att när de koncentrerar och fokuserar sig så tuggar/skummar det..
Min häst tuggar alltid på bettet....ibland mer eller mindre..
dressyrpass mer, skrittrundor mindre osv..
Även om han bar står där så tuggar han på det...

Alt handlar om din ridning allltså!! Fokusera mindre på huvud och hals och tänk på att bakkärran ska komma med! Det är det viktigaste och grunden för att du sedan ska kunna plocka upp honom...
 
Sv: skumma

Troligen har den skummande munnen stängts med en nosgrimma som tillsammans med bettet hindrar hästen att röra tungan. För att kunna svälja måste tungan kunna röra sej bakåt i sväljrörelsen. Saliv produceras hela tiden, och normalt skall den sväljas, men kan man inte svälja så kommer den ut genom munnen. Nånting att tänka på innan man spänner ihop munnen på sin bäste vän! Att fundera på: Behöver jag nosgrimman, eller ska jag slänga den?

Prova och stäng din mun, ihop med tänderna, du har fortfarande stor rörelse frihet med tungan(iofs har du inget bett i munnen) Är inte expert på hästens mun, men antar att det är ungefär likadant...
har du någonsin sätt en häst svälja med öppen mun? Nosgrimman kan ju inte spännas hårdare än skelettet är.. Du kan ju aldrig trycka mer än det går liksom...

Tyvärr köper jag inte ditt argument, men utveckla gärna dina tankar:)
 
Sv: skumma

Jo han har börjat jobba mer och skumma mer :) så felet var mitt att jag inte har jobbat honom tillräkligt. Jag har inte ridit honom jätte hårt eller ngt utan jag har börjat göra mer skänkelvikningar och öppna och så så han får tänka lite med och det verkar funka bra för han verkar gilla att jobba på mycket:)

Tackar för alla svar :bow:
 
Sv: skumma

hästyar skummar för att det tuggar på bettet och om de inte gör det så går dom inte i rätt form.
 
Sv: skumma

Min pålle skummar en massa både när jag rider dressyr och han måste koncentrera sig och när vi är ute på skogsvägarna och rider i expressfart (Alltså väldigt fort..) Förra ägaren sa att han alltid gjort så så jag förmodar att det är så han fungerar. =P
 
Sv: skumma

Nu har jag försökt rida lite mer variation med allt och han har börjat skumma mer :) Men inte alltid men han gör det mest när han har välldigt roligt, alltså inte i manegen.
 
Sv: skumma

Men min häst då.. som skummar så det sprutar ur munnen bara jag longerar henne fritt ( oinspänd) i grimma..hon har ju inget att tugga ller suga på.:p

Jo men det är för att när dom går rätt och avslappnat brukar dom börja tugga/suga) ändå :) Det är ju det man eftersträvar i ridningen :)
 
Sv: skumma

Har fått höra att vissa dressyrryttare ger hästen socker innan den går in på banan bara för att den ska skumma extra mycket..
 

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 227
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
845
Senast: Magnum
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Amanda_F
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp