Bukefalos 28 år!

hastflicka

Trådstartare
For over ett ar sedan kom en liten pojke pa cyckel i full fart mot Mandy och mig medan han 'skrek' sa hogt han bara kunde. Mandy tyckte da att det basta var att forekommas istallet for att forekomma sa hon rot som ett lejon och lat som om hon tankte ata upp honom. Nar jag fatt tyst pa Mandy och lirkat fram gossen fran bakom bilen han gomt sig bakom pratade vi en stund.
Gossen var 6 ar gammal och hette Ben, "Jag forsokte bara lata som en motorcross" ett late jag mycket val kande igen fran nar sonerna var sma. Mandy satt hela tiden och tittade och lyssnade medan Ben och jag pratade och jag bad honom kasta godisar lite 'random' framfor henne. Han var himla sot och jag tog tid pa mig och jag trodde vi hade kommit over handelsen ... bade barn och hund.

Forra helgen visade det sig att Miss Mandy inte alls har glomt nagonting. Ett barn kom farande pa cyckel, utan att lata som en motorcross den har gangen, men rakt emot oss och lejon rytet kom fram igen. Help!

Hon lagger av sa fort jag sager nagot och tittar pa mig ... jag upptackte att det formodligen ar sa att jag varit mer uppmarksam och pakallat hennes uppmarksamhet innan hon fatt nog tidigare ... Anyway, det ar alltsa var vi ar nu. Barnet skriker och cycklar mot oss och det ar fine om jag ser det och sager at henne att 'focus' och titta pa mig. Om jag inte ar uppmarksam gar hon dock igang och jag tror att hon skulle ha gjort utfall om jag inte hade stoppat henne innan det hande.

Exact vad recomenderar ni att jag gor for skvaller traning? Jag ska till Mellan Ostern i January och lamnar da Mandy med min son och svardotter ... sonen har inga problem ... men svardottern har den absolut samsta 'timing' i hela varlden:crazy: Jag behover fa till nagot som fungerar innan hon gar med min hund. Help!
 
Sv: Skvaller

Nu är jag ingen expert, men jag tycker att det låter som att hon är osäker, vill påkalla din uppmärksamhet och få hjälp i en obehaglig situation.

Oavsett vad DU gör med hunden undrar jag om hunden någonsin kan känna sig tillräckligt trygg med en annan person, som tex har dålig timing eller dålig hundvana?

Om det var en häst som blivit rädd för skrikande cyklande barn, så hade jag "hyrt in" några grannbarn, instruerat dem noga, och sedan bett dem cykla omkring, på lite mer avstånd först, och skrika. Och sedan hade jag fokuserat på hästen, berömt och gjort det till roligt att möta skrikande barn på cykel.
jag vet inte om man kan göra liknande med hund?
 
Sv: Skvaller

Yep, hon blir jatte osaker pa barn pa cyckel. Vad jag behover hjalp med ar en tydlig forklaring hur skvaller traning gar till sa jag kan gjora vad jag kan for att hon ska ma battre och det ska bli lattare for sonen att ga ut med henne.
 
Sv: Skvaller

Det finns väl de här som kan det där bättre än jag, men jag kan ju förklara vad jag lärt mig.

I stora drag ska ju hunden uppfatta cykeln som något JÄTTEbra, något som gör matte glad och rolig och sprider godis omkring sig.

Så när man (på lååångt håll) ser cykeln, och man ser att hunden ser cykeln så blir det BRAAA!!! Goooodis!! Jippie! En cykel!!

Sen tror jag att det är bra om cykeln kan vika av och inte komma närmare.

Sedan ska man väl avancera det där, så snart man ser att hunden tittar till/ser cykeln så är det beröm och ögonkontakt. Sedan kan det nog vara bra om man själv kan närma sig cykeln, hela tiden berömmandes och att hunden håller ögonkontakten.

Helt enkelt tills att hunden, när den ser en cykel tänker: "perfekt, en cykel, då får man godis! Matte, matte, ser du cykeln? Godis!"

Hmm.. hoppas någon annan kommer och ger en bättre beskrivning :angel::o
 
Sv: Skvaller

Sa langt ar jag klar over det. Vi jobbar hart med att sa fort hon spetsar oronen mot en cyckel med barn pa ... eller vilken cyckel som helst foresten, sa blir det godis ... MEN vad jag behover hjalp med ar mer exact timing. Som det ar nu pakallar jag ju hennes uppmarksamhet, sa fort hon tittar bort fran cyckeln och tittar pa mig far hon alltsa godiset??? Vad sager ni om att clicka cyckeln och darfor mer sammankoppla cyckeln och godiset?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 512
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 410
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 553
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp