Bukefalos 28 år!

Skydd, benlindor, täcken mm på islandshäst?

Reykur

Trådstartare
Undrar vad ni andvänder för "extra" saker på era islandshästar? Varför/varför inte?
Min åsikt är, att en islandshäst som är i träning/tävling under vintern ska klippas (om den inte är född med extrem kort päls.. Trooligt :smirk: ) En klippt häst ska självklart ha täcke på sig och en svettig häst ska ha svettäcke. Om hästen ryktas ordentligt dagligen (vilket en häst som tränas BÖR göras) förvinner det naturliga fettlagret i hästens päls, vilket gör att fukt kan tränga in, alltså regntäcke på ;)
Har hästen behov av benskydd ska benskydd på, och rider man i terräng eller hoppar skadar det ju absolut inte med senskydd. Rider jag dressyr i ridhuset lindar jag ofta benen och efter ansträngning masserar jag honom med isbalsam på dom muskler som risken finns att han ska få träningsvärk i. Efter ett hårt pass i ridhus/paddock skrittas han av med skritttäcke om det är kallt.
Finns flera som behandlar sin islandshäst mer som en "vanlig" häst? bara undrar..

//Emma//
 
*tummen upp*

Fats jag använder inte benlindor om jag tränar dressyr, inte heller senskydd om jag rider i terräng.
 
Nej, inga blå tår här, men ämnet är tämligen uttjatat. Varför inte låta folk göra som de vill och som passar deras situation så länge hästarna trivs och mår bra.
 
Håller helt med Lobelia!!!!
Huvudsaken är att hästarna mår bra.
Vi har alla en egen uppfattning om vad som är bäst för just "min" häst!
 
Som Lobelia redan skrivit, så är nog ämnet stött och blött en hel del.

Det jag kan reta mig på är "utrustningshysterin" som inte alltid är för hästarnas väl och ve oavsett om benämningen är "vanlig häst" eller islandshäst. Nog så viktigt är andra livsbetingelser; bra, och tillräckligt mycket foder för att hålla hästen varm t ex. Listan kan lätt göras längre med väl anpassad utrustning, stall med god miljö etc.

Vad gäller lindning av ben och senskydd; vad finns för belägg att lindorna verkligen fungerar? Har för mig att det finns något försök på travhästar som väl inte var särskilt lysande?

Härmed inte sagt att min häst inte sköts, eller att jag inte använder utrustning som jag finner lämpad. Täcke är vid vissa tillfällen givna t ex. "Vanliga hästars" skötsel är inte alltid den bättre dock och tjänar för mig inte per automatik som en måttstock.
 
jo, absolut får alla göra precis som dom själva vil med sina hästar, men jag var intresserad om det är fler än jag som inte behandlar sin islandshäst som om den vore tåligast i världen?
bara nyfiken. har inte själv läst någon tråd ang. detta.

//Emma//
 
Själv tycker jag att nästan alla klippningar är urfula! Den enda som funkar är varianten att klippa på undersidan av halsen och ner mellan frambenen i en smal strimma. Den kan jag acceptera (främst för att det inte syns så mycket). ;) Om man inte klipper hästen så behöver den bara svettäcke vid behov (dvs minusgrader)! Transportskydd på skodda hästar som står i tomma transporter (dvs icke bäddade med halm). Hoppar gör jag nästan aldrig, senskydd använder jag inte. Lindar benen gör jag absolut inte. Å att rykta en långhårig islandshäst ser jag absolut ingen mening med - det går ju iaf inte att få hästen blank! Nä jag tar bort lera å annat som kan orsaka tryckskador under sadel och träns - sen får det vara bra med det. (och därmed minska behovet av täcke dramatiskt)

Lindor anser jag rent allmänt bara vara tjafs. Å då har jag inte ridit islandshäst mer än 2 år, innan har jag träffat ganska så många dressyrryttare och min uppfattning är att de som rider bäst inte lindar och tvärtom... :o (på träning alltså) Lindar man alltid benen får ju hästen ingen egen stabilitet! Tänk själv om du bara gick med lindade fotleder - klart du vrickar dig när man tar av lindorna då (läs i hagen...). Senskydd ska man ha om man hoppar högt, men det gör inte jag. Högt för en islandshäst är väl från ca 1 m och uppåt kanske...

Däremot har jag nog mer reflexer än storhästryttare, eftersom jag oftare rider ut nu än när jag red stor häst. På våren använder jag svettskrapan oftare också (den är väldigt bra för att bli av med hår oxå - inte bara vatten)!
 
Klippning

Nu är det ju såhär, att huruvida klippningen är "snygg" eller inte, har inte någon större betydelse eftersom man klipper för funktionen och inte för utseendet.

Och varför skulle minusgrader vara enda skälet att lägga på svettäcke?? Islandshästen har, som de flesta andra hästar, ett naturligt skydd mot väta och köld i sin kraftiga vinterhårrem. Om man vill att den helt naturligt sätt ska klara vintern får man självklart sätta upp goda, naturliga förutsättningar: bra foder, vindskydd osv. Att ridas svettig, och därmed bli blöt inifrån, ingår däremot inte i hästens naturliga leverne. Att släppa ut en genomsvettig häst i blåst och regn är att direkt bryta den naturliga balansen och har inget med god hästhållning att göra!
 
Jag är den som behandlar min häst "vanligast" i vårt stall! Fast jag tycker att alla för göra på ett sätt som passar dem, så länge hästen mår bra.

Eftersom jag tränar Askur två gånger i veckan (1 gång dressyr, 1 gång hoppning) så har jag klippt en form av jaktklippning. Han har ulltäcke efter träning/uteritt och regntäcke ute om det regnar. Om det är minusgrader har han ulltäcket under regntäcket.

Jag lindar inte, och använder inte benskydd när jag hoppar.
 
Re: Klippning

Det finns ganska kända ryttare som klipper sina hästar på det vis jag beskrev. Å uppenbarligen går det ju utmärkt att träna hästen utan att klippa mer än så för dem iaf... Vill man ha en korthårig häst så har man faktiskt valt fel ras. jag gillar islandshästens lurviga päls och vill njuta av den även vintertid!

Jag har ALDRIG sagt att jag släpper UT hästen. Den får naturligtvis stå inomhus tills den är torr om det är sånt väder. Dessutom är det tveksamt om jag ens rider hästen svettig en sådan dag. Oftast tycker jag hästen blir svettig varma dagar, men just den hästen jag rider nu svettas inte så mycket å det är ju olika för olika individer också.

Hmm jag undrar hur det går till på Island när hästarna går lösa i stora flockar. Undrar om det inte händer att de springer sig svettiga ibland då? Kanske det visst är en del av deras naturliga livscykel? Det vet jag inget om, men kanske någon annan vet? :confused:
 
Re: Klippning

Att ridas svettig, och därmed bli blöt inifrån, ingår däremot inte i hästens naturliga leverne. Att släppa ut en genomsvettig häst i blåst och regn är att direkt bryta den naturliga balansen och har inget med god hästhållning att göra!

Det är faktiskt naturligt för hästar att bli svettiga, även vintertid, de klarar de bra utan mänskig hjälp, de har en tendens att leka eller fly från faror även när det är kallt och blåsigt. Givetvis menar jag inte att man ska släppa ut svettiga hästar utan tanke på vädret (det är det nog ingen som gör så där har du missuppfattat), men hästar är inte människor och har helt andra preferenser och förutsättningar än vi människor.
 
Re: Klippning

Å uppenbarligen går det ju utmärkt att träna hästen utan att klippa mer än så för dem iaf...

Klippningen görs ju oftast efter funktion och individ, har man inte större behov än så varför klippa mer. Andra har säkert andra behov, och får då klippa där efter.
 
Re: Klippning

Okej, jag uppfattade det inte som att du tyckte hästen borde stå inne. Men om det var så du menade, så förstår jag dig.
 
Re: Klippning

Självklart vet jag att hästar har andra preferenser än människor. Att jag är noggrann med min häst betyder inte att jag daltar med den. Det betyder heller inte att jag tycker alla som gör annorlunda har fel.

Vi verkar ju helt överens att man inte ska släppa ut en genomsvettig häst. Om man sedan vill lägga ett svettäcke på den är upp till var och en.

Risken att hästen i det fria kontinuerligt skulle "fly" eller "leka" sig genomsvettig finner jag dock inte särskilt stor. Lite småsvettig kanske, men inte på samma sätt som efter ett ridpass, möjligen undantagsvis (om den blivit jagad av en björn eller så...). Våra hästar brukar i alla fall vända rumpan mot vinden och vila, alternativt beta lite förstrött när det är dåligt väder.
 
Min åsikt är, att en islandshäst som är i träning/tävling under vintern ska klippas

Javisst, man kan klippa pållen där det behövs och inget mer.

En klippt häst ska självklart ha täcke på sig och en svettig häst ska ha svettäcke.

Det behöver inte betyda att hästen måste ha täcke, bara för att den är klippt. Allt hänger ju på hur man klipper, och hur mycket. Svettäcke är en självklarhet oavsett om hästen är klippt eller inte.

Om hästen ryktas ordentligt dagligen (vilket en häst som tränas BÖR göras) förvinner det naturliga fettlagret i hästens päls, vilket gör att fukt kan tränga in, alltså regntäcke på

Varför rykta den då, så att naturligt fett försvinner. :confused: När det går precis lika bra att borsta av hästen, utan att förstöra något alls. Tom en oklippt häst kan behöva ett regntäcke, jag tänker på vissa eksemhästar som går med sitt eksemtäcke hela sommaren. De har redan från början ett visst handikapp i sina hårsäckar, som inte fungerar uppresande utan stråna ligger fortfarande ner trots att de borde vara resta. Inget skydd alltså.

Har hästen behov av benskydd ska benskydd på, och rider man i terräng eller hoppar skadar det ju absolut inte med senskydd.

Oftast är det ägaren som har behov av benskydd, och inte hästen. Skyddsboots eller liknade under vissa typer av ridning, ja.

Rider jag dressyr i ridhuset lindar jag ofta benen och efter ansträngning masserar jag honom med isbalsam på dom muskler som risken finns att han ska få träningsvärk i.

Benen mår inte bättre av att bli lindade, det man bidrar med är stasning av blodet. Självklart måste man då hjälpa hästen med massage i benen, man har ju själv ställt till det och måste då rätta till det också. Träningsvärk får hästen om den tränas över sin förmåga, så det bästa är att hålla sig bara snäppet över och inte låta den bli överansträngd. Avskrittning är ett måste efter ett hårt träningspass, slarvar man får hästen garanterar träningsvärk.

Efter ett hårt pass i ridhus/paddock skrittas han av med skritttäcke om det är kallt.

Om man inte klipper över korset, behövs inget ländtäcke. Man skall ej heller rida hästen så hårt att korset är svettigt, om så sker riskerar man korsförlamning på hästen samt rejäla överträningssymtomer.
 
Om en häst är van att ha mycket päls, och sedan blir av med stor delar av den, är det självklart att man(jag i denna fråga) sätter på ett täcke för att kompensera. Du går väl inte ut i linne om du är van att ha dunjacka, rätt..?

En Rejäl rykt får igång blodflödet, håller pälsen ren från stöv och annat som sammlas i pälsen som man INTE får bort med en vanlig borste. Pälsen blir betydligt mycket blankare om man ryktar och ja, jag är fåfäng med min häst, gillar att visa upp en snygg, välryktad häst. Han mår inte sämre av det, eftersom att täcket skyddar honom från regn, blåst och kyla.

Om ästen slår sig på benen är det väl inte ryttaren som mår bättre av ben/sen skydd? :confused:
Och senskydd är en väldigt bra försäkring om olyckan skulle vara framme, senor är ju ändå väldigt känsliga

Benen mår sämre av lindning enligt vissa människor, ja. och bättre enligt vissa.
Jag har valt att sluta mig till den skara som ser benlindning som något bra.
För att muskler ska förbättras och byggas upp krävs att man tränar en aning över hästens förmåga, det kan bidra till träningsvärk, och eftersom att jag inte ser något negativt i massage med isbalsam gör jag det efter hårdare pass.

Alla hästar blir fuktiga och varma om dom går ett ordentligt pass. när man skrittar av kyls hästen ner, och då lägger jag på ett skritttäcke (inte bara på länden, utan över hela hästen) för att undvika att han blir förkyld.
 
Om ästen slår sig på benen är det väl inte ryttaren som mår bättre av ben/sen skydd?

Så finns det en bra orsak till varför hästen slår sig på benen, då är det bättre att angripa problemet än motverka med sekundär utrustning. Ofta handlar det om en obalans, den kan komma från ett eller flera håll. Ryttare, skoning, felaktig ridning, dålig muskeluppbyggnad, brist på bärighet och säkert något som jag glömt nu.

För att muskler ska förbättras och byggas upp krävs att man tränar en aning över hästens förmåga, det kan bidra till träningsvärk,

Här gäller det att ha en hårfin känsla, därför att visst skall träning bita men en klar överträningssymtom leder till andra negativa saker. Bla kan nämnas rygg och korsledsproblem, som inte är ovanliga vid överträningssymtomer.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Siggan
·
Islandshäst Hej! Vi har en islandshäst som är oklippt och går utan täcke. Han hatar att ha täcke på sig och klarar sig bra utan täcke i.o.m den...
2
Svar
34
· Visningar
5 223
Senast: Boj
·
Utrustning Hej! Jag funderar på vad jag ska köpa för sorts täcke att ha på min islandshäst i hagen efter ridning om hon är svettig och det är...
2
Svar
27
· Visningar
4 897
Senast: Korven
·
D
Islandshäst Jag har en häst som kallas Dalla. I år kommer bli första hösten och vintern som jag rider henne ordentligt nästan varje dag. Hon får...
Svar
18
· Visningar
1 294
Senast: AktivaKarin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp