Bukefalos 28 år!

Skydda hundar från tjuvar

MagicaDeHex

Trådstartare
http://www.expressen.se/husdjur/1.1987882/skydda-hunden-fran-tjuvar-med-en-bur

Damen i fråga har alltså fått idén att man sätter låsbara burar utanför ex Ica så hunden inte blir stulen.
Dock har hon fått avslag av jordbruksverket då vår lag säger att hund får endast vistas i bur vid särskilda tillfällen. Damen har överklagat.

Vad tycker ni om idén? Min första spontana tanke va att det vore kanon att kunna promenera med vovve och sticka förbi Ica och handla en mjölk utan att va rädd att hunden försvinner
 
Sv: Skydda hundar från tjuvar

Även om hunden sitter i bur så finns det ju fortfarande en risk att någon är elak vid den. Det är ju inte bara risken för att hunden kan bli stulen som gör att man inte gärna (aldrig) lämnar den ensam utanför en affär.
 
Sv: Skydda hundar från tjuvar

Jag tycker ocksa att det vore en jatte bra ide... och kan inte den korta stunden hunden sitter i bur medan agaren handlar kallas for "sarskilt tillfalle"?
 
Sv: Skydda hundar från tjuvar

Min första spontana tanke är också "Åh, det hade varit bra". Sedan börjar jag tänka på alla idioter som säkert skulle komma fram och reta hunden och sticka in saker till den osv för att provocera/skada den utan att den kan försvara sig...

Men jag tycker det är galet att man utan problem kan få ha hunden i bur "i tusen år" på en utställning, men alltså hindras från detsamma när man går in lite snabbt på ica. Hur är det förövrigt vid andra hundtävlingar? Får hundarna sitta i bur då eller är det bara vid utställningar som man får det?

För visst, det kan komma någon och säga att "hunden får faktiskt bli rastad under utställningsdagarna" osv, men räknar man på tiden i bur i bil på väg till utställning + tiden i bur på utställningen, ja då tror jag att det många gånger kommer upp i galet lång tid. Okay någon gång ibland, men många ställer faktiskt ut ofta, ibland varje helg...
 
Sv: Skydda hundar från tjuvar

Absolut bättre än att binda hunden utan bur. Onekligen vore det smidigt att kunna handla när hunden är med (jag lämnar aldrig hunden utanför affären, har dock hundvakter som bor granne med affären men det är ju inte alltid de kan hjälpa till).

Problemet med att hunden kan bli skrämd eller trängd kvarstår ju dock.
 
Sv: Skydda hundar från tjuvar

Att handla klassar inte jag som särskilt tillfälle.
Tycker det är bra att hon fått avslag, fö så finns det redan en patenterad anordning på låsbart halsband/koppel om man nu måste lämna sin hund utanför en affär.

Det är inte bara stöld som är en risk, farligare är nog alla som vill peta på hunden, kasta smällare på den, eller ungar som sticker fram händer/fingrar o riskerar att bli bitna.
 
Sv: Skydda hundar från tjuvar

jag hoppas att hon får lov att genomföra sin idé. det hindrar kanske inte de värsta ligisterna, men det går ju inte att stjäla, klappa eller snubbla över en hund i bur.

jag tycker också att burlagen är helt fel. tanken bakom må vara god, men lagen missar sitt mål. utan mer resurser till djurskyddsinpektioner så kommer de som verkligen missköter sina hundar att kunna fortsätta göra det.
 
Sv: Skydda hundar från tjuvar

Jag kunde inte halla med mer. Den affaren i Sverige jag skulle vilja satta hunden i bur utanfor nar vi ar dar har ocksa ett litet stand dar man kan kopa en dricka utanfor. Jag skulle inte alls vara nervos att lamna henne i en bur dar. Inte heller att satta fast henne i koppel... utom att det ar en rottis och allt for manga ar radda for rottisar och darfor ar det inte lampligt att ha henne sittande bara bunden i koppel. Dessutom litar jag inte pa att ingen kommer med en liten "ankle-biter" som forsoker attakera och det kunde fa forodande konsekvenser.
 
Sv: Skydda hundar från tjuvar

delvis kl

Men reta/peta med pinne etc kan hunden ju även utsättas för om den är i koppel.
Tar ngn en hund utanför en affär kan ju aldrig människor runtom ifrågasätta det. MAn antar att det är ägaren som tar sin hund. Retar barn en hund i bur,så hoppas jag iaf,att ngn säger till på skarpen.
Och att ngn skulle kasta smällare? Skulle dom vilje det så skulle de ju göra de även på en vanligt kopplad fastsatt hund. Eller?
Jag vet inte riktigt min inställning. Är inte helt avigt inställd till bur idén dock.

Just om jag ska till affären som ligger 10 min enkel väg så är det bra mkt trevligare för hunden att följa med på promenaden,sitta 5 min utanför affären än 20 min ensam i lägenheten?
 
Sv: Skydda hundar från tjuvar

Jag tycker inte att man binder hundar utanför affären, om det inte är så att man har uppsikt över den hela tiden.

Det finns tjuvar, men framförallt idioter. Har själv varit med om att min förra hund blev stenad!! en gång utanför affären när jag skulle in en jättesnabbis. Aldrig mer.
 
Sv: Skydda hundar från tjuvar

ja eller så lämnar man dogge hemma.
Finns så mkt elakt o jävligt folk så jag skulle inte lämna min hund i en låst bur heller.
På Shell här tart jag med mig Voffi in, bär honom under armen o han är hjärtligt välkommen som tur är :)
 
Sv: Skydda hundar från tjuvar

På tågstationen i Stockholm blev jag tillfrågad om jag inte kunde stänga in min dåvarande hund in en av förvaringsboxarna för bagage - en sådan där som kostar 20 spänn - ett par timmar. Det fanns boxar med lufthål också, helt lyxigt ;). Det kanske inte har med denna diskussion att göra, men jag associerade till det när jag läste.

Kommer inte stänga in hundarna i någon bur utanför en mataffär, inte för att idén måste vara dålig, men för att jag är rädd att de blir skrämda av någon. Skulle helst se att man kunde sätta dem inne i affären - ex i ett "säkert" hörn vid kassorna där det finns en massa folk som ser vad som händer.

Men än så länge får de stanna hemma vid inköp.
 
Sv: Skydda hundar från tjuvar

På tågstationen i Stockholm blev jag tillfrågad om jag inte kunde stänga in min dåvarande hund in en av förvaringsboxarna för bagage - en sådan där som kostar 20 spänn - ett par timmar. Det fanns boxar med lufthål också, helt lyxigt ;). Det kanske inte har med denna diskussion att göra, men jag associerade till det när jag läste.

Ursäkta,men:rofl:
 
Sv: Skydda hundar från tjuvar

Det har jag också funderat på många gånger. Jag skulle gärna kunna låsa in henne i en bur utanför (sätter aldrig i livet fast henne i koppel utanför). Dock vore ju det ultimata att det var typ plexiglas eller något för så att ingen kunde stoppa in fingrar eller dylikt (självklart med lufthål).
 
Sv: Skydda hundar från tjuvar

http://www.expressen.se/husdjur/1.1987882/skydda-hunden-fran-tjuvar-med-en-bur

Damen i fråga har alltså fått idén att man sätter låsbara burar utanför ex Ica så hunden inte blir stulen.
Dock har hon fått avslag av jordbruksverket då vår lag säger att hund får endast vistas i bur vid särskilda tillfällen. Damen har överklagat.

Vad tycker ni om idén? Min första spontana tanke va att det vore kanon att kunna promenera med vovve och sticka förbi Ica och handla en mjölk utan att va rädd att hunden försvinner

När jag hörde om det på TV såg jag ut såhär :eek:

Jag tänker på hur många idioter som "bara" vågar jävlas med hundarna på långt avstånd när dom är bundna. Men om hunden sitter instängd i en massiv bur så är det ju fritt fram att slå på buren, reta hunden genom att trycka med en pinne, ja vad som helst. Kanske minskar den stöldrisken, men hundens psykiska hälsa vore ju kanske inte fel att ha i behåll.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp