Skydda njurar vid långvarig medicinering?

95johsv

Trådstartare
Så vad gör man? Jag hittar inget alls! Läkarna lyssnar inte på sin patient utan viftar bort problemet och ska få ett återbesök om 1-3 månader… :banghead:

Personen har ont över njurarna efter ca 3-4 veckor redan och jag har sett svullnad över magen, fötterna och vaderna. Tipsat om att dricka mer vatten och jag har nu tjänstegöring att leverera sallader för att öka grönt i kosten. Finns det något jag kan inkludera som kan stärka eller skydda njurarna? Efter att ha börjat dricka mer har allting blivit bättre men inte bra. Ipren behövs ibland pga smärta som tas inför natten.
 
Ont över njurarna har man inte vid nedsatt njurfunktion. Svullnad brukar heller inte vara ett symtom om inte njurarna är gravt påverkade, men kan tyda på övervätskning, så jag skulle inte rekommendera dricka för mycket innan orsaken till svullnaden är utredd. Sallad är väl generellt bra, men påverkar inte njurarna speciellt.

Varför oro för just njurarna? Nedsatt njurfunktion har inga symtom innan det gått ganska långt. Om personen står på medicin som kan skada njurfunktionen kollas den troligen regelbundet (alla mediciner påverkar ju inte njurarna).

Har personen känd nedsatt njurfunktion ska hen absolut inte ta ipren eller liknande!
 
Har kronisk njursjukdom och bör dricka 4 liter vatten per dygn, det är galet mycket att få i sig men de gånger jag lyckas mår njurarna bättre.

Äter medicin och lämnar regelbundet urin och blodprov för att följa mina värden. Nu är det snart dags att samla all urin under ett helt dygn i en särskild dunk för analys… kul att hålla på med!

Mina kostråd handlar framförallt att undvika rött kött eftersom min sjukdom hänger ihop med svårigheter att bryta ner ett visst protein som samlas i bland annat njurarna och ställer till det:cautious: Mycket vatten spolar rent i systemet!
 
Personen äter alltså en medicin som egentligen bara ska ätas 3-5 dagar pga påverkan av njurarna. Har nu ätit den i 3-4 veckor istället och det var nyss symptomen kom. Kontaktade läkaren som skrivit ut medicinen bara fått svar att återbesök kommer om 1-3 månader och att fortsätta äta så länge symptom återkommer vid minskning, vilket det gör.

Så ingen uppföljning just nu av vården.
 
Ont över njurarna har man inte vid nedsatt njurfunktion. Svullnad brukar heller inte vara ett symtom om inte njurarna är gravt påverkade, men kan tyda på övervätskning, så jag skulle inte rekommendera dricka för mycket innan orsaken till svullnaden är utredd. Sallad är väl generellt bra, men påverkar inte njurarna speciellt.

Varför oro för just njurarna? Nedsatt njurfunktion har inga symtom innan det gått ganska långt. Om personen står på medicin som kan skada njurfunktionen kollas den troligen regelbundet (alla mediciner påverkar ju inte njurarna).

Har personen känd nedsatt njurfunktion ska hen absolut inte ta ipren eller liknande!
Medicinen har njursvikt som ovanlig biverkning och symptomen kom efter ca 2-3 veckor på medicinen. Det är det enda som kan passa och 1177 har skrivit in men svaret på det blev vänta. Kontakt med läkare blev också vänta. Därför tänkte jag om jag kan hjälpa på något vis när jag ändå ska fixa lite av maten :)
 
Biverkningar av ev medicin kan man inte avhjälpa med maten. Det bästa är om man känner oro är att vända sig till en annan läkare för second opinion. Sen är det ofta inom vården som så att man måste vara väldigt tydlig och forcera fram hjälp. Min bekant har haft ryggbesvär i ett år och fick först nu hjälp när läkaren avfärdade henne på senaste besöket (igen) och hon började störtböla. Plötsligt kunde man gå både muskelavslaopnande, värktabletter och rehab. Väldigt tråkigt då hen haft otroliga besvär i över ett år.
 
Biverkningar av ev medicin kan man inte avhjälpa med maten. Det bästa är om man känner oro är att vända sig till en annan läkare för second opinion. Sen är det ofta inom vården som så att man måste vara väldigt tydlig och forcera fram hjälp. Min bekant har haft ryggbesvär i ett år och fick först nu hjälp när läkaren avfärdade henne på senaste besöket (igen) och hon började störtböla. Plötsligt kunde man gå både muskelavslaopnande, värktabletter och rehab. Väldigt tråkigt då hen haft otroliga besvär i över ett år.
Påbörjat via 1177 som fick stopp tyvärr. Ska se vad 17 jag kan stötta med mer….
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 011
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp