Bukefalos 28 år!

Skyggar så fort man närmar sig med grimman..

Quinny07

Trådstartare
Jag har precis köpt mig en valack född 2007 som gått på lösdrift hela sitt liv.
Han är inte så mycket hanterad.

Han står nu på box under natten, & på morgonen släpper stallägaren ut hästarna.

Så fort man närmar sig med grimman så tar han upp huvudet & backar. När det väl tar stopp så små reser han sig istället.

Några tips på hur jag ska gå tillväga?

Samma sak när man ska ta in från hagen. Han undviker människan & går hellre till leddet & står där.
 
Sv: Skyggar så fort man närmar sig med grimman..

Går du rakt fram mot hästen, tittar mot huvudet och koncentrerar blicken så kan han uppleva dig som ett rovdjur, även om du bara är snälla matmor. Testa att "sikta" mer på bogen, gå i cirklar och inte fokusera på just den hästen utan mer "ojsan" var du där, klappa lite på honom och ev lägga grimskaftet kring halsen och sedan ta på grimman, lungt och försiktit underifrån liksom, om du förstår hur jag menar?

Eller ligger problemet i att han blir sådan av att man enbart kommer med grimman över axeln? Isåfall föreslår jag att man kan testa gå in och ut både med och utan grimma, grimskaft i hage och box. Bara klappa lite, ge en godbit och sedan gå igen innan det blir för mycket. Ibland kanske inte ens gå fram till honom, utan förbi till en annan häst, pyssla med annat. Borde väcka någon form av nyfikenhet hos honom?
 
Sv: Skyggar så fort man närmar sig med grimman..

Ge det framför allt tid, men, om han skyggar stanna, gå inte efter honom. Låt honom komma till dig. Om du går emot honom när han är rädd och "tvingar" upp honom mot väggen så kommer han bara att fortsätta. Så ge det tid, våga vänta och även om det kanske tar 30minuter innan han kommer fram till dig första gången så kommer du tjäna på det i längden. Ha alltid en godis bit med dig, belöning för bra uppförande är alltid bra :) Men godiset skall han få när du har tagit på honom grimman.
Det bästa är om det bara är du som hanterar honom i början, olika människor hela tiden med olika regler och sätt att hantera hästen på är inte bra på en osäker häst. Så lär känna honom och få honom att lita och respektera dig :)
 
Sv: Skyggar så fort man närmar sig med grimman..

Tack för era tips MillaPilla & emelieMadicken!

Han blir sådan bara man kommer med grimman över axeln.

Ska åka ut ikväll igen & prova era tips! Tack! :bow:
 
Sv: Skyggar så fort man närmar sig med grimman..

Om det känns säkert så skulle jag låta honom ha grimman på hela tiden tills ni blivit vana vid varandra. Det är ju ett stress-moment i sig att flytta och få nya kompisar och nya människor omkring sig. För att slippa att det blir en grej med grimman hade jag låtit den sitta tills han började lita på dig och kom fram självmant. Sedan öva i boxen, ta på öronen och slappna av.

Om hästen är väldigt rädd om sina öron kan det hjälpa att ha en grimma som man knäpper upp och lägger remmen bakom öronen istället för att dra den över öronen. Och sedan öva klappa öron i lugn och ro.
 
Sv: Skyggar så fort man närmar sig med grimman..

Han fick ha grimman på sig under natten, eftersom det är stallägaren som släpper ut varjedag så vill jag att hon ska slippa hantera honom "grimma av & på". Han kommer få ha den på dygnet runt, men jag kommer att träna dagligen att ta av & på den.
 
Sv: Skyggar så fort man närmar sig med grimman..

Stå på sidan o håll honom om nosryggen o BERÖM.
Ge en morot så är det klart på en v.

om andra ska hantera den bör du indvika att de håller på på bra länge. Ha grimman hellre på.
 
Sv: Skyggar så fort man närmar sig med grimman..

Bästa sättet att träna bort rädslan är att stå vid sidan av halsen och trä på grimman. Framifrån är väldigt skrämmande för dessa individer likaså när armarna kommer upp i deras huvudhöjs. Så från båda sidorna, mycket beröm och ev. godis ibörjan för att få honom att sänka huvudet.

Använd även samma huvudlag under träningen och byt inte förren det går helt UA, är han lika känslig som min yngling var som också gått på lösdrift i tre år var så kommer han att reagera även när du byter till ny utrustning.

Tänk sen som så att ju känsligare de är när man får hem en sån häst individ, desto bättre kompis blir svår att hitta när de väl börjar lita på en. Finns inget bättre än att få äran att äga en sån här förvildad lösdriftshäst, min blir fortfarande 1.5 år senare ofta rädd för okända människor. Hoppas han tar ändringen till uppstalling bra så han trivs med det livet.
 
Sv: Skyggar så fort man närmar sig med grimman..

Tycker du har fått en del bra svar här. Jag jobbade med en häst i somras som va osäker och gick iväg så fort grimman skulle på. När jag närmade mig honom och tittade ner i marken och sträckte fram handen så kom han för att nosa men så fort jag tog ett lugnt steg fram så gick han några steg i väg, höll alltid samma avstånd och jag provade igen och när han tänkte ta sitt avstånd gentemot mig så backade jag ett steg i stället. Ställde mig med ryggen till och han sökte åter kontakt och kom närmare, till slut fick jag klia bogen och när han tyckte jag åter kom för nära så backade jag för att ge han betänketid. Till slut så blev han tryggare och jag fick sätta på grimman lugnt och sansat. När jag satt på grimman så klappade jag honom som beröm och tog av den och gick. Bara ge det tålamod och ge hästen tid så lär han bli trygg för om du utsätter samma sak för hästen många gånger och den märker att det inte medför någon fara så går det över.

Detta matandet med godsaker för att bevisa att hästen gör rätt stöder inte jag utan närhet och lite kli använder jag mig av.
 
Sv: Skyggar så fort man närmar sig med grimman..

Bra tips här. Men sedan så handlar det givetvis om att sätta igång och umgås mycket med hästen. Jag har en 07a som också är blyg och en som skulle sitta i knäet om det gick. Tur är det, för den blyge ser hur jag umgås med den andre.

Den blyge behöver komma ut på promenader med mig och jag kan t.ex. bara luta mig mot foderbordet och hänga med hästarna så ofta jag hinner. Utan krav osv. Den blyge sticker då ofta fram nosen för att ta en närmre titt, då och då när han äter. Utan att jag gör någon affär av det eller närmar mig honom när han gör det. Han har snabbt blivit tryggare med mig. Det är bläsen här bredvid jag talar om. :D

Hälsning Maja
 
Sv: Skyggar så fort man närmar sig med grimman..

Nu har jag precis varit ute & hanterat honom lite.
Så fort han ser grimman så skyggar han, snudd på panik. Tar man då ett grimskaft om halsen, så blir han lugn, då kan man sätta på grimman lugnt o fint.

När han väl har grimman på sig, så kan man ta av, o direkt på igen, utan några som helst problem.

Han har blivit mer nyfiken nu, man får klappa honom i huvudet o bakom öronen o stryka honom över ögonen utan några som helst problem nu!

Så vad har ni för tips för att få honom att sluta få panik så fort han ser någon närma sig med en grimma? :confused:
 
Sv: Skyggar så fort man närmar sig med grimman..

Jag skulle fortsätta som du gör nu. Jag skulle även gå in med grimman i handen så han ser den tydligt utan att du bryr dig om honom och vad han gör. Bara "lek" med grimman i handen på ett lugnt sett så han ser att den inte är farlig. Gärna med ryggen mot honom så det inte blir mot honom. Vad han än gör så iggnorera allt negativt och när han gör rätt så slutar du hålla på med grimman som en positiv erfarenhet. Kom ihåg att ha andningen i djupt i magen och att sträcka på dig samtidigt vara avslappnad. När allt går som bäst bara går du ifrån hagen. Ge honom 10-15 min och sedan gå ut och gör samma sak igen.
Hoppas att han snart stoppar in huvudet själv i grimman snart!!
 
Sv: Skyggar så fort man närmar sig med grimman..

Gå inte ända fram. Den verkar att ha dåliga erfarenheter. Stanna o låt den komma, ställ dig på sidan av o gulla lite med den först.
använd en morot o få den självmant att stoppa in huvudet o var försiktig med öronen.

Jag kommer ihåg en jättestor häst från Irland som hade blivit bremsad :eek: i öronen.
det var ett rent... att tränsa eller få på grimman- hela livet.
 
Sv: Skyggar så fort man närmar sig med grimman..

Så vad har ni för tips för att få honom att sluta få panik så fort han ser någon närma sig med en grimma?

TID OCH TÅLAMOD! Det går aldrig att forcera fram trygghet, den kommer när och om vi ger hästen tid. Troligen så är hästen väldigt enkel att ha i grimskaft så låt andra som skall hantera den ha den i halsring så kan du träna grimma i lugn och ro.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 811
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 246
Senast: mollyphlox
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp