Skyggsträckan

Stone

Trådstartare
Mitt första inlägg här, har smugit runt i kulisserna ett bra tag och samlat på mig en massa viktig kunskap. Den här tråden var svår att placera då den är både inriktad på mig som hästmänniska och träning för min häst.

Köpte häst för drygt 5 månader sedan. Det har gått upp och ner i en härlig berg och dalbana där jag ibland har tänkt sätta ut hästen på annons och andra dagar aldrig vill vara utan honom. Jag har haft riduppehåll under ett flertal år och för ett tag sedan bestämde jag mig då för att köpa en ny häst.

Nu har det visat sig att under mina år som hästfri har jag förvandlats till en riktig fegis. Jag har aldrig varit rädd för hästar förut utan har ridit rätt bråkiga hästar och även hoppat en del utan några som helst problem. Min nya häst är schysst men är för den skull inte bombsäker, det var helt enkelt precis det jag ville ha.

När vi rider från vårat stall har vi en sträcka som nu mera är omdöpt till skyggsträckan. Den måste man rida förbi antingen i början av ridturen eller i slutet och på den sträckan av ca 200-250 meter skyggar han för allt! Det här har gjort mig rädd och osäker även om jag aldrig ens har varit i närheten av att trilla av.

Hur kan jag jobba med mig själv och min häst under denna sträcka? Känns som att vi just nu hamnar i en nedåtgående spiral där vi hetsar varandra och jag börjar ridturen som rädd alternativ avslutar den som rädd. Ingen vidare trevlig situation alltså.
 
Mitt första inlägg här, har smugit runt i kulisserna ett bra tag och samlat på mig en massa viktig kunskap. Den här tråden var svår att placera då den är både inriktad på mig som hästmänniska och träning för min häst.

Köpte häst för drygt 5 månader sedan. Det har gått upp och ner i en härlig berg och dalbana där jag ibland har tänkt sätta ut hästen på annons och andra dagar aldrig vill vara utan honom. Jag har haft riduppehåll under ett flertal år och för ett tag sedan bestämde jag mig då för att köpa en ny häst.

Nu har det visat sig att under mina år som hästfri har jag förvandlats till en riktig fegis. Jag har aldrig varit rädd för hästar förut utan har ridit rätt bråkiga hästar och även hoppat en del utan några som helst problem. Min nya häst är schysst men är för den skull inte bombsäker, det var helt enkelt precis det jag ville ha.

När vi rider från vårat stall har vi en sträcka som nu mera är omdöpt till skyggsträckan. Den måste man rida förbi antingen i början av ridturen eller i slutet och på den sträckan av ca 200-250 meter skyggar han för allt! Det här har gjort mig rädd och osäker även om jag aldrig ens har varit i närheten av att trilla av.

Hur kan jag jobba med mig själv och min häst under denna sträcka? Känns som att vi just nu hamnar i en nedåtgående spiral där vi hetsar varandra och jag börjar ridturen som rädd alternativ avslutar den som rädd. Ingen vidare trevlig situation alltså.


Ett enkelt lösningsförslag är att du leder hästen "skyggsträckan" en period, och sitter upp först efter 250 meter. Eller skyggar den om du är på marken också?

Har du och hästen nu gemensamt byggt upp en stress kring just denna sträcka så är det viktigt att börja träna in ett nytt beteende. Skritt lugnt med matte på marken kan vara ett sådant sätt. Det är ju inte sådär enormt långt att gå heller.

Så det är mitt förslag. Är den nervig så prata med den, ge lite godis, gör det till en mysig gemensam promenad. Efter 14 dar-3 veckor kan du testa att sitta upp lite närmre stallet.
 
Jag har en häst som kan reagera som din, jag har lett henne ett antal gånger på sträckor där det finns mycket att titta på innan jag har ridit på sträckan. Har fungerat bra på min tant.
 
Börja med att en period inte rida, utan leda hästen förbi. Gå bara, rakt fram, utan att själv börja plocka med tyglarna för att "förbereda dig på det värsta".
Likadant när du sen rider, andas, andas, inga tankar om "vid den stenen kommer han att skygga höger". Titta rakt fram med hela kroppen.
 
Skulle ut och rida i torsdags och provade leda. Gick mycket bättre! Han stannade på några ställen men inte en enda skyggning! :)

Fint jobbat båda två! :)

Ibland utvecklar man som ekipage en låsning kring en situation, då är det lika bra att testa en annan approach än att pressa på ännu mer på det som inte funkat. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·
K
Träning fattar inte varför men jag har blivit värsta fegisen!!! sen min häst skyggade för en grej (o jag var så pass korkad att jag hade lindat...
2
Svar
23
· Visningar
2 124
Senast: fiaskurken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp