Släppa ihop hamstrar?

Det står att GULDHAMSTER ska bo själva, alla andra gnagare SKA hållas i par (eller i grupp) om inte särskilda skäl föreligger (som det ju gör när det handlar om vuxna hamstrar)
Det ställer till det när vi i butik ska sälja djuren, vi har upplysningsplikt som betyder att vi MÅSTE berätta att de ska ha 2 enligt lag. Sedan kommer de tillbaka med bråkande hamstrar....
Vi anmälde oss själva till utredning angående detta förra året, där vi ifrågasatte det tokiga i att sälja solitära djur i par. Det gick upp till JBV där de tog vi beslut att vi får hänvisa till särskilda skäl även i försäljningen.
Jävligt konstigt att bunta ihop alla hamstrar och bara undanta guldhamstern tycker jag, och hoppas på en ändring inom en framtid som vi kan uppleva...
Men hur korkat är det? Svensk lagstiftning när den är som bäst....
 
Ja, alltså de är ju gnagare, men för att vara gnagare så är de ju även rovdjur. De jagar insekter, äter säkert fågelägg och jagar ödlor och sånt i det vilda. Det är ju inte som marsvin eller harar som springer runt och tuggar gräs i det vilda och i fångenskap.
Hamstrar i det vilda kan till och med fånga och äta små fåglar! Så det är små rovdjur. Det är inga vegetarier och hamstrar behöver protein för att må bra. Tyvärr vet inte många att det är så.
 
Jag skulle gissa på att veterinärräkningen kan ligga på runt 300-600kr/per hamster, för att laga trasig hamster, speciellt om båda skadas svårt utan att dödas. Så det är väl om TS vågar chansa, rent ekonomiskt så är det ju dumt, rent etiskt är det också dumt. För hamstrarna är det definitivt dumt.
 
Är inte någon viss sort dvärghamster som ska ha kompis? Guldhamster vet jag är no no när gäller kompis.

@Danecool4 kan pma dig en bra fb-sida om hamstrar :)
Nej, det finns ingen sort som MÅSTE ha kompis (sett till hamsterns väl och ve) däremot finns det enstaka exemplar av Campell som går att ha i grupp. Men även där skiter det sig ofta så är man inte oerhört erfaren, har lika många extra tomma burar så man kan sära på de när det skiter sig (de burarna ska vara lika stora och lika bra inredda som huvudburen där gruppen bor) så ska man inte ge sig på det. Som sagt just nu pågår ett seriöst experiment i en stor hamsterdjurskyddsgrupp och det är har visat sig att det är mycket som spelar in om det ska gå bra.

Roborovskis som TS har, är inte speciellt sällskapliga mot varandra. Och inga andra dvärghamstersorter heller.
 
Jag skulle gissa på att veterinärräkningen kan ligga på runt 300-600kr/per hamster, för att laga trasig hamster, speciellt om båda skadas svårt utan att dödas. Så det är väl om TS vågar chansa, rent ekonomiskt så är det ju dumt, rent etiskt är det också dumt. För hamstrarna är det definitivt dumt.
Det är vad jag betalar här i Tyskland för mindre åkommor som ögoninflammationer, hudsvamp osv. För operationer får man här räkna med ca 100 Euro dvs enkelt sagt 1000 kr. I Sverige torde det kosta minst det dubbla om inte mer.
 
Det här var typ världens mindfuck för mig. Jag har nog trott att alla gnagare äter gräs och växter och sånt. Känner mig sjukt dum nu... Och känner att jag måste läsa lite mer om hamster fastän det inte finns och förmodligen aldrig kommer att finnas någon hemma hos mig.

Råttor är gnagare...!
 
det finns så mycket dumt... det allra värsta är vilken extremt liten yta du får hålla råttor och marsvin på..... jag tar inte ens in burar med de måtten, för det är så jäkla skamligt.
Lika illa med hamstrar. Mina som bor "trångt" har 150x60 cm. De flesta större. Man mår ju illa när man ser de små gallerburarna som finns. När jag har plats räddar jag sådana stackare och när man ställer den fd buren bredvid deras nya så ser oftast dessa burar ut som transportboxar :(
 
Det har du ju rätt i :o :banghead: Jag omformulerar mig till att jag alltid tänkt att hamstrar har ungefär samma kost som (jag inbillar mig att) kaniner och marsvin har.
Kaniner och marsvin har liknande kost, men kaniner är hardjur och marsvin är gnagare. Bara för att komplicera det lite ytterligare :D
 
Lika illa med hamstrar. Mina som bor "trångt" har 150x60 cm. De flesta större. Man mår ju illa när man ser de små gallerburarna som finns. När jag har plats räddar jag sådana stackare och när man ställer den fd buren bredvid deras nya så ser oftast dessa burar ut som transportboxar :(

det som är jobbigast är att folk inte vill ha större till de minsta, de tycker det blir för dyrt med de mer rejäla burarna..... Vi säljer en hel del såna mindre burar, men de flesta skaffar iallafall en hage att ha i anslutning till den..... Som väl är har det kommit fler och fler som tänker terrarium/akvarium till sina små vänner :-)
Gallerburar har vi inga längre, det är för många hamstrar som bryter benen i den skiten. Oftast är de skithöga med, med superliten bottenyta... Jag föredrar Duna Fun Large även till de allra minsta, där är man på god väg iallafall.
 
På sidan som länkats i tråden står det faktiskt "Roborovskis bör man om möjligt hålla flera tillsammans." men det är alltså felaktig information?
Torde bero på burstorlek. Jag tänker mig en stor bur som typ något som är bortåt 1kvm med hyllplan för att få upp ytan lite, och där hade det kanske varit görligt att hålla dem i par? Men i en vanlig stor duna eller till och med en normalstor duna så är det nog inget man vill befatta sig med.

Men liksom om hamstrarna faktiskt inte vill ha sällskap, varför ska man tvinga på dem något som de inte vill ha? :p
 
Torde bero på burstorlek. Jag tänker mig en stor bur som typ något som är bortåt 1kvm med hyllplan för att få upp ytan lite, och där hade det kanske varit görligt att hålla dem i par? Men i en vanlig stor duna eller till och med en normalstor duna så är det nog inget man vill befatta sig med.

Men liksom om hamstrarna faktiskt inte vill ha sällskap, varför ska man tvinga på dem något som de inte vill ha? :p

Jag frågade mest av nyfikenhet, det var en slump att jag öppnade tråden bara. Mitt intresse för hamster har varit noll fram tills att jag läste att de inte äter kaninkost :p Men när jag blir nyfiken kan jag inte låta bli att fråga saker :o
 
Det är lite "lustigt" att vi förr hade kaniner, råttor och sådant ensamma och tack och lov ändrat oss så pass mycket att vi numer har sociala djur tillsammans lagstadgat.
Men, det måste ju också vara tvärtom. Bara för att vi lärt oss att sociala djur ska vara tillsammans för att inte vara djurplågare, så är det ju lika viktigt att hålla osociala djur ensamma av precis samma anledning.
 
Jag frågade mest av nyfikenhet, det var en slump att jag öppnade tråden bara. Mitt intresse för hamster har varit noll fram tills att jag läste att de inte äter kaninkost :p Men när jag blir nyfiken kan jag inte låta bli att fråga saker :o
Sverige ligger ett par år efter Tyskland (som ska vara det land som ligger främst i kunskapen om Hamstrar) och en del info är det strider om. Men europa ligger generellt bra till. USA och Asien är sämst när det kommer till att arträtt hålla hamstrarna. Tyvärr är det som Modig Korn skriver många som tycker de är små och inte behöver så stor plats. La man ner lite energi på att ta reda på hur mycket de gräver och rör på sig i det fria (upp till 10 km per natt är inte ovanligt) så borde man fatta att de flesta burar i handeln är för små.
 
Jag frågade mest av nyfikenhet, det var en slump att jag öppnade tråden bara. Mitt intresse för hamster har varit noll fram tills att jag läste att de inte äter kaninkost :p Men när jag blir nyfiken kan jag inte låta bli att fråga saker :o
Sverige ligger ett par år efter Tyskland (som ska vara det land som ligger främst i kunskapen om Hamstrar) och en del info är det strider om. Men europa ligger generellt bra till. USA och Asien är sämst när det kommer till att arträtt hålla hamstrarna. Tyvärr är det som Modig Korn skriver många som tycker de är små och inte behöver så stor plats. La man ner lite energi på att ta reda på hur mycket de gräver och rör på sig i det fria (upp till 10 km per natt är inte ovanligt) så borde man fatta att de flesta burar i handeln är för små.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 210
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
879
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Sel
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 539
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp