Släppa ihop hundar som inte känner varandra?

Enya

Trådstartare
Hur gör ni när ni släpper i hop hundar som itne känner varandra? Jag har själv alltis släppt ihop ute och haft båda lösa vid tillfället och det har fungerat jättebra.
Började fundera på detta i onsdags när vi hämtade en hund som vi fått. :love: Hon som hade henne ville inte ha henne längre för hennes barn var inte intresserad av henne mer. Det är en blandras ( och jag som sa att jag aldrig skulle ha blandraser mer :angel: !), men vet inte mellan vilka raser, dock är den importerad från jugoslavien påstod ägaren. Hon är 1 år gammal och ganska liten, är väl i storlek som en jack russel. Ägaren sa att hunden skulle skjutas om vi inte ville ha henne :devil: , och när jag hör de orden så kan jag inte motstå!

Eftersom hon absolut inte kan vara lös ute utan att sticka så fick vi släppa inne hos min dobermanntik på 5 år. Det gick bra, men blev lite morr och så från bådas sidor. Min dobbis gick runt i huset och visade att det var hennes matte, hennes matskålar, hennes soffa, hennes fåtölj och hennes säng. Och hennes barskrapade märgben! De slogs inte elelr så, jag är glad att min dobbis är en vänlig hund, trots att hon gärna vill vara ledaren över andra. :love:

Första natten tog det en stund innan Enya la sig till rätta under mitt täcke som hon brukar, men när hon gjorde det så kom Flappi ( den nya) upp och lå på mina fötter. Senare under natten hamnade den lille mellan mig och min man vid våra huvuden och Enya sov med huvudet på den andra hundne utan att veta om det. När jag visade henne att hon använde Flappi som huvudkudde blev hon lite förnärmad :o och kröp närmare in mot mig. Nu har vi inga problem mellan dem alls. De lever ihopa, men leker inte alls, vilket jag tycker är konstigt med tanke på att min Enya ÄLSKAR att leka.

Hm, nu har jag svävat i väg lite väl mycket kaske, men så kan det bli med mig ! :smirk: Jag är bara glad över att ha fått en trevlig hund!

Berätta, hur släpper ni ihop hundar som inte känner varandra? :D
 
Sv: Släppa ihop hundar som inte känner varandra?

För det första har du några som helst papper på den nya hunden? Veterinär besiktning osv. Annars skulle jag omedelbart åka till veterinär och få alla nödvändiga prover tagna för att inte riskera att första hunden blir sjuk, och för att inte spridda ev sjukdomar vidare.

Sen till frågan hur jag skulle gå tillväga med att släppa ihop två hundar som inte känner varandra. Jag skulle nog försöka hitta en inhängnad plats där ingen av hundarna känner sig "hemm" och låtit dem bekanta sig där. Nu verkar det ju ha gått bra för er, men jag skulle nog inte låta dem vara ensama tillsammans riktigt på en gång.
 
Sv: Släppa ihop hundar som inte känner varandra?

Jag har vaccinationskortet på henne, hon ska vaccineras igen i augusti. Jag har också papper på vetundersökning och allt var ua. Ska jag vara helt ärlig, så tror inte jag alls att hunden kommer från Jugoslavoien. Ho nvar 8 veckor på veterinärundersökningen ( sådan man gör med alla valpar) och tar man hit en hund från ett annat land så måste den väl vara i karantän? Jag tror hunden är svensk, men det låter ju "bättre" att säga att den är utländsk. hon är i alla fall vaccinerad, chipmärkt och undersökt av en veterinär, precis som vilken annan svensk valp som helst.

Nej, ensamma har de itne varit, det får gå några dagar till. Det fungerar hur bra som helst med allt nu, även maten,, och det känns som om de nog inte hamnar i slagsmål, men jag vill ju givetvis inte utmana ödet än!
 
Sv: Släppa ihop hundar som inte känner varandra?

jag släpper ihop ute och ser till att aldrig stå stilla så de hinner stå och spänna sig mot varandra. detta gäller särskilt minina. loke är det inte så noga med, han spänner aldrig tillbaks.
 
Sv: Släppa ihop hundar som inte känner varandra?

Jag och en annan person går en promenad med båda hundarna. Allra helst gör man detta på en plats där ingen av hundarna har varit förut så att ingen av dem får "hemmaplan". Bra är det om det är på en plats där man utan fara för hundarna kan släppa dem lösa, exvis i en skog eller en rastgård eller ett ridhus eller nåt sånt? De får då INTE hälsa utan man bara går och går och "agerar lyktstolpe" om de drar och vill till varandra. Efter hand kommer båda hundarna att slappna av och börja nosa efter annat och kanske göra ifrån sig också. När de börjar slappna av så kan man antingen släppa dem lösa (om det är en bra plats för det) eller låta dem hälsa kopplade, men då är det väldigt viktigt att man har slaka koppel så att ingen av hundarna känner ett stöd via kopplet till att hitta på nåt dumt.
Slappnar de INTE av så går man hem och släpper INTE ihop dem den dagen utan gör ett nytt försök nästa dag.

Vissa hundar går helt enkelt inte ihop, då får man acceptera det.

/JES
 
Sv: Släppa ihop hundar som inte känner varandra?

Det beror på hur väl jag känner hundarna. Är det helt främmande hundar, så får de gå en koppelpromenad första gången de träffas. De får då inte nosa eller ta närkontakt med varann. De får titta, nosa på varandras kissfläckar, men inget mer. Sedan vid nästa träff så kan man släppa dem under promenaden om allt verkar flyta på.

Hundar som jag känner väl, men som inte träffat varann kan jag släppa ihop direkt under första promenaden.

Skulle aldrig göra ett ihopsläpp inomhus. Då hade jag om jag var Du tagit sambon och låtit hundarna gå en promenad ute först. Men det var ju skönt att det gick bra.
 
Sv: Släppa ihop hundar som inte känner varandra?

Jag däremot skulle aldrig våga att gå en promenad med hundar som inte får hälsa på varandra. Hade en gång en omplaceringshund som var agressiv i koppel. Han bet min mamma när han var kopplad och var skällig och ilsken i koppel, lös var han gudasnäll och var som en helt annan hund.

Enya skäller mycket när hon är kopplad, försöker skrämma folk och hundar och är allmänt jobbig. Har man henne lös är hon raka motsatsen och allt brukar gå bra. När hon inbjuder till lek ( vilket hon gör nästan genast) så tinar de andra hundarna upp och så är de polare. Min syster har en tik som är nästan på månaden lika gammal som min tik och de två måste "gör upp" först när de träffas. Skulle man då ha dem kopplade så blir det slagsmål och samma sak om man lägger sig i och ska försa undan någon. Släpper vi bara ihop dem så blir det lite morr och min tik markerar att det är hon som bestämmer och så brukar det gå bra. Min tik gör allt för att få leka med andra hundar, även med denna tik, men hon kan också bli arg till slut om den andra kaxar sig utan anledning. Det blev hon en gång på denna tik. De lekte helt vanligt och plötsligt får min systers tik för sig att bita Enya hårt i benet. Enya blir arg och morrar till, men då biter den andra mot hgenne igen och springer under soffbordet och gömmer sig. Enya som ju är en bra bit större kryper in under bordet, hugger fatt i nackskinnet på min systers tik, drar ut henne på golvet och svingar till med hunden i luften och slänger ner henne på golvet. När hon har gjort det ställer hon sig lite över henne och morrar lite, sedan går hon. Från den dagen har det varit Enya som bestämmer, men ibland ska min systers hund testa henne ju.

Vi ansåg att det skulle gå bra att släppa ihop inomhus, jag vet hur min tik är, hon biter inte i första taget och vi var tre personer där om något hände. Enligt utsago skulle den nya tiken vara trevlig, men lite reserverad, men inte bitsk mot andra hundar. Och med sådana hundar brukar det gå hur bra som helst med min hund.

I dag har Enya försökt få igång lite lek med Flappi, men det gick inte så bra. Lite lite lite bus blev det men det tog snabbt slut igen. Fast nu kan de ligga nära varandra och den nya,Flappi, får faktiskt både vara i mattes säng och i soffan och det betyder att hon är accepterad!!
 
Sv: Släppa ihop hundar som inte känner varandra?

vi har alltid släppt ihop våra hundar (tidigare schäfer, nu bulldogg) ute och lösa. förutsatt att den andra hunden inte är hundislk såklart ;) det har alltid funkat för oss och hundarna har "gjort upp" snabbt och utan bråk. inomhus skulle jag helst låta bli...
 
Sv: Släppa ihop hundar som inte känner varandra?

Alltid utomhus och utan halsband/selar som de kan fastna i. Jag hälsar gärna på den andra hunden innan Selma får sitt varsågod.
 
Sv: Släppa ihop hundar som inte känner varandra?

Jag gör faktiskt ingen stor affär alls av det. Jag vet att min hund är snäll och så får jag ju lita på ägaren. Lösa ute är ju det bästa. Revir har jag aldrig funderat på eftersom att mina hundar inte heller gör det. För de spelar det ingen roll om det är deras gård eller i skogen.

Är det en hund som det är svårt att introducera med så skiter jag i det. Då klarar vi oss utan. Det tog jättelång tid innan mina hundar hälsade på min träningskompis hundar och det är inte för att någon inte är snäll, utan bara för att vi inte haft nått behov av det. De tränar iaf sida vid sida.
 
Sv: Släppa ihop hundar som inte känner varandra?

Jag fick en omplaceringshund i höstas (7 år gammal) och har en tik (9 år gammal) när dom kom med hanhunden så gick vi ut på en fotbollsplan och vi hundägare stod ca 10 meter ifrån varandra när vi släppte dom. Sedan går vi runt hela tiden och ser till att hundarna aldrig kommer i närheten av oss människor. Om dom kommer nära ex.v mig så kommer tiken att "vakta" mig och tvärt om mot de andra. Om man hela tiden är i rörelse så måste dom ha viss uppmärksamhet mot husse/matte så att dom inte blir lämnade kvar.
Det har alltid fungerat, med alla som vi har släppt ihop med. Numera så tar hanhunden alltid skydd bakom mig och vill ha min hjälp mot tiken när tiken blir för våldsam i sina lekar.
Men det funkar perfekt.
Vi fick börja med att dom äter långt ifrån varandra, men vi flyttade skålarna närmare och närmare hela tiden. Nu är det 5 cm mellan skålarna och inga problem.
 
Sv: Släppa ihop hundar som inte känner varandra?

Så brukar vi också göra. Vi klappari nte någon av hundarna och tillåter ingen att såt och gömma sig bakom oss när vi släpper i hop första gångne. Mat får de inte tillsammans den första dagen och när de får det så är det långt mellan skålarna och så finns jag i närheten och vaktar. När allt fungerar så står skålarna på sina platser vilket är ganska nära varandra, men jag kommer finnas inärheten ett tag till i alla fall.

Vanligtvis släpper vi ju inte inne, mne vi valde att göra det denna gångne då den nya huden absolut inte går att ha lös. Jag vet ju att min tik är en mycket snäll och lekfull tik som respekterar andra hundar. Och det gick mycket riktigt bra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig men jag tänkte att jag börjar att kolla här om någon har något tips på hur man kan lösa...
2
Svar
33
· Visningar
3 363
Senast: Trasten
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 085
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 631
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp