Bukefalos 28 år!

athena

Trådstartare
Alltså, hur slaktar man en häst nuförtiden? Går alla på destruktion? Kollas pass och ev behandlingar? Kan man köra den till Scan och den blir föda? Eller kör de också till destruktion?
 
Om man slaktar den så slaktas den som de alltid slaktats, med bult och avblodning. Friska, obehandlade hästar detsrueras inte utan man får betalt. Där delar eller hela djuret av någon anledning kasseras går de delarna på destruktion ( och då får man heller inte betalt för det, vilket nog står för stora skillnader i betalning/betala för slakt...)

Om den avlivas på annat sätt och hämtas av någon av svensk lantbrukstjänsts åkare tas den till destruktion. I vissa församlingar får man ju gräva ner dem men det äv väl inte det vanliga om man inte har egen mark.

Tyvärr kollas inte pass och behandlingar upp i den omfattning de borde. Till stor del tror jag att det beroro på att alla instutitioner inte har koll på de regler som finns kring hästhanteringen. :mad:
 
Om saker går till dstruktion så används de inte, exempelvis kan de eldas upp.

Men bultpistol eller injektion är sätten man avlivar på, handlingar skall kollas, men görs ofta inte.

Trotjänaravlivning är mycket dyrare men då får hästen å andra sidan dö i lugn och ro i sin hemmamiljö.
Det är många saker att tänka på och inget roligt ämne att behöva sitta och fundera på. :(
 
Om hästen ska till Scan numera Swedish Meat så får du skriva på ett papper där du intygar att den är född i Sverige samt att den inte är behandlad inom de 3 senaste månaderna. Sedan vill dom ha personuppgifter av dig som jordbruksverket ska ha

Måste tillägga att om den varit behandlad med vissa preparat blir det destruktion
 
Vi bor på fel ställe. Närmaste slakterier är Skara, Örebro eller Färgelanda (stavning?) eventuellt finns det ett slakteri i Torsby men jag är inte säker.

Problemet har bara uppkommit en gång än i vårt stall, då blev det 'nödslakten' och destruktion. Har hört att kadaverbilen även kommer till ATG på Färjestad vissa dagar och bultar hästar.

/Trassel
 
Om man skickar den på privat slakt då? Är de skyldiga att kolla ev behandlingar?

Anledningen till frågan är en kompis som har en travhäst. Den _är_ behandlad, med det mesta, och borde således ej gå till konsumtion. Frågan är vad som kollas och om det öht går att få ut nåt för köttet?
 
Grejen är ju att jordbruksverket får ju dina personuppgifter och kan ju gå in i hästens sjukjournal och kolla med veterinär. Har du då varit olaglig blir du nog straffad. Från och med 1/1 2005 ska ALLA hästar ha hästpass och där ska ALLA behandligar skrivas in av veterinär. Så fram över måste man nog visa hästpasset då hästen ska slaktas därefter avgörs och den går till man eller destruktion
 
Torsby tar hästar ibland men jag tror det är länge sen "de har full frysen med hästkött" sa nån häromdan. Brålanda kan man ju åka till, det är privat. Annars fanns ju Barthelson i K-stad men jag tror de är borta?

Skulle tro att man får fylla i en sån där lapp som SM har överallt.
 
Du är skyldig att tala om vilka behandlingar hästen har genomgått under sitt liv. Ska ju även finnas en veterinär på varje slakteri och den kan man ju alltid fråga
 
Tyvärr har Barthelsson har lagt ned slaktandet av hästar. Det är jättetråkigt, då de finns i stan och gjorde ett bra jobb.
 
Jag skrev faktiskt en insändare till ridsport ang det här med livstids slaktkarenser inte följs. Dels att jag upprepade gånger fått butta utan att ens informeras om livstidskarensen, än mindre fått behandlingsbevis. Dels att jag slaktat häst (frysmärkt häst dessutom) utan att det ställdes en enda fråga eller hästens identitet kollades. Däremot fick jag skriva på att hon inte var behandlad. INGEN VETERINÄR på plats på slakteriet.

Både Ultuna, slakterinäringen och Jordbruksverket avböjde dock att kommentera min insändare.

När jag slaktade på slakteri 2001 så togs inga identitetsuppgifter på hästen, frysmärkningen kollades inte och hästen vetbesiktigades inte före slakt. Inga frågor ställdes, men på följesedeln står med finstilt längst ner att man garanterar att djuret är frisk och fritt från medicinkarens.

(Tills aken hör att hästen i fråga de facto hade livstids slaktkarens för fenylbutazon när hon slaktades. Det var ett misstag från min sida och jag insåg nåt år senare att hon visst fått butta precis efter livstidskarensen kom..)
 
Nu skrev jag lite fel :o.......... då jag sa att ALLA behandlingar ska skrivas in i passet. Ska ju vara ALLA behandlingar ENLIGT JORDBRUKSVERKETS BESTÄMMELSER
 
Detta med livstidskarens kom 2002

Hade en vallack (numera död) som jag kastrerade september 2002 och då hade det kommit detta med livstidskarens. (veterinären muttrade)

På honom fick jag skriva under papper att han vid slakt, inte fick gå till livsmedelsproduktion. Detta pga att kastrationen gjordes liggande och sömmedlet ger karensen.

Har vid behandling hos vet. blivit tillfrågad om man vill behandla med xx eller ta något alternativ som inte ger karensen.

Butta har innan denna regel kom haft 14 (?) dagars karens för slakt men numera livstid.

Så hästar som behandlats i slutet av 2001 "klarar" sig.....
 
Nej, karensen på butta kom innan. Den fanns när stoet slaktades (minns inte exakt när hon behandlades, men i januari 2001). Och i maj - 01 så fick valacken butta, och då var karensen där.

Så det kom innan 2002, det är jag helt säker på. NÄR exakt kan jag inte svära på, men den fanns 2001..
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: slant98
·
  • Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
12 620
Senast: ameo
·
Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp