Slaktrester efter ev svartslakt

krambanan

Trådstartare
Om man vet var det ligger nergrävda rester efter ev svartslakt vart anmäler man då det?

Vem är ansvarig? Den som slaktat? Djurägaren? Markägaren?

Vad kan straffet bli?
 
Om man vet var det ligger nergrävda rester efter ev svartslakt vart anmäler man då det?

Vem är ansvarig? Den som slaktat? Djurägaren? Markägaren?

Vad kan straffet bli?
Låter som det är något som polisen får hantera om det är tjuvjakt men frågan är ju hur man lyckas binda någon vid brottet. Hur skulle markägaren kunna bli skyldig? Som djurägare har man väl rätt att låta avliva sitt djur, så hur kan det bli svartslakt? Har de slaktat och sålt livdjur svart?
 
Om man vet var det ligger nergrävda rester efter ev svartslakt vart anmäler man då det?

Vem är ansvarig? Den som slaktat? Djurägaren? Markägaren?

Vad kan straffet bli?

- Ansvarig blir antagligen den som omsatt köttet.
- Handlar det om nedgrävda rester så hade jag nog startat med att kontakta miljökontoret hos kommunen.
- Brott mot livsmedelslagen tror jag kan ge böter eller fängelse upp till ett år. Det kan säkert också bli tala om brott mot djurskyddlagen, om slaktningen visar sig ha varit utförd på ett sätt som medfört onödigt lidande för djuren.
 
Om man vet var det ligger nergrävda rester efter ev svartslakt vart anmäler man då det?

Vem är ansvarig? Den som slaktat? Djurägaren? Markägaren?

Vad kan straffet bli?

Är det på privat mark?
Är det din mark eller person med t.ex lantbruk?

Följande får grävas ner:
  • Biprodukter från slakt vid vilthanteringsanläggningar över hela landet
  • Biprodukter från slakt och styckning av ren i vissa områden
  • Biprodukter och från husbehovsslakt i vissa områden
  • Andra slaktbiprodukter och styckningsrester efter särskilt tillstånd från Jordbruksverket i vissa områden
Dessa djur får grävas ner i hela landet: Sällskapsdjur (här räknas minigris och dvärgget med) och häst.
Slaktbiprodukter som uppstår vid bland annat jakt för eget eller jaktlagets bruk kan lämnas kvar i skogen.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 479
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är...
Svar
13
· Visningar
3 579
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 865
Senast: vtok
·
Samhälle Hur gör man det på bästa sätt? Kan snabbt försöka dra min situation. Jag har en leverfläck som alltid kliar, har flertalet gånger kliat...
Svar
10
· Visningar
1 829
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp