Slänger sig ur transporten

Bells

Trådstartare
Min häst är svårlastad. Vi har jobbat en del med det och nu är det inga problem att gå in i transporten. Men så fort någon rör sig bakom eller vid sidan om henne slänger hon sig ut. Eller om någon står på andra sidan mellanväggen, hon går in, men så fort den personen rör sig det minsta flyger hon ut.
Hur skulle ni träna bort detta?
Transporten har frontutlastning.
 
Vad händer om ni går in och ingen går bakom? Och istället för att backa ur så går ni ut fram efter att ha stått lugnt ett tag (utan att någon försöker stänga bak).
 
Jag hade börjat med att plocka ut inredningen och gått in fram och ut bak. Gått igenom transporten. Länge. Sedan stannat upp och fortsatt ut. När hästen gör detta hyggligt avslappnat hade jag låtit den äta lite havre ur hink, fortfarande med huvudet bakåt, gått in fram. När hästen står avslappnat med öppet bak och öppet fram (bakåtvånd) hade jag gjort samma procedur fast gått in bak och ut fram. Och samma ska, stanna upp, fortsätta fram och ut osv.
 
Vad händer om ni går in och ingen går bakom? Och istället för att backa ur så går ni ut fram efter att ha stått lugnt ett tag (utan att någon försöker stänga bak).
Det händer inte så mycket. Någon gång ibland har något stört henne och då har hon backat ut.
 
Jag hade börjat med att plocka ut inredningen och gått in fram och ut bak. Gått igenom transporten. Länge. Sedan stannat upp och fortsatt ut. När hästen gör detta hyggligt avslappnat hade jag låtit den äta lite havre ur hink, fortfarande med huvudet bakåt, gått in fram. När hästen står avslappnat med öppet bak och öppet fram (bakåtvånd) hade jag gjort samma procedur fast gått in bak och ut fram. Och samma ska, stanna upp, fortsätta fram och ut osv.
Okej, så du menar alltså att vi ska testa att gå in där vi annars skulle gå av? Förstår jag rätt då?
 
Det händer inte så mycket. Någon gång ibland har något stört henne och då har hon backat ut.
Vad händer om ni 'stör' henne såpass lite att hon uppfattar det, men inte såpass mycket att hon regerar(med att slänga sej ut)?
Kan ni börja därifrån?
Dvs ta tid på er att det händer saker/någon går förbi/ någon pratar men inte stänger/försöker stänga. Eller ens går nära..utan lite avsides till en början tom. Förän hon går att nå och går att prata med med mer ochmer störningar?

Bara spånar.
 
Min ponny var sån förr. Gick rakt på men slängde sig ut innan man hann blinka.:meh:
Köpte eget släp med fronturlastning och började träna. öppnade både fram och bakbom, båda ramperna. gick bara igenom till en början. Senare gick vi in och stannade, stod still och sedan ut. Vid senare tillfällen började vi alltid lika dant. Efter ett par varv satte jag upp frambomen, gick in och mutade med godis stod ett tag och sedan lastade ut fram.
Sen började jag träna på att jag gick i den tomma spiltan när vi gick in, tog grimskaftet över mellanväggen när vi gick. På så sätt vande han sig att jag rörde mig brevid. Så småningom kunde jag backa och stänga bakbomen, massa beröm och sedan ut fram. Tog ytterligare några gånger innan jag började stänga rampen bak innan vi gick ut.
Hela tiden gå ut fram, inte pressa honom så han vart stirrig utan gå ut innan. Se till att alltid ha hö/gräs/godis. Hade för vana att alltid gå rakt igenom en gång innan jag lastade på riktigt under en period, även om jag inte tror det behövdes.
Plus med att han kunde gå in själv i ena spiltan och jag andra är att steget till att kunna skicka in honom inte blev så långt. :)
Nu mer går han på själv utan att tveka och testar inte ens att backa. :D Jag kan lasta ut bakåt om det behövs men föredrar att använda frontrampen.
 
Prova att låta medhjälparna göra massa ljud och rörelser hela tiden, medan ni går fram till transporten, klappa på hästen medan den är på väg in osv. så den vänjer sig vid ljud och rörelser.

Har själv en häst som kastade sig ut och skydde inga medel. Satte man minsta lilla press framåt reste hon sig, slog huvudet i transporten utan att bry sig och slog nästan över flera gånger. Tränade otaliga timmar på att gå igenom transporten, med och utan inredning. Hade en hästcoach som kom flera gånger.
Till slut lämnade jag bort hästen och nu lastar jag alltid med träns och kedja över nosen. Hemligheten för min häst är att ALDRIG låta henne bestämma, inte ens om hon vill gå på transporten självmant.
 
Jag tycker du har fått goda råd men kan tillägga att med mina som har bråttom ut - när man väl kommer fram och ska lasta ur - så vänder vi alltid huvudet så hästen måste titta på mig som står bakom och öppnar bommen. Dels så ser då hästen vad som händer och dels är det svårare för dem att kasta sig ut om de är böjda i halsen. Det har fungerat klockrent på alla som vi provat det på. Jag gör det alltid med unga hästar som inte är så res-vana.
 
Jag övade med min häst så att jag gick in på andra sidan mellanväggen och pållen på sin sida. Hade hans insläppsmat i en krubba där fram. Så fort jag rörde mig backade han ut och det lät jag honom göra. Gick direkt in igen och vi gjorde om och om och om och om och om.... varje gång gick det lite bättre. Efter att ha övat 30-40 min varje dag i en vecka vid insläpp så han hade sin mat i släpet, så stod han stilla och åt medan jag gick in och ut, upp och ner på rampen, hoppa jämfota bredvid honom i släpet osv...

Jag la aldrig för bakbommen när vi tränade detta då ifall han skulle kasta sig ville jag inte att han skulle få ytterligare chock av att 'vara instängd'. Detta var enbart för att göra honom van vid att va lugn och trygg när jag rörde mig i och utanför släpet
 
Är inne på @Seabaz och @Lovisaleonora spår.

Många underskattar den tid det tar att träna en häst som är svårlastad.
Jag körde fram transporten, lät den stå framme och lastade en gång om dagen i en vecka.
Första dagarna tog det 30-40 minuter att få önskat sinnestillstånd och beteende och i slutet på veckan var hon cool redan från starten.
Hade det tagit 2h de första dagarna så hade det fått göra det. Man skall inte ha en tid att passa när man bestämmer sig för att reda ut saker med sitt djur.

Jag kan fortfarande köra fram transporten ibland om jag har en massa tid över och bara lasta för att låta henne äta där inne, trots att hon inte visat några tendenser till att bråka de senaste två åren. Det är relationsuppbyggande och en bra check för att vår kommunikation fungerar som den skall. :)
 
TS: många kloka råd i tråden.
Du har för bråttom - problemet är typ standard hos de flesta osäkra hästar ffa om de varit svåra att även lasta på .

Backa bandet och ta till dig de bra råden i tråden så kommer det bli bättre ! :)

Sen slår jag även ett slag för att redan från början lära hästen att bli inskickad medans man själv står kvar därbak. Då får man aldrig riktigt det där baktrycket som annars lätt kan bli på en osäker häst . Även om de i början vill backa ur närhelst osv så blir det inte så "stort" .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 970
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 293
Senast: SiZo
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 391
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp