Bukefalos 28 år!

Slickar sig på tassarna

Csillag

Trådstartare
Mina föräldrars hund slickar sig ofta på sina framtassar. Han kan hålla på en stund, varför gör han det? Han har inga sår eller utslag.

Han kan även börja slicka på kuddar, dynor, filtar, ja allt mer eller mindre där han ligger. Varför?
 
Sv: Slickar sig på tassarna

Vad för problem tänker du då?

Nu när jag tänker på det så sväljer han hårt eller hur man ska beskriva det när han slickar. Man hör det väldigt tydligt. Inte hela tiden men ganska ofta. Kanske är det något med hans hals då?

Han är väldigt pigg och busig annars. 10 år gammal knähund.
 
Sv: Slickar sig på tassarna

Håller hunden på att svälja "hårt" som du säger, så låter det som magproblem. Magkatarr eller annat.
 
Sv: Slickar sig på tassarna

Finns det något jag kan göra åt saken för att lindra? Finns det något receptfritt man kan köpa på apoteket och ge utan att ha fått någon diagnos?

Mina föräldrar är utomlands och kommer hem om tre veckor så vill inte ta honom till någon veterinär om det inte är något allvarligt. Usch vad hemsk jag låter :crazy: Några andra symtom som är typiska för magont eller halsont?

Han äter som han ska, pigg och glad som jag skrev tidigare, skiter som han ska, kanske att han dricker något mer än vad han brukar.
 
Sv: Slickar sig på tassarna

Hundar kan få problem med tonsillerna. Vet några med min ras ( Dvärgschnauzer) som opererat.

Kan vara nått enkelt, eller större. Låt en veterinär titta på hunden. En service vid 10-årsåldern är aldrig fel ändå :)
 
Sv: Slickar sig på tassarna

För ett år sedan hade han stenar i urinröret som fick opereras bort. Då borde ju veterinären gjort en allmän koll över hela hunden kan man tycka.

Jag ska kika i halsen på honom och se ifall jag ser något. Jag ska även ringa veterinären och se vad dom tror det kan vara till att börja med.
 
Sv: Slickar sig på tassarna

Mycket kan hända på ett år, särskilt på en äldre hund. Särbons hund har hunnit med ljuvertumör, operation av denna, och nya tumörer på ett år :( Exempelvis problem med tonsillerna kan ju vara en infektion och den kan dyka upp precis när som helst som det gör på oss människor.

En årlig kontroll i samband med vaccineringen tex är alltid bra även om hunden verkar fullt frisk :)
 
Sv: Slickar sig på tassarna

Jag försökte titta ner i halsen på honom men jag kunde inte se ner i svalget men jag såg att han hade lite skum längst bak(som vispad äggvita) Det har väl inte en frisk och välmående hund? Kände även att hans andedräkt var lite sur.
 
Sv: Slickar sig på tassarna

En frisk hundmun ska inte lukta men det kanske finns tandsten eller inflammerade tandfickor.... Deras tonsillproblem är ungefär som våra. En del äter mycket gräs vid halsproblem.

Min hund har inget "skum" på tonsiller eller svalg. Han är ljust rosa så det där låter ju lite tveksamt. Åk till veterinären. Med lite tur så är det bara en antibiotikakur som behövs :)
 
Sv: Slickar sig på tassarna

Jag ringer och rådfrågar imorgon, vill dem att jag ska åka in med honom så får jag göra det och skicka räkningen till föräldrarna sen :devil:
 
Sv: Slickar sig på tassarna

Jag har pratat både med veterinär och föräldrar. Veterinären sa som ni, att han kunde vara irriterad i halsen och det borde kollas upp. Föräldrarna sa att det är bara att ta honom till veterinär om jag tycker att det behövs. Jag avvaktar över helgen och bokar tid på måndag. Jag ska bara få tag på morsans personnummer för det behöver jag väl när försäkringen blir inblandad?
 
Sv: Slickar sig på tassarna

Jag har pratat både med veterinär och föräldrar. Veterinären sa som ni, att han kunde vara irriterad i halsen och det borde kollas upp. Föräldrarna sa att det är bara att ta honom till veterinär om jag tycker att det behövs. Jag avvaktar över helgen och bokar tid på måndag. Jag ska bara få tag på morsans personnummer för det behöver jag väl när försäkringen blir inblandad?

Jo eller försäkringsbrevet med försäkringsnummer om du kan få tag i det
 
Sv: Slickar sig på tassarna

Har hunden besökt djursjukhuset tidigare? Använde de försäkringen då? i så fall har de troligtvis kvar uppgifterna.
 
Sv: Slickar sig på tassarna

Han har varit på någon klinik och blivit opererad men jag vet inte vilken. Men det löser sig nog ändå. Föräldrarna är inte helt okontaktbara :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Oskar slickar intensivt på sporren på höger fram. Började idag. Han har redan hunnit slicka bort päls. Avleder och nejar - vilket...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: tanten
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
827
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 339
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp