Bukefalos 28 år!

Slopning av defektlistan!

kicket

Trådstartare
Detta är saxat från ridsport. Vad anser ni om det??
Själv anser jag att det är för j-vligt... finns ju redan nu folk som skiter i defektlistan...hur ska det gå om det inte finns några riktlinjer att följa?
Fånghästar, struppipning, OCD osv osv...
Frihet under ansvar
- ny föreskrift om avel

Djurhållare får ta ett större ansvar för att djur som går i avel verkligen inte får sjuka avkommor när kravet på att djur ska vara fritestade från genetiska defekter slopas. Detta blir resultatet om den föreskrift som Jordbruksverket i dag skickar på remiss går igenom.

Om ett djur bär på ett genetiskt fel som gör att djurets avkomma kan drabbas av lidande får djuret inte användas i avel. Detta är en grundregel i den svenska djurskyddslagstiftningen. Enligt föreskriften ska testningen genomföras när det är sannolikt att djuret bär på ett genetiskt fel som kan orsaka lidande hos djurets avkomma. Testet ska göras innan djuret går i avel.

Sverige har möjlighet att ha hårdare regler för avel än andra EU-länder om vi kan hävda tillräckliga djurskyddsskäl. Men kravet på testning, i kombination med de restriktiva regler som Sverige har för avel, gör att de regler som finns idag bedöms vara för långtgående. Sveriges bestämmelser riskerar därmed att strida mot EG-rätten.

Den ändring som Jordbruksverket nu föreslår innebär inte att det är fritt fram att avla på vilka djur som helst. Djurskyddsförordningen förbjuder fortfarande avel som kan medföra lidande för djuren. När reglerna ändras minskar dock säkerhetsmarginalerna. Djurhållaren måste därför bli ännu noggrannare med vilka djur som går i avel.

I de fall det ändå föds ett djur som är sjukt och lider, på grund av en genetisk defekt, uppstår en bedömningsfråga. Kontrollmyndigheterna måste avgöra hur sannolikt det var att båda föräldradjuren bar på farliga anlag. Om sannolikheten bedömdes vara hög var beslutet att avla på djuren ett brott mot djurskyddslagen.

Källa: SJV
[publicerad 2008-01-24]
 
Sv: Slopning av defektlistan!

det är väl egentligen ingen större skillnad mot tidigare, mer än att det inte längre kommer stå på pränt.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag hade ju hellre sett att EG-rätten kom upp till svensk standard i denna frågan, men jag tycker att det är jättebra att det blir en enad lagstiftning inom EU. Det är inte rätt att man i Tyskland ska få avla på vissa djur, medans man i Sverige inte kan som ett exempel. De svenska uppfödarna spottar redan i motvind och behöver verkligen inte fler restriktioner utan mer hjälp på traven framåt i utvecklingen.

Synd att EU-standarden inte höjdes till svensk nivå!
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Tror att iaf paintägarna i detta landet kommer att jubla när dom läser detta eftersom flera av "våra" bästa hingstar bär på OLWS-genen som de flesta här redan vet inte orsakar något lidande med kontrollerad avel ( ej para 2 anlagsbärare)

Malin
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Ja men alla dessa som inte har en aning om det o avlar ändå???
Jag tror att folk vet det nu, men om 20 år?
Med andra ord måste det bli gröna papper att avla med Don Schufro igen??
Han ger ju inte gröna papper i ASVH i dagsläget då han hade pungbråck. Har då AVN ens rätt att neka hingstar med OCD på rtg plåtarna??
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Med andra ord måste det bli gröna papper att avla med Don Schufro igen??
Han ger ju inte gröna papper i ASVH i dagsläget då han hade pungbråck. Har då AVN ens rätt att neka hingstar med OCD på rtg plåtarna??
Fast är det verkligen så att man behöver godkänna hingstarna för avel om de inte klarar veterinärbesiktningen??
Om jag jämför med Irland som är ett storavlande land inom EU så godkänner man inga hingstar som har OCD, eller hingstar med pungbråck. Irland har dock ingen defektlista, men de har ju kriterier som hingstarna måste uppfylla. Vad vi i Sverige gjort är ju att även dra in stona i det hela och det var det jag trodde skulle bort, inte att vissa hingstar skulle bli godkända för gröna papper.

Sen tror jag att alla seriösa personer vet vad de avlar på, och de som är oseriösa kommer att avla på allt möjligt i alla fall. Det är sällan det blir någon förändring när sådana här saker görs. Se bara på avelsvärderingen, det blev faktiskt inte så annorlunda.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

[/B]
Djurhållare får ta ett större ansvar för att djur som går i avel verkligen inte får sjuka avkommor när kravet på att djur ska vara fritestade från genetiska defekter slopas. Detta blir resultatet om den föreskrift som Jordbruksverket i dag skickar på remiss går igenom.
[/B]

Nu står det ju inte att defektlistan slopas utan som jag fattar det så är det enbart kravet på fritestande tex ang OLWS-genen. Det står ju inte ett ljud ang att hästen med defekter synliga är godkända.
Dessutom så tex vad gäller OCD så är det inte kasserande på "vanliga" defektlistan, det är ASVH själv som ställer det kravet för att godkänna hingstar i sin egen stambok. Alla avelsförbund har rätt att ha egna krav utöver den "statliga" defektlistan.
Tex som att connemara inte gdk BEC mm

Dessa har jag mkt svårt att tro att detta påverkar utan tror som sagt endast det handlar om kravet att genetiskt testa om vissa är bärare av dolda defekter.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

det är väl egentligen ingen större skillnad mot tidigare, mer än att det inte längre kommer stå på pränt.

Det är stor skillnad mot tidigare...:smirk:
Anmälda djurägare samt djurägare som fått se sina dyrbara värdefulla avelsdjur som värdelösa kommer nu att kunna få upprättelse!! Detta åtminstone vad gäller OLWS..som är det recessiva anlag som är upphovet till denna regeländring...
Äntligen har SJV tagit sitt förnuft till fånga i ärendet, vi får hoppas att dom inblandade som varit utsatta kommer att få tillräcklig ekonomisk ersättning för sina förluster i avelsverksamheterna!!
Vad gäller avel i övrigt, borde inte gemene man ägna sig åt sådant om man inte väl kan sin ras och då därefter kunna göra kunniga val baserat på kunskap och erfarenhet. Då elimineras risken med nedävningsbara defekter och sjukdomar radikalt!!

:banana:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Som jag tolkar texten blir inte någon större skillnad i grunden. Men det blir "farligare" för den enskillde uppfödaren som får större juridiskt ansvar. Troligen då också större risk att blid dömd för brottet än vad som gäller idag.

Ta t ex den berömde arabhingsten som varit uppe i flera trådar. Nu har inte ägaren till stoet eller hingsten något ansvar om avkomman får defekter på benen som orsakar den lidande. Men enligt det nya förslaget kommer ansvaret att ligga på dem istället om det inträffar. Med risk för straff mot djurskyddslagstiftningen som i värsta fall kan leda till förbud mot att hålla djur. Vilket gäller alla djur t ex även hund eller undulat.
Kanske kan få en del att tänka till lite, andra inte. Men hopplösa fall finns överallt.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Måste bara få säga min mening med OLWS historien...

Visst, parar man en häst utan anlaget, med en som bär det i enkel uppsättning så blir ju fölet friskt. Det kan dock fortfarande ärvt anlaget i enkel uppsättning och det vet man ju inte förrän det är testat eller att det får en sjuk avkomma i framtiden.

Risken som jag ser det är att utan fritest innan avel kommer anlaget att spridas vidare och frekvensen av det att öka. I och med det kommer det bli allt svårare att hitta kombinationer där bara en är anlagsbärare. Detta kan underminera hela avelsarbetet:crazy:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Och det förutsätter att man oftare väljer en bärare av en reccesiv gen gentemot en icke bärare för att det ska ta över i populationen.
Vid varje betäckningstillfälle kommer man ändå att ha 50% chans att inte få med sig genen (Märk väl skillnaden på 50% av betäckningarna).
Känner för egen del att det kan vara bra att testa avkommor efter en bärare av en känd reccesiv gen för att veta avkommans status sedan.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Men vem tror du törs para en häst som kan tänkas ha OLWS genen med en annan? Ingen uppfödare inom paintvärlden iallafall, det kan jag GARANTERA dig! Här har vi testat våra hästar i flera år, just för att undvika alla risker för sjuka hästar, både innan, under och efter någon lag som reglerar det!

Jag kan bara svara för paintaveln och här kmmer inget avelsarbete att undermineras, nu kommer ju allt upp till ytan och ALLA kommer att vilja (fortsätta) testa sina hästar! :banana:

Otroligt positivt!

Och nu hoppas jag att alla hingsägare med år av uteblivna intäkter får upprättelse och betalt via skadestånd!

:bow:

Jag tycker aveln inom andra raser skulle titta över hur paintaveln fungerar (för inte många verkar veta :smirk:) och ta efter!
Inom paintaveln testas alla hästar som kan ha den minsta chans till felaktig gen, både ston och hingstar, och många som inte ens ligger i riskzonen testas också!

Hur många gör det med sina arabston (cystor), haövblod efter kända ocd nedärvare osv osv osv..... :cool:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Och jag tror inte det här kommer innebära att man struntar i att testa sina djur nu helt plötsligt.
Testet är busenkelt, rycka några tagelstrån, fylla i en blankett, skicka med posten, betala och invänta resultatet via mail/fax och post.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Ja men alla dessa som inte har en aning om det o avlar ändå???
Jag tror att folk vet det nu, men om 20 år?
Med andra ord måste det bli gröna papper att avla med Don Schufro igen??
Han ger ju inte gröna papper i ASVH i dagsläget då han hade pungbråck. Har då AVN ens rätt att neka hingstar med OCD på rtg plåtarna??
Det som försvinner är jordbruksverkets defektlista. Det borde väl ändå inte finnas några hinder för respektive rasförening att ställa upp egna krav för användande av sunda individer i avel.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Så som jag har förtått det, rätta mig om jag har fel, finns det idag hingstar som inte har fått verka i avel pga att de bär på anlaget.

Säg då att hingsten betäcker 10 ston som alla är fritestade. Statistiskt sett skulle då 5 av dessa bli bärare på anlaget. Om någon av dessa individer ska in i avel har ju ägarna färre parningskombinationer att välja mellan om dessa ska undvika individer som bär på anlaget. Ska de 5 anlagsbärarna inte i in i aveln minskar ju ändå basen av avelsdjur!
Hade hingsten inte fått verka i avel hade alla 10 varit utan det letala anlaget. Enligt mig så ökar då frekvensen av anlaget även om stoägarna bara använder friska individer.

För att avelsarbetet ska funka gäller det alla tänker 'stort' och inte bara tänker på sitt avlelsarbete hemma på gården. Risken är fortfarande att omproblem uppstår så märks det försent och man har redan murat in sig i ett hörn...
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Måste bara få säga min mening med OLWS historien...

Visst, parar man en häst utan anlaget, med en som bär det i enkel uppsättning så blir ju fölet friskt. Det kan dock fortfarande ärvt anlaget i enkel uppsättning och det vet man ju inte förrän det är testat eller att det får en sjuk avkomma i framtiden.

Risken som jag ser det är att utan fritest innan avel kommer anlaget att spridas vidare och frekvensen av det att öka. I och med det kommer det bli allt svårare att hitta kombinationer där bara en är anlagsbärare. Detta kan underminera hela avelsarbetet:crazy:

Men vad du inte verkar ha förstått min vän är att vi avlar inte otestat eller positiv/positiv....:smirk:
Vi använder test...det är en självklarhet hos oss som avlar paint.
Och avlar man positiv/negativ finns ingen risk för sjuka/döda eller skadade avkommor....:)
Att avla med sunt förnuft underminerar ingen avel, det stärker den så vi kan få fram ännu bättre individer i avelsprogrammen.
Att fritest inte krävs betyder inte att hingst/stoägarna kommer att undlåta test av sina individer, vi har testat så länge test har funnits och vi har avlat positiv/negativ.....

:banana:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Texten nedan saxad ur en skrivelse till tidningen Hästen, författad av mig (för många år sedan):

Under tiden för framavlingen av dagens quarterhästar sorterade man bort de hästar som hade för mycket vit färg (alltid overos), pga att rasen ej skulle baseras på färgen istället för individen. Några intresserade tog då vara på dessa hästar med för mycket vita tecken och bildade sedermera ett eget register, där då färgen var ett av kriterierna för registrering förutom då strikta regler för exteriör och användbarhet. Kontentan av detta blir alltså; Painthästen och med den overofärgen, kommer från Quarterhästen!
Tobianofärgen är man osäker på var den kommer från, en teori är att tobianos är de hästar som anslöts till registret av vilken ras som helst som uppfyllde kraven på färg, exteriör och användbarhet.
Varför anser du att hela Quarteraveln hotas av en dödlig defekt? Eftersom OLW anlaget har funnits hos djuren sedan mycket länge (ingen forskningsrapport finns ännu som bekräftar hur länge anlaget funnits), och nedärvts från generation till generation borde inte då Painten och Quartern vara utdöd för länge sedan? Inte som nu, Quarterhästen världens största ras och Painthästen världens tredje största ras?!?
OLWS anlaget är inget nytt bara för att forskare nu kan presentera hur och varför. Forskningsresultaten skulle bidra med hjälp till avelsprogrammen. Så uppfödare kan undvika förlusten av ett OLWS föl, hjälp att avla selektivt
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Nej det borde det väl antagligen inte.
MEN många moderföreningar som tex WAHO förbjuder nekande av avel med renrasig arabhingst oavsett defekter, men säger att landets regler måste gälla.Om vi nu tar bort reglerna så blir det i detta fallet mycket negativt. För inom arab verkar det vara mer regel än undantag att INTE testa sina djur. Att man nu röstat för att återinföra rtg krav (på hingstar som gör bruksprov, vilket inte många gör utan avlar utan bruksprov) med stöd av defektlistan är ett enormt framsteg. Men jag hoppas det kvarstår då man börjat få upp ögonen med problemet cystor.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Nej det borde det väl antagligen inte.
MEN många moderföreningar som tex WAHO förbjuder nekande av avel med renrasig arabhingst oavsett defekter, men säger att landets regler måste gälla.Om vi nu tar bort reglerna så blir det i detta fallet mycket negativt. För inom arab verkar det vara mer regel än undantag att INTE testa sina djur. Att man nu röstat för att återinföra rtg krav (på hingstar som gör bruksprov, vilket inte många gör utan avlar utan bruksprov) med stöd av defektlistan är ett enormt framsteg. Men jag hoppas det kvarstår då man börjat få upp ögonen med problemet cystor.

Vad har ni för rasförening och för vem vilka arbetar rasföreningen??
Tas inte sådana här saker upp på ett seriöst sätt inom resp. förening?
Att verka för rasens och medlemmarnas bästa för ögonen borde vara varje förenings mål....detta oavsett om lagar och regler ändras till det bättre eller sämre??
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 552
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 827
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 427
Senast: Fetaost
·
Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 287
Senast: Joice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp