Bukefalos 28 år!

Slow feeding nät !!

Sv: Slow feeding nät !!

Det är långa strån. (Vilket gör det extra besvärligt att blanda hö och halm ordentligt. Det räcker inte med att lägga tunna lager av varje i näten, utan man måste verkligen dra isär strå för strå och blanda...)
 
Sv: Slow feeding nät !!

Tack för alla tips och era erfarenheter av näten ..
vi kommer köpa näten på claes olsson och pröva det ... verkar ju fungera så bara åka och handla in dessa..
 
Sv: Slow feeding nät !!

De heter last nät .. kostar 399 kr styck
 
Sv: Slow feeding nät !!

Om det hänger brukar det bli svårare att käka ur, men sen beror det ju på hur skillade dom är på att få ur höet.
Ett 4*4-nät som du har hämmar inte ättakten för min pålle alls vid det här laget, käkar obehindrat, lite svårare om det hänger fritt.
 
Sv: Slow feeding nät !!

Såhär har vi i vår hage. Funkar kanon för oss :) Då har vi nätet från Claes Ohlsson runt balen och balen står på en lastpall som vi drar fast nätet i under balen.

386764_10150406467157331_622307330_8643370_890550626_n.jpg
 
Sv: Slow feeding nät !!

det är väl lättare om du PM:ar själv med frågan istället för att be henne att pm:a? :p
 
Sv: Slow feeding nät !!

det är väl lättare om du PM:ar själv med frågan istället för att be henne att pm:a? :p

Vad menar du ska jag själv Pm:a mig svaret :p :confused:

Förvrigt var hon snäll och Pm:a mig var jag fick tag på hönätet .

Och sen förstår jag inte att man lägger ner så mycket energi som du gjorde och skriva ett totalt onödigt inlägg :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Slow feeding nät !!

Har oxå fått upp ögonen för dessa skapelser mer och mer! Har fått för mig att prova att knyta ett eget... Får se hur det går men ska iallafall försöka! Ska ha två stycken i hagen tänkte jag. Men är fortfarande bara i skiss stadiet både på nät och låda :D
Nån som har en aning om hur mycket rep det går åt för att knyta ett 4-5 kgs nät?
 
Sv: Slow feeding nät !!

Väcker upp denna tråden lite med en fråga...

Kan man slå ner en trästolp eller två och hänga nät i dessa? Jag har verkligen inga vettiga träd eller väggar att hänga nät i mer än två fina, fina tallar som står så lägligt precis utanför elstaketet :grin:
 
Sv: Slow feeding nät !!

Ja det kan man :)

Så har de gjort i stallets hagar och det funkar jättebra. Extra bra blir det ju när nätet får utrymme till att gunga lite (bromsar matvraken lite). På stolpen har de satt hakar på vardera stolpe så att man klickar dit nätet på några sekunder, smidigt!

Näten tycker jag har funkat kanon. Vi har nyss börjat med det och hästarna har mat hela dagen. Till och med min häst som är rätt speciell i matväg och det är inte mycket som passar äter ur den och ser ut att tycka att den är rätt rolig dessutom.
 
Sv: Slow feeding nät !!

Ja det går, och är en ganska bra lösning om man inte har träd i hagen. Jag har sån tur att jag har ett par björkar i hagen, så ena nätet är fäst i en gren ganska högt upp, tar mycket längre tid att äta än det som hänger runt stammen på ett annat träd (dvs. hänger lite stadigare och gungar midnre)

Välj bra stolp bara, vad nu det är. Stallkompisarna som har hästar i en annan hage slog ner stolp som blivit felköpta (dvs. staketstolp, men mycket längre än de vi brukar köpa) och hängde nät i. Tog bara några dagar så lutade de ganska rejält sen. Ser lite halvinstabilt ut, även om de fortfarande står upp.
Men det beror väl en hel del på dimensioner och vilken jord man har också, kan jag tänka.
 
Sv: Slow feeding nät !!

Men då ska jag absolut testa!

Matvraket får redan mat i nät inne så han har ju taktiken även om rutorna är i största laget, borde underlätta så de inte rubbar stolparna för mycket. Jag har ju så jag kan kika på dem flera gånger i minuten så ingen får för sig att ta nät och stolp på promenad :angel:
 
Sv: Slow feeding nät !!

Är också intresserad av hur det funkar :) dels här hemma med tre halvblod och dels på ridskolan !

Här hemma ska vi testa att hänga ett nät mellan två stolpar ( ska strax gå ut och göra det så kan rapportera om några dagar ;) )

På ridskolan är det ju ännu mer intressant både som sysselsättning och allmänt välbefinnande samt givetvis arbetssparande! Vi har ca 23 hästar uppdelat på ponny,ston och valacker. Frågan är ju hur man ska lösa det på bäst sätt? Foderringar med nät?! Stolpar där med?

Någon som har erfarenhet och tips med så många hästar?!
 
Sv: Slow feeding nät !!

kl

någon som har någon som har någon erfarenhet om hur det funkar med blött hösilage i smhn på vintern?

Det vi har i stallet nu är rätt blött, har inte fått analysen ännu så har inte exakt TS men det kommer ju med all säkerhet frysa i vinter, hur funkar det i smhn någon som vet?
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
957
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 123
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp