Bukefalos 28 år!

Slutmätning, hur fungerar det?

Nomina

Trådstartare
Hur går det till med slutmätning egentligen, behöver man göra det med en stor häst eller är det bara när det gäller ponny? Hur får man tag i någon som slutmäter? Kan t.ex. veterinär göra det?

Jag har bara haft äldre ponnier innan som redan varit slutmätta och färdiga redan när jag fick dem. Nu har jag en 4 årig stor häst (ridtravare) och funderar lite på hur det går till. Har inga tävlingsambitioner så det behövs det egentligen inte? Hade dock tänkt göra det i vilket fall, för skojs skull :)

Berätta gärna mer än det jag frågat, jag vill veta allt :)
 
Sv: Slutmätning, hur fungerar det?

Åh! Upptäckte precis att jag lagt tråden fel. Tacksam om moderator flyttar den åt mig :)
 
Sv: Slutmätning, hur fungerar det?

Har du en stor häst så behöver du inte tänka på det alls, slutmätning, och mätning över huvud taget, gäller bara ponnyer för att få tävla.
 
Sv: Slutmätning, hur fungerar det?

Okej. :) Men får man ett slutmätningsintyg (eller vad det heter) även om det är en stor häst?

Jag vill gärna slutmäta (eller i alla fall mäta) honom ändå, bara för att det är kul att veta hur hör han är. Han bara mätt med tumstock innan, men det blir väldigt oprecist. Vem ska man kontakta om man vill slutmäta sin häst?
 
Sv: Slutmätning, hur fungerar det?

Okej. :) Men får man ett slutmätningsintyg (eller vad det heter) även om det är en stor häst?

Jag vill gärna slutmäta (eller i alla fall mäta) honom ändå, bara för att det är kul att veta hur hör han är. Han bara mätt med tumstock innan, men det blir väldigt oprecist. Vem ska man kontakta om man vill slutmäta sin häst?

Vill du veta på milimetern hur hög hästen är? Annars tror jag att för ungefär samma peng som du tar ut en person (som normalt mäter ponnyer så de lär fnissa åt dig dessutom ;)) så kan du köpa nån sån mätkäpp för hästar. Den har en pinne ut som du lägger på manken och det blir lite mer precist än med tumstock.

Vill du prompt anlita mätman för detta så hittade jag en gammal tråd med information åt dig. http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?p=6915262

Mvh
Zadie
 
Sv: Slutmätning, hur fungerar det?

Nejdå, det behöver inte vara precis på milimetern. Gärna på centimetern dock :) haha. Vart kan man köpa en sån där mätkäpp? Finns det i vanliga ridsportbutiker?
 
Sv: Slutmätning, hur fungerar det?

Hej! Jag blandar mig in, om det går bra!
Jag har ett shettissto som inte är slutmätt, hon är 12 år men de som hade henne innan mig använde henne bara som sällskapsponny.
Ska snart på utställning och tänkte att det kunde vara bra att få henne slutmätt! I hennes pass står det a-ponny men inte hur hög hon är.

Hur ska jag göra för att få henne slutmätt?

Tack på förhand! :laugh:
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 451
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Föl 2020
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp