Bukefalos 28 år!

Små grisar som inte är mini????

mian1

Trådstartare
Finns det sådana? Som ser ut som vanliga grisar, men som inte är så jättestora som vuxna.
Vi har ju fått låna sommargrisar och tycker att grisar är jättetrevliga. Speciellt när de är sådär lagom kultingstora. Kan tänka oss att ha två grisar som permanenta jordfräsar, typ till potatislandet och så. Men då kan de ju inte bli så jättestora. Det hade ju blivit svårhanterbart efter ett tag. Och minigrisar är söta när de är bebisar, men...vi gillar inte utseendet när de är stora.
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

Hängbukssvin....
De är iallafall små...
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

Är inte hängbuksvinen också så där svullna i ansiktet?
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

Dom vietnamesiska hängbukssvinen är INTE små.
Blir fina klumpar på 100 kg om det vill sig.

Minigrisar är små - kolla m GrisEva vad hon har för ras.
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

Och minigrisar är söta när de är bebisar, men...vi gillar inte utseendet när de är stora.

Det finns linjer av minigris som inte alls har de där korta hoptryckta nosarna som stora.

Tex min Gudrun som jag köpt av Gris-Eva. Jag tycker att hon snarare ser ut som en väldigt liten och vacker Linderödsgris :).

(hörrdu Gris-Eva.... kan du visa Mian den fina bilden av Gudrun du har på hemsidan där man ser henne så fint i helfigur? Jag försökte länka men det gick inte...)

/KT
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

Det finns linjer av minigris som inte alls har de där korta hoptryckta nosarna som stora.

Tex min Gudrun som jag köpt av Gris-Eva. Jag tycker att hon snarare ser ut som en väldigt liten och vacker Linderödsgris :).

(hörrdu Gris-Eva.... kan du visa Mian den fina bilden av Gudrun du har på hemsidan där man ser henne så fint i helfigur? Jag försökte länka men det gick inte...)

/KT

Hos oss finns det inga "mopsar" :p
Här kommer Gudrun (och några andra)

gudrun2.jpg

Gulliga Gudrun

estrella.jpg

Estrella

helgaoesbjorn.jpg

Helga & Esbjörn

suggor7.jpg

Några av mina snuttisar.

polsa2.jpg

Min älskade och saknade Prins Pölsa.:cry:
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

Hos oss finns det inga "mopsar" :p
Här kommer Gudrun (och några andra)

gudrun2.jpg

Gulliga Gudrun

Hm.... jag tror hon e väldigt dräktig! Om man jämför med bilden alltså...noterade idag att hennes juver börjat "fyllas ut".

Hon är i sommarvåningen idag tillsammans med Börje och lilla ( brunstiga) Nasa. Dvs kan gå utomhus eller vara inne som dom vill i det härliga vädret idag! ( Tors box med dörren ut öppen!)

Ps vad hände med Pölsa???:cry:

/KT
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

Dom vietnamesiska hängbukssvinen är INTE små.
Blir fina klumpar på 100 kg om det vill sig.

Minigrisar är små - kolla m GrisEva vad hon har för ras.

Minigrisen är ingen "egen" ras, utan ett hopkok av många andra raser. Men de har alla hängbukssvinet som "stamfader".
Fast det finns nog knappast några "renrasiga" hängbuksvin kvar i Sverige.
Här är ett utdrag från min hemsida. ;)
www.minigrisar.se

MINIGRISENS HISTORIA

"Alla minigrisar i Sverige härstammar från det Vietnamesiska hängbuksvinet. Ett äkta Vietnamesiskt hängbuksvin väger ca 100-150 kg, är oftast svarta, har en massa valkar, stor hängmage och har ett kort tryne.

Flyktingar från Vietnamkriget tog med sig sina grisar till bl.a. Europa.
Många hamnade på Djurparker.
I Kanada blev man på 60-70-talet intresserade av dessa "exotiska" grisar man hört finnas i Europa, och man köpte hem några till sina egna djurparker. Då man upptäckte att hängbuksvin är både intelligenta och läraktiga (som alla tamgrisar är), blev de snart en "nytt" sällskapsdjur att ta in i hemmen.
Det vietnamesiska hängbuksvinet korsades med andra småväxta raser som t.ex. Kune Kune, Göttingegrisen, Ossabaw, men även våra svenska försöksgrisar har haft en mycket betydande roll i deras avelsarbete.
På 80-talet köpte de in 14 suggor och 4 galtar från Sverige!

Eftersom ordet "vietnamesisk" inte var populärt under den tiden, kallade man dessa avkommor för "Canadian miniature potbellied pig" som betyder Kanadensiskt miniatyr hängbuksvin. (potbellied = hängbuk)
I Sverige kallar vi dom ofta för Kanadensisk minigris, vilket egentligen inte är riktigt rätt.
Kanadensisk minigris är ingen egen ras, utan bara en benämning.

Den som säger sig ha en "Äkta Kanadensisk Minigris", vet oftast inte historien bakom minigrisen. Dagens svenska minigrisar innehåller dessutom också raser som Linderödsvin, Vildsvin och Eketorpsvin (Ollonsvinet) Det är därför minigrisen inte har någon standard och kan se ut i princip hur som helst och variera så mycket i storlek."
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

Hm.... jag tror hon e väldigt dräktig! Om man jämför med bilden alltså...noterade idag att hennes juver börjat "fyllas ut".

Hon är i sommarvåningen idag tillsammans med Börje och lilla ( brunstiga) Nasa. Dvs kan gå utomhus eller vara inne som dom vill i det härliga vädret idag! ( Tors box med dörren ut öppen!)

Ps vad hände med Pölsa???:cry:

/KT

Ja, hon brukar få en rejäl kagge.:D
Jag noterade i går att Estrella också börjar att få "Limpor"

Lite OT... (förlåt trådskaparen:()
Jag hittade en bild på Gudrun som kulting. hon är ca 4 -5 mån.
Guud så söt hon var då.

litengudrun.jpg



Ps.Pölsa fick en sexuell frustration som blev ohanterlig.
Läs mer på min hemsida.
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

Just så var det jag tänkt mig! :love: Otroligt söta!!! Maken ropade genast att han vill ha minst 4 som ser ut som Gudrun :D
Fast det får bli ett framtidsprojekt. Just nu är kassan skral. Men tack för info!!! Nu vet jag att det finns små grisar som ser precis ut som riktiga grisar! Och jag vet var jag ska leta efter dem. Tidaholm är inte långt bort!
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

Just så var det jag tänkt mig! :love: Otroligt söta!!! Maken ropade genast att han vill ha minst 4 som ser ut som Gudrun :D
Fast det får bli ett framtidsprojekt. Just nu är kassan skral. Men tack för info!!! Nu vet jag att det finns små grisar som ser precis ut som riktiga grisar! Och jag vet var jag ska leta efter dem. Tidaholm är inte långt bort!

Nja.... :smirk:Dom ser inte riktigt ut som vanliga grisar.:angel:
Minigrisen har små öron och rak svans. Men dom är glada ändå, fast de saknar knorr.:D

Ni är välkomna på ett besök för att se hur dom ser ut i verkligheten innan ni tar ett beslut.
Det är bara att höra av sig. ;)
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

(BTW.....Gudruns bror heter Rullebullens Greve Gryta!:angel:)
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

vi har korsning med lantras och vildsvin och hon e hur lätthanterlig som helst,väldigt trevilg och go,mab kan kila henne bakom örat och under magen så lägger hon sej ner..........
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

Visst är grisar underbara..... Alla grisar kan bli tama.
Ju större de är, ju mer att gosa med. ;)
Hur stor är hon? (ca mankhöjd)
Är hon viltfärgad? eller skäck?
Bild :angel:
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

Ha, det vet ni väl hur man lägger omkull en gris?
Det har jag imponerat på många turister med (ok det går inte med alla grisar).
Först har jag frågat dom om någon vet hur man gör - och då har vi stått framför Maja - aningens stooor lantrassugga - mått mellan öronspetsarna ca 60 cm.
Jag har fått förslag som dra dom i benen, välta dom genom att knuffa.





Så kliade man då Maja bakom öronen varpå det sa BRAK - och så låg hon där på rygg och det var bara att göra det hon älskade mest - klia henne på magen.
En av våra andra grisar vi tränade blev med tiden lite farlig - hon la sig så fort man bara tänkte att man skulle klia henne - det gällde att ingen gäst var ivägen.
 
Sv: Små grisar som inte är mini????

Ha, det vet ni väl hur man lägger omkull en gris?
Det har jag imponerat på många turister med (ok det går inte med alla grisar).
Först har jag frågat dom om någon vet hur man gör - och då har vi stått framför Maja - aningens stooor lantrassugga - mått mellan öronspetsarna ca 60 cm.
Jag har fått förslag som dra dom i benen, välta dom genom att knuffa.





Så kliade man då Maja bakom öronen varpå det sa BRAK - och så låg hon där på rygg och det var bara att göra det hon älskade mest - klia henne på magen.
En av våra andra grisar vi tränade blev med tiden lite farlig - hon la sig så fort man bara tänkte att man skulle klia henne - det gällde att ingen gäst var ivägen.

Haha:rofl:.... ja, en del grisar verkar vara födda med en "omkullvältarknapp" på magen. :D

Och min sambo har en annan teknik... han bara pratar gulligt, trevligt och lugnt så faller en del av våra grisar på sidan.
(Hans teknik fungerar på mig också ibland :angel:)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 547
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 968
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 728
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 455
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp