Bukefalos 28 år!

Små kala fläckar på hamstern

S

Stallflicka

Hjälp! Hamstern har fått små kala fläckar i pälsen, ca en halv centimeter - så dom är inte så stora, som han har kliat på ungefär på "höfterna" ovanför bakbenen. Vet inte om han kliar sig jätte ofta eller bara lite grann men tänkte fråga om det finns nån vanlig hamster sjukdom som gör att dom kliar sig? Kan det bara vara naturligt kliande eller är det nått annat? Nån som har nått tips? :confused:
 
Det är INTE NORMALT om ett djur kliar sig så att den tappar päls..
låter som att hamstern har fått nån sorts ohyra.
tag kontakt med veterinär, skura buren och andra områden där hamstern vistas. Om du har andra djur så kolla över dom oxå och se till att dom inte har kontakt tills att du vet vad det är som orsakar klådan..
 
löss?
det låter som nått i pälsen,kontakta vet och få nått utskrivit för ohyra som du kan tvätta hamsteren med.
koka allt som hamsteren vistas i,det tar död på ohyran.
det finns også medel att köpa i djurbutik som tar död på ohyra i bur och diverse.ej på hamster,det måste vet skriva ut.
 
Tack så mkt för svaren allihopa!
Ska kolla hos djur affären nästa gång vad dom tror.. men egentligen så är jag inte så säker på att det är någonting, eftersom hamstern inte kliar sig hela tiden och det är inte "skin synligt" på fläckarna (ca en halv cm stora) men man vet ju aldrig.. Om han nu skulle ha nått undrar jag HUR han blivit smittad :crazy:..
Kanska mjäll? Kan hamstrar ha det? :confused:
 
Är det vid dom två doftkörtlarna (svarta) som sitter bak på hamsterns "höfter" :confused:
En del hamstrar kan vara kala där :)
 
Ja precis exakt där! Men guu vad bra!! :) Då är det säkert så att det är naturligt! Tack för svaret! :D :rofl:
 
Alla guldhamstrar har det men med selektiv avel har man lyckat få fram sådana där dom oftast inte syns (pälsen döljer dom.
Zoo hamstrar avlas inte med dom kriterierna utan kan komma så att doftkörtlarna syns speciellt på korthåriga hamstrar :)
 
Japp! Verkar stämma helt in! Han är dessutom en guldhamster :love:. Kanske var därför dom var så små fläckarna men jag ville ändå kolla upp det för att vara säker på om det var nått! Tack ska du ha! :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 843
Senast: NOC14
·
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 065
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
5 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp