Bukefalos 28 år!

" Små ledgångar "

carre10

Trådstartare
Hej.
Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut begreppet " små ledgångar ".
Min tre åring fick det omdömmet på tre års testet. Jag fattar inget:angel:

Frågade en veterinär efteråt, men han kunde inte relatera till det så som domarna skulle se det !?
/ Tacsam för svar:)
 
Sv: " Små ledgångar "

Jag arbetar vidare på din fråga!
Har det nån betydelse för hästens användning?
Hållbarhet och ect?
 
Sv: " Små ledgångar "

Ja, det skulle vara intressant att veta...

Jag har oxå sett " stora ledgångar " som kommentar, som jag då antar är positivt?.

Undrar oxå ( när jag ändå är igång;) ) vad ett sluttande kors har för negativ inverkan. För jag antar att det inte är önskvärt? Stod: " Långt men sluttande kors " på min hästs papper fr 3 års.

Tack på förhand!
 
Sv: " Små ledgångar "

Nä, det har du ju rätt i. Det är nog bara jag som läst det så!

Jag tycker det är intressant med exteriören. Men jag kan inte mkt har jag märkt:grin:.

Försökte få igång en tråd för något år sedan om alla uttryck som finns. Fick svar att jag skulle läsa boken " Hästens exteriör " , tror jag den hette. Den var väldigt utförlig och intressant.
MEN jag tycker ändå inte att jag fått svar på vad som är " det bästa " liksom. Eller vad vissa saker gör för hästens gång / hoppteknik. Tex " välliggande bog " " djup ngt brant bog ". Vad har det för pos / neg inverkan? Hoppas jag inte skriver för luddigt nu.

Följde Bruksprovet och läste alla kommentarerna om hingstarna. Men det blir ändå jag som får tolka om det är bra eller dåligt. Och det kan jag inte.
/ C
 
Sv: " Små ledgångar "

Håller med dig ang den boken faktiskt, har den med hemma.

Eldfuxen: Jo det är jag medveten om, men det säger ju inget om kvalitén på själva leden. Och med andra ord igentligen inget som själva hållbarheten
 
Sv: " Små ledgångar "

Det finns alltid undantag, men generellt sett så har vinklar mellan och längd på olika skelettdelar betydelse för hur hästen kan bruka sin kropp och hur hållbar den blir.

Jag tycker att du skulle försöka gå någon exteriörbedömningskurs. Det är jätteintressant, och då kan man också fråga kursledaren om det är något man undrar över. Om inte ASVH eller någon lokalförening ordnar detta så kan du leta bland andra raser också. Visserligen är det skillnad på typ och användningsområde mellan t.ex. halvblod, russ, fjordhäst och welsh, men själva grunden är ändå densamma. Just russ, fjord och welsh är för övrigt rasföreningar som jag vet har ordnat domar-/exteriörbedömningskurser flera gånger.
 
Sv: " Små ledgångar "

Självklart finns det fler egenskaper som är viktiga för hållbarheten, det jag svarade på var varför en större led ses som bättre än en liten.
 
Sv: " Små ledgångar "

Tack för svaren.

Om jag får möjlighet framöver, då skall jag verkligen gå en sådan kurs.
Men tills dess, skulle jag verkligen vilja veta vad det är för negativt ( det är väl inget man vill ha ? ) med ett sluttande kors?

Tack på förhand ( igen ).
/ C
 
Sv: " Små ledgångar "

Det är endast en beskrivning av hur hästen ser ut. Så här beskrivs ideal extriören av ASVH.
Exteriör:
”En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, ha en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge samt nöjaktigt korrekta extremiteter med hovar av god kvalitet. Önskvärd storlek på hingstar 164-170 cm och på ston 162-168 cm”
 
Sv: " Små ledgångar "

Tack så mycket!
Det stod " Långt men sluttande kors " på hans omdömme. Då tolkade jag det som att det är bra med långt kors, men inte ett sluttande. Just för att det stod " men ".
Jisses vad snurrigt det kan bli när man skall försöka tolka det själv, utan kunskap.:)
 
Sv: " Små ledgångar "

Ja, tänk om alla kunniga kunde hjälpa till. Med bilder och förklaringar ( tills jag gått kursen;), Kommer inte hinna på länge känns det som )! Jag är verkligen vetgirig ang detta med exteriör.
/ C:banana:
 
Sv: " Små ledgångar "

Vi är väl flera som har hjälpt till?

När det gäller "långt men sluttande kors" så skulle jag tro att de menar att korset är alltför sluttande. Det jag har lärt mig är att detta påverkar rörelserna (men jag har själv sett undantag från den regeln) och att en felaktig vinkel på korset ofta hänger ihop med felaktig vinkling av hasen. Men det är svårt att säga vad de menar i just "ditt" fall när jag inte har sett hästen. :) Ett långt kors är precis som du antar positivt.

Långlinjerad kan jag tyvärr inte förklara direkt, och jag har inga bra bilder som jag vill lägga in på ett öppet forum (alla blir kanske inte så glada om man använder deras häst eller en nära släkting som exempel på mindre lyckad exteriör :p) men om någon har bilder av hästar av lite olika typ så kan det hända att jag kan förklara med hjälp av dem!
 
Sv: " Små ledgångar "

Jag menade verkligen inget negativt med att jag skrev om att jag önskade att " kunniga " kunde hjälpa till...

Verkligen jätte tacksam för alla svar.
Vill bara att tråden inte skall dö ut. Vore så intressant att få lära sig mer.
Jag slänger med en bild på min hästs kors;). Han står ju lite dumt där så kanske e svårt att se om vinkeln i hasen skulle va fel ( fick ingen kommentar om det ).
Men på vilket sätt hämmar det rörelserna? Eller kanske hopp tekniken?

Tack igen på förhand
/ C
pappi7okt2.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 329
Senast: Stergo
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 803
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
973
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp