Småbilar som drar transport?!

Ebblin02

Trådstartare
Hej! Jag älskar små bilar och även hästar. Problemet är att dessa inte alltid går ihop... har hört att man inte får köra transport med vissa småbilar jag undrar hur man vet detta och så vill jag gärna veta om ni vet någon bil som går att dra transport med, och även om ni vet någon minibil som inte går att dra transport med. Min dröm är att ha en minicooper eller en bil som ser ut som en mopedbil. Kom gärna med tips!;)
 
Hur man vet, man får titta på bilens respektive släpets registreringsbevis för att kolla vikterna.


Sen får man ju fundera på att det ska vara säkert att dra med, man ska dra ett levande djur i släp- man vill ju gärna att ekipaget ska vara stabilt ordentligt dvs trafiksäkert.

Endel mindre bilar får visserligen dra släp (kanske större än minicooper men iaf) men kan upplevas att det inte blir så stabilt eller tom att kapaciteten faktiskt påverkas när släpet kommer på.

Vill man ha en väldigt liten bil kanske man får låna bil när man kör släp alt ha två bilar.
 
Även om du mot förmodan hittar en minibil som får dra en vanlig häst är det ingenting jag skulle rekommendera. Då är det bättre att låna bil och släp och lämna din mopedbil i lånbyte.

Vi ville inte ha en stor bil men kunna dra hästen och valet föll på skoda yeti. Den får dra mest för storleken men är rejält större än din drömbil.
 
Småbilar är inte tillräckligt tunga eller starka för att dra hästsläp. Jag hade en vw golf kombi ett tag, och fick dra släpet med den en gång när det krisade, då var det bara min lilla shettis jag körde i vårt dubbelaxlade släp (christ by cortez) och i uppförsbackarna kändes det att det var på gränsen till vad bilen orkade. Normalt sett drar vi med en Audi a3 när vi kör storhäst och jag hade då inte velat ha en mindre bil än det att dra med. Som sagt behöver bilen ha både vikten och styrkan, och det får du inte in i en bil av mini cooper-storlek.
 
Jag äger en Mini Cooper och hade aldrig funderat på att dra släp med den, på tok för liten bil för det. Däremot den nyaste Mini Countryman kan vara en intressant dragbil om man har en mindre transport och bara en häst :)
 
Hej! Jag älskar små bilar och även hästar. Problemet är att dessa inte alltid går ihop... har hört att man inte får köra transport med vissa småbilar jag undrar hur man vet detta och så vill jag gärna veta om ni vet någon bil som går att dra transport med, och även om ni vet någon minibil som inte går att dra transport med. Min dröm är att ha en minicooper eller en bil som ser ut som en mopedbil. Kom gärna med tips!;)
Sålänge du inte är i behov av att köra hästen regelbundet så är det bättre att du köper din småbil och sen lånar en större bil om du måste iväg nånstans.
 
Vi har en Renault kangoo (skåpbil, diesel, budgetvariant = med minsta motorn osv) som jag drar släp med. Det är ingen pytteliten bil, men ändå är det ingen idealisk bil att dra släp med. Bränsleförbrukningen dubbleras även om jag bara har shetlandsponnyer i släpet och skulle en större häst börja härja där bak så är nog risken rätt stor att hela ekipaget sätts i rörelse på helt fel sätt. Så jag undviker att dra släp med stor häst i med den bilen...
Skulle aldrig få för mig att dra släp med något ännu mindre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
910
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 323
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp