C

christer_71

har någon något tipps hur man tränar bort rädsla för smällare,skott mm,hästen blir väldigt rädd:cool:
 
Sv: smällare

Du kan försöka träna hästen med lite jobbiga ljud som du själv har kontroll över. Tex kan du börja med att ha lite grus och småsten i en pet-flaska, knyta fast flaskan i ett långt snöre och dra flaskan efter er när du leder och sedan rider hästen. Du kan också själv hålla flaskan i handen och skaka om den lite då och då.

Det är helt enkelt vanlig toleransträning - du ökar successivt när hästen blivit bekväm med en enkare övning. Samma sorts teknik används när man tränar polishästar - som ju inte får fara runt stan hur som helst bara för att det smäller lite här och där...
 
Sv: smällare

det är nog ganska så svårt att träna bort det eftersom det kommer när man minst anar det (tycker jag iallafall)
 
Sv: smällare

bra fråga, undrar åxå vad som är bäst då jag har mina hästar ute på lösdrift normalt... ska jag ta in dom under valborg? Dom trivs bäst ute men eftersom dom går i en skogshage med ganska stenig och kuperad terräng är jag orolig för vad som kan hända om dom blir rädda...
 
Sv: smällare

Gradivs miljöträning är det enda som fungerar. Sluta inte förrän hästen accepterar, ljud eller vad det nu är...
Jag har nyligen flyttat till ett stall vars grannar är en skytteklubb. Nu är det bara att gilla läget liksom! Hon hör skjutandet i hagen så jag trodde hon hade vant sig, men när vi skulle rida förbi visade det sig att ljudet fortfarande var skrämmande, så jag satt av och stod kvar tills hon var lugn.
Idag ledde jag henne nära skjutbanan och bara stod där. Så nu fortsätter träningen tills den är klar.

Så har du möjlighet, hälsa på så många gånger det behövs nära en skytteklubb. /Monika
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Så jobbar du med en häst som skyggar eller stegrar. Tränaren och ryttaren William Nilson Fryer om hur han får hästar att övervinna sin...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Emma Stjernlöfs häst Figaro skrämdes och fick panik när en smällare kastades i en gångtunnel i somras.
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nyårsnatten blev en mardröm för hästägaren Klara Karlsson i Nosaby utanför Kristianstad. Trots att en rad åtgärder vidtagits för att...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På Helsingborgs ridskola, där det finns ett 40-tal hästar, tycker ridskolechefen att det har smällts mindre på senare år, men det finns...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp