Bukefalos 28 år!

Smärstillande + kortison

rahl

Trådstartare
Hej! Jag kommer att ringa en av våra kliniker på måndag men jag tänkte fråga er. finns det verkligen inga smärtstillande som man kan ge till en hund som får kortison? det säger alla som jag ringde i Sverige som jag har frågat men jag har också frågat i mitt hemland och fick minst 4 olika preparat som kan ges. Hennes cortison räcker inte för att täcka ont.
 
Sv: Smärstillande + kortison

Du kan inte ge hunden NSAID (ex Rimadyl, Metacam) samtidigt som den får cortison. Om du ska ge smärtlindring utöver cortisonet så får man ge någon opioid. I Sverige är man restriktiv med att ge så kraftig smärtlindring i hemmet.

Vad är det för fel på hunden? Den kanske hade fungerat bättre med NSAID istället för cortison?
 
Sv: Smärstillande + kortison

Du kan inte ge hunden NSAID (ex Rimadyl, Metacam) samtidigt som den får cortison. Om du ska ge smärtlindring utöver cortisonet så får man ge någon opioid. I Sverige är man restriktiv med att ge så kraftig smärtlindring i hemmet.

Vad är det för fel på hunden? Den kanske hade fungerat bättre med NSAID istället för cortison?
Är det bättre då att hunden har ont? klart att ont behövs också för att begränsa i vildhet men.. Jag är uppvuxen så och vet att om man kan minska ont så gör man det. Det finns läkemedel som man kan ge tillsammans med kortison, fick även ett namn härifrån från en från mitt hemland som fick det av sin vet. Vilka är opioid? är det morfin liknande?

Polyartrit, vi har inte testat med nsaid men det kommer i 100% inte fungera, det är inte artros som det ska hjälpa till. Hennes gräns är 10 mg just nu annars angriper hennes eget kropp sina leder. så vi kan inte stå utan kortison och testa nsaid. det står bland annat här att man get det som vi ger
http://www.petplace.com/dogs/immune-mediated-polyarthritis/page3.aspx

"# Therapy In-depth

# Prednisone. Prednisone is the most common and generally most effective drug used in the treatment of immune-mediated polyarthritis. When given at high dosages, it causes suppression of the immune response. Improvement of the clinical signs is usually seen quickly, within 48 hours. To induce remission, high doses are given at the start of therapy. If remission occurs, dosages are gradually decreased and eventually stopped, over 4 to 9 months. If remission is difficult to achieve, a relapse has occurred, or there are unwanted side effects from the prednisone, additional immunosuppressive drugs are required."
 
Sv: Smärstillande + kortison

Men om din hund mår så pass dåligt att inte kortisonet hjälper mot smärtan kanske det är dags för hunden att vandra vidare?
Opioider står under narkotikalagen och får inte förskrivas hur som helst. Det råder olika lagar i olika länder.
 
Sv: Smärstillande + kortison

Men om din hund mår så pass dåligt att inte kortisonet hjälper mot smärtan kanske det är dags för hunden att vandra vidare?
Opioider står under narkotikalagen och får inte förskrivas hur som helst. Det råder olika lagar i olika länder.
Men hon är inte dåligt, hade hon varit dåligt så hade vi avlivat henne. Men hon mår mycket bra av kortison vi kunde sänka dosen och fortsätta öka tid på rehabilitering utan att hon är trött och inte orkar. Men själva delen av kortison är inte smärtstillande för henne, hon har ont ibland, inte alltid. Vi var nyligen hos en äldre vet efter att hon kommit över sin nya inflammation och den damen sa att hon aldrig skulle avliva en hund i det skicket som Niunia var då. Det ändrades inget sedan dessa, hon blev inte sämre. Dessutom vet jag att kortison är inte smärstillande på samma sätt som andra, det typ en extra sak för kortison. kortison ger man inte som smärtstillande om en hund har ont eller hur? utan det ger man av andra anledningar och kan hjälpa mot smärta också som extra.

Klart att det ligger olika lagar men samtidigt som sagt det finns smärtstillande som man kan ge med kortison och det jag undrar varför får jag inte det av svenska vet. jag menar inte att de ska skriva ut det direkt men upplysa vilket de inte heller gör...
 
Senast ändrad:
Sv: Smärstillande + kortison

Kanske för att svenska veterinärer oftast har en syn på djurskydd som utesluter livslång behandling med både kortison o starka smärtstillande.
PL
 
Sv: Smärstillande + kortison

Kanske för att svenska veterinärer oftast har en syn på djurskydd som utesluter livslång behandling med både kortison o starka smärtstillande.
PL

Då hade flera behövt bli anmälda för att jag vet många här i Sverige som måste ge sin hund kortison livet ut även unga hundar

Men varför upplysa om något som ändå inte är genomförbart?

Varför inte då?
 
Sv: Smärstillande + kortison

Kortison OCH starka smärtstillande är ju vad du vill ha.
Jag talar inte om anmälningar utan om etik o djurskydd.
PL
 
Sv: Smärstillande + kortison

Men vad hjälper det dig att veta om något som inte går att genomföra ändå (pga. flera olika anledningar)?

Mår din hund så pass dåligt att det enda som får bort smärtan är starka narkotikaklassade smärtstillande och kortison, ja då skulle jag fundera både en och två gånger om det är ett värdigt hundliv.
 
Sv: Smärstillande + kortison

Men vad hjälper det dig att veta om något som inte går att genomföra ändå (pga. flera olika anledningar)?

Mår din hund så pass dåligt att det enda som får bort smärtan är starka narkotikaklassade smärtstillande och kortison, ja då skulle jag fundera både en och två gånger om det är ett värdigt hundliv.

Jag har några vet uttalande som har sett henne innan och nu och ingen av de så att hon är så dåligt att hon ska avlivas. hon får inte kortison mot smärta... du verkar inte förstå det här
 
Sv: Smärstillande + kortison

Ta det lite lugnt nu. Tycker egentligen inte alls att ts fråga är så konstig. Hon har en hund som i stort funkar utmärkt på behandling, vilket även vet är med på. Att vid enstaka tillfällen behöva ge smärtstillande är väl inte en fråga om djurskydd? Hade den kunnat äta nsaid hade det kanske räckt och det hade ju ingen ifrågasatt. Tänk alla artros och spondyloshundar därute som får rimadyl el dyl vid behov.

Det finns ju faktiskt ganska många problem en hund kan ha som gör att det krävs kortisonbehandling tex hudproblem, addison (eller av ren känslig mage inte kan äta nsaid). Menar ni då att om hunden bryter benet och inte kan äta nsaid, ska avlivas istället för att ge hunden en opioid som tex tradolan eller temgesic, för att klara sina benbrottssmärtor? Bara för att man ska vara försiktig med förskrivning av narkotikaklassade läkemedel? Självklart ska man vara restriktiv men helt utesluta möjligheten, är inte det lite väl drastiskt?

Min erfarenhet är att många vets är FÖR försiktiga med att förskriva smärtlindring och även behandla vid inneliggande eller operation. Istället har ägare djur hemma som uppenbart har ont.
 
Sv: Smärstillande + kortison

Kirre tack du verkligen förstår vad det hela går på. Hon har svarat bra på kortison och vi vet hennes gräns för att hennes kropp ska inte ta död på egna leder, men vet som ser henne ser att hon mår bra, är glad, ingen feber, bara enstaka tillfälle där hon har ont. ont som kan behandlas iställert för att hon ska gå med ont. Ingen säger att hon ska äta det varje dag i flera år...
 
Sv: Smärstillande + kortison

Du missförstår mig. Självklart ska en hund med ett benbrott eller dyl. få den smärtlindring den behöver!
I TS fråga låter det som om hunden ska medicineras med kortison plus starkt smärtstillande regelbundet, för alltid, eftersom hunden inte svarar tillräckligt bra på kortisonet (om man läser TS andra trådar framkommer det rätt tydligt att hunden har ont trots behandling). Det är i alla fall så jag tolkar det.
 
Senast ändrad:
Sv: Smärstillande + kortison

Jag har bara läst vad ts skriver här och då handlar det ju om vid enstaka tillfällen och att hunden fungerar bra i övrigt på den behandling den står på.
 
Sv: Smärstillande + kortison

KL

NSAID och kortison har båda negativ effekt på magslemhinna och njurfunktion. Alltså dubbelt negativ effekt vid intag av båda samtidigt.

För den händelse att en svensk veterinär skriver ut NSAID till en patient som står på kortison (vilket avråds av NSAID producenter) och denna patient drabbas av njursvikt o/e magsår och veterinären blir anmäld till ansvarsnämnden så kommer veterinären med stor sannolikhet att fällas och få en erinran eller en varning.
 
Sv: Smärstillande + kortison

Jag har några vet uttalande som har sett henne innan och nu och ingen av de så att hon är så dåligt att hon ska avlivas. hon får inte kortison mot smärta... du verkar inte förstå det här
Du verkar inte förstå att din hund får kortison för att stoppa den immunmedierade inflammation som ger smärtan.
Om det inte fungerar så kan man kanske tillfälligt sätta in smärtstillande men bör väl i första hand se över grundbehandlingen.
Har svårt att tänka mig att någon svensk veterinär låter dig ha opiater hemma för att använda när du tycker det behövs men du kan säkert få ut några för tillfälligt bruk om du gåt till vet när smärtan blir för svår.
PL
 
Sv: Smärstillande + kortison

Det finns ju faktiskt ganska många problem en hund kan ha som gör att det krävs kortisonbehandling tex hudproblem, addison (eller av ren känslig mage inte kan äta nsaid). Menar ni då att om hunden bryter benet och inte kan äta nsaid, ska avlivas istället för att ge hunden en opioid som tex tradolan eller temgesic, för att klara sina benbrottssmärtor? Bara för att man ska vara försiktig med förskrivning av narkotikaklassade läkemedel? Självklart ska man vara restriktiv men helt utesluta möjligheten, är inte det lite väl drastiskt?

Min erfarenhet är att många vets är FÖR försiktiga med att förskriva smärtlindring och även behandla vid inneliggande eller operation. Istället har ägare djur hemma som uppenbart har ont.

Det är en enorm skillnad på att förskriva opioider under en kortare period av intensiv smärta än som är av övergående karaktär än vid kroniska sjukdomar som uppenbarligen inte svarar på den behandling som står till buds.

Att stå på narkotikaklassade läkemedel har sina avigsidor och även jag är av den åsikten att det är oetiskt att låta ett djur som har sådana plågor att det alls behövs - mer än tillfälligt - leva.

Nåt "släpp knarket fritt det är vår" kommer inte att inträffa i Sverige. Tack och lov.
 
Sv: Smärstillande + kortison

Det enda jag vet är som sagt vad ts skrivit här och då verkar ju hunden fungera på behandling, sånär som på enstaka tillfällen. Om ni övriga som skriver här vet mer och att det inte stämmer, då är det en annan femma. Men saken just när de går på kortison är ju att även om nsaid skulle räckt som smärtlindring, som ingen här skulle ifrågsatt att få utskrivet att ge vid behov, så går det inte att ge det, därav opioider, inte nödvändigtvis för att smärtorna är så svåra.

Sen delar vi säkert inte rakt av den generella åsikten gällande användning av opioder heller men det kan vi ta någon annan gång i en annan tråd. ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 893
Senast: monster1
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 823
Senast: solrose00
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 908
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp