Bukefalos 28 år!

Smärta efter utdragen visdomstand

zassoo

Trådstartare
Hur länge är det normalt att det gör ont utan att smärtan avtar? Min visdomstand (i underkäken) drogs ut i onsdags på eftermiddagen, dvs. snart 5 dygn sedan. Jag har fortfarande riktigt ont och är svullen. Maxdos ipren+alvedon funkar hyfsat så länge jag fyller på var 5:e timme ungefär, men nu har jag börjat vakna mitt i natten (som synes) för att det gör så förbaskat ont :crazy: Smärtan innan värktabletterna har kickat in är inte att leka med... :( Nu tog jag en citodon för att se om jag kan få sova lite till. Fick höra av tandläkaren att jag kunde ha ont i upp till en vecka efter ingreppet, men borde det inte börja bli bättre snart?

Hur länge hade ni ont efter tandutdragning? Vad kan man göra för att smärtlindra och för att kunna sova om natten?
 
@zassoo Jag opererade ut en visdomstand för 6 år sen kanske och jag kan faktiskt inte minnas att jag hade särskilt ont efter. Jag fick ett stort blåmärke på kinden och var svullen men jag tror inte jag hade så ont.

Det är säkert olika från fall till fall men jag tycker inte att du borde ha så ont att du behöver ha flera värktabletter fortfarande.

Var det en inflammation när ni drog ut tanden så kanske den fortfarande är kvar?
 
Hur länge är det normalt att det gör ont utan att smärtan avtar? Min visdomstand (i underkäken) drogs ut i onsdags på eftermiddagen, dvs. snart 5 dygn sedan. Jag har fortfarande riktigt ont och är svullen. Maxdos ipren+alvedon funkar hyfsat så länge jag fyller på var 5:e timme ungefär, men nu har jag börjat vakna mitt i natten (som synes) för att det gör så förbaskat ont :crazy: Smärtan innan värktabletterna har kickat in är inte att leka med... :( Nu tog jag en citodon för att se om jag kan få sova lite till. Fick höra av tandläkaren att jag kunde ha ont i upp till en vecka efter ingreppet, men borde det inte börja bli bättre snart?

Hur länge hade ni ont efter tandutdragning? Vad kan man göra för att smärtlindra och för att kunna sova om natten?

Har du någon feber? Det kan ju bli en inflammation/infektion efteråt även om det inte var det innan. Ring tandläkaren och fråga, skulle det vara en infektion behöver du medicin.
 
@zassoo Jag opererade ut en visdomstand för 6 år sen kanske och jag kan faktiskt inte minnas att jag hade särskilt ont efter. Jag fick ett stort blåmärke på kinden och var svullen men jag tror inte jag hade så ont.

Det är säkert olika från fall till fall men jag tycker inte att du borde ha så ont att du behöver ha flera värktabletter fortfarande.

Var det en inflammation när ni drog ut tanden så kanske den fortfarande är kvar?

Jag opererade ut den på vänstra sidan för 2 år sedan, då gjorde det rejält ont när bedövningen släppte och någon dag till kanske men sen var det lugnt. Den här gången togs tanden ut med tång, vet inte om det påverkar. Men det är absolut skillnad mot förra gången.

I natt roade jag mig med att googla på saker som "hur länge har man ont efter utdragen visdomstand" osv. och det verkar vara otroligt individuellt. Vissa går till jobbet dagen efter och vissa har ont i tio dagar eller mer... :crazy: Man kan ju få en infektion t.ex. om matrester trillar ner i hålet men jag har varit oerhört noga med att inte äta något som kan trilla ner, dvs. mestadels släta soppor, yoghurt osv. och dessutom försökt att bara äta på vänster sida av munnen.

Äh jag vet inte... De sa som sagt att jag kunde ha ont i en vecka och en vecka har inte gått, men jag kan ju tycka att det borde börja bli åtminstone liiiite bättre nu som sagt.
 
Har du någon feber? Det kan ju bli en inflammation/infektion efteråt även om det inte var det innan. Ring tandläkaren och fråga, skulle det vara en infektion behöver du medicin.

Har inte tagit tempen, möjligtvis kan det vara någon liten temphöjning men jag känner mig pigg annars, förutom smärtan då :crazy:
 
Har inte tagit tempen, möjligtvis kan det vara någon liten temphöjning men jag känner mig pigg annars, förutom smärtan då :crazy:

Jag skulle ändå ringt tandläkaren och kollat, är det infekterat kommer det ju inte att gå över av sig självt. Det kan gå rätt fort när det väl börjat, det märkte en kompis som hade dragit ut en tand :crazy: fick superont på några dagar och fick äta hästdos penicillin för att bli bra.
 
Jag drog ut en för någon månad sen och det gjorde bara ont samma dag. Tycker också du bör kontakta tandläkaren om smärtan inte avtagit på den här tiden, oavsett om det är normalt eller ej så besvärar det ju dig ordentligt om du inte får sova.
 
Tog ut en visdomstand för ca 2 år sedan. Fick inget ont alls, gick och köpte en hamburgare direkt när bedövningen släppt för jag var så jävla hungrig :o :p
Hade inte kunnat äta på flera dagar eftersom jag inte kunde öppna munnen. Direkt den rök så var allt som vanligt igen. Tog ingen smärtlindring för det behövdes inte. Återbesök en vecka senare hos tandläkaren då jag hade en annan koll. Hade läkt så bra att det inte ens syntes att han dragit ut någon tand.
 
Ringde tandläkaren nu. Det är tydligen helt normalt såklart :grin: Jag skulle ringa imorgon igen om det inte blivit bättre så ska de spola ur. Tydligen kan det ta några extra dagar just i underkäken. Så vi fortsätter tablettfesten här.

Jag läste dock på en tandkliniks hemsida att om värktabletter hjälper så sker läkningen normalt, och tabletterna hjälper ju, det gör de. *lever på hoppet*
 
Hur länge är det normalt att det gör ont utan att smärtan avtar? Min visdomstand (i underkäken) drogs ut i onsdags på eftermiddagen, dvs. snart 5 dygn sedan. Jag har fortfarande riktigt ont och är svullen. Maxdos ipren+alvedon funkar hyfsat så länge jag fyller på var 5:e timme ungefär, men nu har jag börjat vakna mitt i natten (som synes) för att det gör så förbaskat ont :crazy: Smärtan innan värktabletterna har kickat in är inte att leka med... :( Nu tog jag en citodon för att se om jag kan få sova lite till. Fick höra av tandläkaren att jag kunde ha ont i upp till en vecka efter ingreppet, men borde det inte börja bli bättre snart?

Hur länge hade ni ont efter tandutdragning? Vad kan man göra för att smärtlindra och för att kunna sova om natten?

Jag hade tokont i 4 veckor och rejält ont i 6 veckor till. IPREN och Panodil i stor mängd.

Nu tog min operation ganska lång tid med flera tandläkare pga att tanden var fastväxt i käkbenet och fick brytas loss i småbitar. Har även permanenta tandproblem i hela den delen av munnen, med störningar och missfärgningar efter operationen.

Så aldrig mer kommer jag gå på snacket om hur bra det är att dra ut visdomständer. Bättre att ha ont en vecka om året.....
 
Jag hade tokont i 4 veckor och rejält ont i 6 veckor till. IPREN och Panodil i stor mängd.

Nu tog min operation ganska lång tid med flera tandläkare pga att tanden var fastväxt i käkbenet och fick brytas loss i småbitar. Har även permanenta tandproblem i hela den delen av munnen, med störningar och missfärgningar efter operationen.

Så aldrig mer kommer jag gå på snacket om hur bra det är att dra ut visdomständer. Bättre att ha ont en vecka om året.....

Fy sjutton! :crazy: Jag hade låtit tanden vara om det bara gjort ont en vecka om året, absolut. Men nu krånglade den flera månader i sträck, med resultatet att jag varit trött och småfebrig bra länge. Går bara det här över nu så kommer det vara värt det. Men det vet vi ju inte än :sneaky:
 
Hur länge är det normalt att det gör ont utan att smärtan avtar? Min visdomstand (i underkäken) drogs ut i onsdags på eftermiddagen, dvs. snart 5 dygn sedan. Jag har fortfarande riktigt ont och är svullen. Maxdos ipren+alvedon funkar hyfsat så länge jag fyller på var 5:e timme ungefär, men nu har jag börjat vakna mitt i natten (som synes) för att det gör så förbaskat ont :crazy: Smärtan innan värktabletterna har kickat in är inte att leka med... :( Nu tog jag en citodon för att se om jag kan få sova lite till. Fick höra av tandläkaren att jag kunde ha ont i upp till en vecka efter ingreppet, men borde det inte börja bli bättre snart?

Hur länge hade ni ont efter tandutdragning? Vad kan man göra för att smärtlindra och för att kunna sova om natten?

Om det gör så pass ont att man inte kan sova - åk och få det kollat!
Till mig sas det också via telefon att "det är normalt"..men på plats var det andra ord.

Min första väntade jag alldeles för länge med, också ca 5-6 dagar och när jag blev undersökt så visade sig vara en superinfektion och fick ren antibiotika i hålet. Enl tandläkaren finns inget vanligt smärtstillande som hjälper om det är infekterat.

Ömt och svullet ska det vara ett par dagar men absolut inte göra så pass ont att man inte kan sova, om det börjar dunka ihärdigt tex, eller att man känner att vardagen inte fungerar för att det gör så ont
 
Fy sjutton! :crazy: Jag hade låtit tanden vara om det bara gjort ont en vecka om året, absolut. Men nu krånglade den flera månader i sträck, med resultatet att jag varit trött och småfebrig bra länge. Går bara det här över nu så kommer det vara värt det. Men det vet vi ju inte än :sneaky:

Just den biten med återkommande smärta har trots allt helt försvunnit. Så nåt positivt blev det.

Jag fick hjälp 3-4 gånger på kliniken att spola rent och rengöra.
 
Jag fick mina i underkäken dragna av en käkkirurg, inte på samma gång. När jag kom hem tog jag 1 Alvedon och kylde ner käken. Jag tog Alvedon regelbundet och hade inte det minsta ont. Men jag kom att se ut som om jag hade påssjuka med blånader,
 
Jag opererade ut mina två i underkäken för lite mer än ett år sedan. Vid andra operationen gjorde det skitont, svullnade och blev infekterat. Mina glasögon satt på sned för att kinden var så svullen. Fick gå till tandläkaren två dagar i rad för att trycka ut var och fick sedan någon slags dräneringsrör isatt som jag hade över helgen. Tog en vecka innan jag såg normal ut. Jag skulle gå till tandläkaren om jag var du och hade en rejäl svullnad.
 
Hur länge är det normalt att det gör ont utan att smärtan avtar? Min visdomstand (i underkäken) drogs ut i onsdags på eftermiddagen, dvs. snart 5 dygn sedan. Jag har fortfarande riktigt ont och är svullen. Maxdos ipren+alvedon funkar hyfsat så länge jag fyller på var 5:e timme ungefär, men nu har jag börjat vakna mitt i natten (som synes) för att det gör så förbaskat ont :crazy: Smärtan innan värktabletterna har kickat in är inte att leka med... :( Nu tog jag en citodon för att se om jag kan få sova lite till. Fick höra av tandläkaren att jag kunde ha ont i upp till en vecka efter ingreppet, men borde det inte börja bli bättre snart?

Hur länge hade ni ont efter tandutdragning? Vad kan man göra för att smärtlindra och för att kunna sova om natten?
Jag passade på att dra ut en visdomstand när jag ändå brutit foten och inte kunde jobba på 6 veckor och vi skojade innan om att det säkert skulle göra ondare.
Det var inte skoj... Det var vidrigt och jag hade ont i 10 dagar medan fotuslingen inte störde alls.
 
Om det gör så pass ont att man inte kan sova - åk och få det kollat!
Till mig sas det också via telefon att "det är normalt"..men på plats var det andra ord.

Min första väntade jag alldeles för länge med, också ca 5-6 dagar och när jag blev undersökt så visade sig vara en superinfektion och fick ren antibiotika i hålet. Enl tandläkaren finns inget vanligt smärtstillande som hjälper om det är infekterat.

Ömt och svullet ska det vara ett par dagar men absolut inte göra så pass ont att man inte kan sova, om det börjar dunka ihärdigt tex, eller att man känner att vardagen inte fungerar för att det gör så ont

Jag börjar faktiskt tro att det är infekterat... Under dagen har jag blivit väldigt torr i munnen och det smakar illa, sambon sa också att min andedräkt luktar typ ruttet :crazy::yuck: Känns inte riktigt normalt. Plus att jag har fortsatt svinont. Så jag ringer så fort jag kan imorgon bitti, nu är det tyvärr stängt...
 
Jag börjar faktiskt tro att det är infekterat... Under dagen har jag blivit väldigt torr i munnen och det smakar illa, sambon sa också att min andedräkt luktar typ ruttet :crazy::yuck: Känns inte riktigt normalt. Plus att jag har fortsatt svinont. Så jag ringer så fort jag kan imorgon bitti, nu är det tyvärr stängt...

Ge dig inte förrän tandläkaren tar emot dig! Blåvägrar den är det bara att åka till akuten, sådant där är INTE att leka med!

Hoppas du kryar på dig snabbt :)
 
Jag börjar faktiskt tro att det är infekterat... Under dagen har jag blivit väldigt torr i munnen och det smakar illa, sambon sa också att min andedräkt luktar typ ruttet :crazy::yuck: Känns inte riktigt normalt. Plus att jag har fortsatt svinont. Så jag ringer så fort jag kan imorgon bitti, nu är det tyvärr stängt...

Stå på dig när du ringer! Det där bör kollas upp. När jag opererade ut en visdomstand i underkäken behövde jag värktabletter de första 24 timmarna, därefter var det bara lite ömt.
 
Första visdomstanden tog 5min att dra och gjorde bara lite ont en-två dagar. Andra tanden tog en timme att få ut och jag gick och hade jätteont i nästan två veckor :(

Tur att jag inte fått fler visdomständer..
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Ketrawzc
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 623
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är förkyld (inte Covid) och har varit det i en vecka nu. Jag kracklar och hostar, är hes och lite snorig men ganska pigg. Hade...
2
Svar
27
· Visningar
2 685
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 932
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Oseriös avel 2023
  • Livförsäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp