Bukefalos 28 år!

Smärtlindring - har ni bestämt er?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Scilla skrev:
Haha det beror ju helt på vilket bb du föder.. min jobbarkompis granne är bm och härom dagen hade det varit 9 st inne på vårat bb som höll på att föda och då är det överfullt och finns väl knappast några marginaler att byta däremot när jag födde så var jag helt själv men det är mer ovanligt att man har hela avdelningen för sig själv...
Vad gör du om du inte tycker om den andra heller då? sedan är det ju faktiskt så att är man inte helt själv med en bm hela tiden utan det finns ju andra i rummet som man kan vända sig till om man tycker saker och ting är helt galet.
Ja, det beror säkert på många faktorer men just nu är det tydligen heller inte högsäsong dvs enormt stor risk med fullbeläggning som på somrarna tex.

Jag inbillar mig att jag INTE kommer att behöva byta bm men går inte första och andra får man väl prova nr 3... 4... hur många finns det? ;)
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

filiduttan skrev:
får man ens ha lustgasen under själva krystvärkarna? Jisses jag har noll koll och 7 veckor kvar :eek:
Fick idag reda på att man får lov att ha sin lustgas under krystvärkarna. Fast oftast tar man den då i vilan mellan krystvärkarna, då man ska andas på ett annat sätt under kryst, man andas in och tar i, andas alltså inte ut. efter den här mammasimmet så är jag expert på andningsteknik :D ...
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Visserligen är det (förhoppningsvis) ett bra tag kvar tills jag får barn, men jag måste fråga;

Gör inte ryggmärgsbedövning väldigt ont att ta? Hörde någonstans om en som fick det EFTER själva förlossningen då hon skulle sys eftersom hon spruckit så illa, och hon sa att det var det som gjorde mest ont under hela förlossningen?
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Det här är lite fascinerande (hjärnsläpp nu, hur stavas fascinerande?).
Det räcker tydligen med att inte ha pratat med en bm på några dagar, så börjar jag stirra upp mig igen. För ett par dagar sen kändes det ju ok!
Så nu behövs lite bukelugn... :angel:
Oroar mig för:
-att spricka, och att läka efteråt (jag KOMMER spricka, är skör som ett torkat löv.. :mad: )
-utdrivningen
-att inte bli lyssnad på (de har LOVAT mig snitt om det skulle gå galet, dvs jag har blivit lovad att få bestämma själv, men hur kan man veta att de håller det sen?)
-att inte kunna andas
-mindre trevliga avföringsvarianter :eek:

Insåg först igår på allvar att förlossningen faktiskt kommer vara JOBBIG, inte bara göra ont :D .
Har väl antagligen läst för mycket om hur kroppen sköter det självt, hade tänkt mest ligga där med min epidural och försöka slappna av, nu inser jag att jag kommer behöva JOBBA också...

Fan, jag är RÄDD!!!!


Kram/


Jossan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Jossan skrev:
Det här är lite fascinerande (hjärnsläpp nu, hur stavas fascinerande?).
Det räcker tydligen med att inte ha pratat med en bm på några dagar, så börjar jag stirra upp mig igen. För ett par dagar sen kändes det ju ok!
Så nu behövs lite bukelugn... :angel:
Oroar mig för:
-att spricka, och att läka efteråt (jag KOMMER spricka, är skör som ett torkat löv.. :mad: )
-utdrivningen
-att inte bli lyssnad på (de har LOVAT mig snitt om det skulle gå galet, dvs jag har blivit lovad att få bestämma själv, men hur kan man veta att de håller det sen?)
-att inte kunna andas
-mindre trevliga avföringsvarianter :eek:

Insåg först igår på allvar att förlossningen faktiskt kommer vara JOBBIG, inte bara göra ont :D .
Har väl antagligen läst för mycket om hur kroppen sköter det självt, hade tänkt mest ligga där med min epidural och försöka slappna av, nu inser jag att jag kommer behöva JOBBA också...

Fan, jag är RÄDD!!!!


Kram/


Jossan
Vet du, när det väl kommer igång så vet du vad du ska göra det är inget att oroa sig för...
Och jag lovar att du högaktningsfullt kommer strunta fullkomligt i avföringsvarianter, att du skriker, svär och hur du ser ut.
Det ända du kommer bry dig om är att få ut barnet.

Det är jobbigt och smärtsamt att föda barn, men du klarar det galant och gör du inte det så finns det hjälp att få. Barnmorskan har faktiskt varit med om liknande saker förut ;)
Det är inget att vara rädd för och det är inte värre än att du klarar av det. Mellan värkarna så tycker man att det är ju inte så farligt... Lyssna på barnmorskan hur du ska ta lustgasen för att den ska hjälpa och lyssna framför allt på din kropp.
Be om smärtstillande om och när du vill ha det.

Lycka till!
/Humlan- mamma till Wille 5 veckor och 2 dagar. :D
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Jossan skrev:
Så lite :D
Jag är lite av "expert", bodde på förlossningen 5 dagar :eek:
Jag finns här och via pm om du har frågor eller bara känner lite oro och behöver prata av dig lite.. :D
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Jossan skrev:
-att spricka, och att läka efteråt (jag KOMMER spricka, är skör som ett torkat löv.. :mad: )
Fick tips om att smörja underlivet 2 ggr/dag med mandelolja för det sägs minska sprickarisken. Det är en väldigt oljig olja så jag brukar ta det 1 gång vilket är innan läggdags. Hjälper det så hjälper det, om inte så får det väl ha varit onödigt arbete.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 079
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Hallå hej. Varning för långt inlägg... :o Men jag har en del funderingar jag gärna skulle bolla med någon. Jag saknar slutbetyg...
Svar
13
· Visningar
2 155
Senast: Dandylinn
·
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 395
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 728
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp