Bukefalos 28 år!

Smärtstillande till hund utan recept?

Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

När det inte finns som djurmedicin. Det är inte tillåtet att skriva ut en human motsvarighet till Metacam till hund.
Om ni inte vet medicinernas biverkningar och interaktioner med andra mediciner ska ni vara försiktiga med att rekommendera doser och behandlingar.
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Happy Dog har ett tilläggsfoder som heter Artrofit (stavning?) som är suveränt till hundar med ledbesvär, ryggproblem ja, alla typer av förslitningsskador och benpålagringar!
Det fungerar verkligen!
Gav det själv till min 10 åriga Schäferhane som fick problem med ryggen, han klarade inte att gå nerför trappor samt hoppa in i bilen. Efter två veckor med Artrofit så var han sitt gamla jag igen!
Polisen i norge använder det ofta till äldre tjänstehundar.

Magnecyl är helt ok att ge vid enstaka tillfällen, tex då en hund med ex benpålagringar överansträngt sig och får ont. Men det är inget man skall ge regelbundet. Som tidigare skrivit så är 1/2 tablett lagom åt en Schäfertik.
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

knapplån:

det kan löna sig att undersöka olika preparat i fråga om vilka tillsatser man får i förhållande till priset.
vissa har ju en hel del fillers,det kan hänga på molekylstorleken osv.

Thina
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

T.Alsterfeldt skrev:
knapplån:

det kan löna sig att undersöka olika preparat i fråga om vilka tillsatser man får i förhållande till priset.
vissa har ju en hel del fillers,det kan hänga på molekylstorleken osv.

Thina

visst är det som du säger, men numera finns det en lag som säger att vet ska skriva ut vet.preparat i de fall de finns, endast i de fall där veterinärmedicinska prep inte finns att tillgå får de skriva ut humanmedicin. Det positiva med detta är att det bli säkrare för den individ som ska behandlas, humana preparat har inga studier på skillnader i metabolismen av lm hos olika djur och man har allt som oftast ingen aning om vilka bieffekter som kan uppstå. Det blir dyrare för djurägaren att betala för vet.preparat, men jag tror också att alla djurägare är måna om sina djur och inte vill utsätta dem för onödiga risker.

Fast, det är ju ändå vet som får på pumpen när det visar sig att det går åt skogen :angel:
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Jag o många med mig tvekar inte att skriva ut en billigare humanvariant när det är fråga om samma substans, ibland kan prisskillnaden vara häftig.
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 714
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 570
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 520
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 703
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp