Bukefalos 28 år!

Smal kaninunge

J

joseflin

Jag tog hand om en kanin för 5 dagar sedan. Den hade bara bott hos förra ägaren 1,5 veckor och kaninen själv är bara 5,5 veckor. (Då var den alltså bara lite mer än 3 veckor gammal när ägaren innan skaffade den.)
Vad jag förstår ska en kaninunge vara hos mamman till och med den är mellan 6 och 8 veckor gammal.

Jag har pratat med kaninkunniga på min djuraffär och de säger att så länge kaninen äter och dricker så blir det förhoppningsvis inga problem.

Och visst, hon äter, dricker, tvättar sig och busar, hon verkar vara ganska nöjd. Men! Jag tycker hon känns väldigt smal. Jag har aldrig känt på en sådan liten kanin tidigare så jag vet inte hur en kaninunge ska kännas.

Ska de ha lite hull redan eller hur är det?

Planerar även att uppsöka veterinär för en hälsokontroll men vill inte stressa henne för mycket nu, i och med att jag tror hon har blivit rätt stressad redan av de förra ägarna.
 
Sv: Smal kaninunge

Verkar som den inte fick stanna tillräckligt länge hos sin mamma, ja.

Vad får hon att äta nu?
 
Sv: Smal kaninunge

Med tanke på att ungen togs på tok för tidigt ifrån sin mor är risken relativt stor att den kommer få problem med magen, förhoppningsvis inget som gör att den stryker med.
Det gäller alltså att vara extra försiktig med allt nytt man introducerar senare.
När ungarna är små brukar de ofta ha ganska mycket hull, lite beroende på.
Senaste kullen har vägt mer än alla mina tidigare kullar och var som små bollar fram till ungefär 6-7 veckors ålder.
Ungar brukar vara ganska runda så länge mamman har tillräckligt med mjölk, och att ungarna äter ordentligt när de väl börjar smaka fast föda också.
 
Sv: Smal kaninunge

Okej, då är hon nog för smal.

Hon har alltid hö i buren, men hon äter inte så värst mycket av det. Annars får hon pellets för juniorkaniner och det äter hon mycket av.

Jo jag har läst det med magproblemen, jag håller alla tummar och tår för att hon inte ska drabbas av något allvarligt med magen.
Men avföringen ser normal ut i alla fall.
Hoppas hon går upp i vikt snart. Annars blir det veterinären som gäller!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 673
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 853
Senast: Lingon
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
720
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 599
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp