Smal katt..

Undret

Trådstartare
..som behöver gå upp i vikt snabbt!

Fick hem tjejen från katthemmet i fredags och hon är pinnsmal, påminner mycket om mitt fullblod när jag köpte honom, men eftersom jag knappast tror att luzern och vetekli kommer att bita på kissen så efterfrågar jag nu ett foder som gör att dom blir runda(re) i hullet snabbt.

Just nu äter kissarna billigt torrfoder från ICA (fri tillgång) samt varsin skål blötmat av samma märke på morgonen. Nya flickan är dock ganska lös i magen, vet inte om det beror på omställningen i sig, nervositet eller att hon inte tål fodret.

Om det finns relativa budgetalternativ så mottages det tacksamt då jag inte har mängder med pengar att köpa kattmat för, men är det nödvändigt så får jag väl skrammla i plånboken.
 
Sv: Smal katt..

Tyvärr krävs det nog lite dyrare foder, men om du köper en stor säck så blir det billigare per kilo, samt att de äter inte lika mycket utav ett kvalitetsfoder, då det är mindre "utfyllnadsskräp" i dessa foder. När jag köpt billigt foder från mataffär och jämfört med att ge torrfoder från djuraffären så har katterna ätit minst dubbelt så mycket utav det billiga, varit lösa i magen och inte varit lika fina i pälsen. Räknar man på det, kan det löna sig att köpa den dyrare påsen, i längden.

Jag hade köpt ett kattungetorrfoder, de har mycket fett och protein, tills katten gått upp i vikt och då byta till ett "vuxenfoder". Köp fodret på en djuraffär, jag har haft bra erfarenhet av bla Royal Canins kattungetorrfoder, men det finns ju fler bra märken.

Blötmat är ju bra för aptiten, men tyvärr är det ca 80% vatten, det kan du läsa dig till på burken om du kikar.

Är katten avmaskad och verkar maskfri? Vissa kan ha envisa maskar som inte försvinner för vissa sorters avmaskningsmedel och det kan då efter en tid behövas avmaskas med ett annat medel.

Vilket foder åt katten på katthemmet?

Vad har katten för bakgrund? Har den svält länge och varit en kortare tid på katthemmet får man nog tänka sig att det tar lite tid innan den är fin i hullet.
Är katten "förskräckligt" smal kan man köpa superburkar hos veterinären eller djuraffären med burkmat som är för nyopererade djur, med extra mkt energi och protein. Det kan räcka med att ge utav dessa i en vecka, en burk kostar ca 20 kr och man ska ge max en burk om dagen.


Du verkar ha flera katter (?), om de andra inte är i behov utav att gå upp i vikt kanske det kan vara idé att som bas köpa ett kvalitetstorrfoder men för vuxna (så de andra inte blir tjocka, men den smala ändå äter ett lite bättre foder, tyvärr är det ofta mkt spannmål i billiga torrfoder såsom ICAs, det är bara utfyllnad och inget katter "ska" äta) samt komplettera med såna här "superburkar" under en tid enbart till den smala katten. De burkar jag tänker på heter a/d eller i/d från Hills tror jag och är små burkar men mycket näringsrika, det är mer som puré i konsistensen och smakrikt. Det finns också en mindre påse med pulver från Royal Canin som man blandar ut med vatten och får en slags välling som också är grymt näringsrik, tror detta också är avsett för nyopererade djur.

Har du inte råd att byta torrfoder till alla katterna, kanske du kan börja med att iaf köpa ett gäng "superburkar" till smalisen och ge ½-1 burk om dagen till enbart henne (så de andra inte kan komma åt det) och se om det hjälper? Om de kostar 20 kr styck och man ger kanske 5 st i veckan under 1-2 veckor så behöver det ju bara bli 1-200 kr. Sen om det räcker är ju svårt att säga, men kanske värt ett försök.

Lycka till med nykomlingen!
Roligt att du köpte katt från ett katthem!! :bow:
 
Sv: Smal katt..

Ta bort torrfodret och ge enbart blötfoder. Det har överlägset bättre näringsvärde. Högre protein och fetthalt, högre smältbarhet och inget annat än kött. Icas egna blötmat är ett bra alternativ. Själv föredrar jag Mjau tetror eller burkar. Svensktillverkat av svenskt kött, och priset gör ju inte ont heller.

Tillägg av rå äggula (Inte äggvitan!) är jättebra likväl som annat animaliskt protein och fett. Jag har haft smalisar som gått jättebra upp i vikt med hjälp av extra tillsats av kycklingskinn. (Som ju är rätt fett. ;) ) kom ihåg att det du ger utöver "basmaten" inte får överstiga 10% av det dagliga intaget.
 
Sv: Smal katt..

..som behöver gå upp i vikt snabbt!

Fick hem tjejen från katthemmet i fredags och hon är pinnsmal, påminner mycket om mitt fullblod när jag köpte honom, men eftersom jag knappast tror att luzern och vetekli kommer att bita på kissen så efterfrågar jag nu ett foder som gör att dom blir runda(re) i hullet snabbt.

Just nu äter kissarna billigt torrfoder från ICA (fri tillgång) samt varsin skål blötmat av samma märke på morgonen. Nya flickan är dock ganska lös i magen, vet inte om det beror på omställningen i sig, nervositet eller att hon inte tål fodret.

Om det finns relativa budgetalternativ så mottages det tacksamt då jag inte har mängder med pengar att köpa kattmat för, men är det nödvändigt så får jag väl skrammla i plånboken.

Vi göder vår tunnis med billigt kött som grishjärta (billigare än kattmat, och katterna äter mer av det än av kattmaten eftersom det är så gott) och mjölk/grädde. Samt att alltid ge henne fettet jag rensar bort när vi själva äter kött.
 
Sv: Smal katt..

Vi göder vår tunnis med billigt kött som grishjärta (billigare än kattmat, och katterna äter mer av det än av kattmaten eftersom det är så gott) och mjölk/grädde. Samt att alltid ge henne fettet jag rensar bort när vi själva äter kött.

Tänk på att man behöver tillsätta en viss mängd ben och lever om man ger hjärta mer än 10% av det dagliga intaget. :)
 
Sv: Smal katt..

Tack allihopa! :bow: Nu har jag lite att bolla med.

Den andra katten är deltidsutekatt, fin i hullet, har jätteblank päls och ser i största allmänhet fin ut så henne "mixtrar" jag inte med i onödan. Om hon klarar sig på en liten skål med 20 kr/kg foder (och gud vet vad hon stoppar i sig när hon är utomhus :p) så är det bra.

Hon har bott på katthemmet ganska länge och dom säger att hon är avmaskad ordentligt så hon borde inte ha mask. Är det träckprov som gäller om man senare misstänker det ändå?

Dom får äggula då och då. Ska kika på kattbebisfoder, känns ju logiskt att ge henne något i den stilen.

Blötfodret har de mest fått som godis och för att utveckla en matrutin tillsammans (har en hund också som får mat på bestämda tider vilket har utvecklat viss avundsjuka och stridslystenhet vid utfodringarna :angel:).

Hon är inte dödligt smal men behöver gå upp i vikt, så testar något vanligt först och går inte det så går jag till veterinären och skaffar mirakel-mat :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Smal katt..

Mjau har torr kattungemat som jag har fått väldigt bra resultat av, den är billig kostar runt 20 kr för 1 kg.
Den heter föräldrafritt eller något sådant, den finns i välsorterade ica affärer och på odal.
 
Sv: Smal katt..

Blötfodret har de mest fått som godis och för att utveckla en matrutin tillsammans (har en hund också som får mat på bestämda tider vilket har utvecklat viss avundsjuka och stridslystenhet vid utfodringarna :angel:).

Varför inte bara öka på blötfodret då?
 
Sv: Smal katt..

Låter som min Astrid när hon flyttade hit. Undrar om det är vanligt när katter kommer ifrån katthem :confused:

Jag gav henne RC Kitten och burkmat dom första veckorna för att få hull på henne utifall något skulle hända henne. Hon äter fortfarande RC Kitten fast efter 2 månader här börjar hon bli väldigt rund. Damen väger nu drygt 5 kilo men är på gränsfall att bli tjock. Eftersom jag har en till katt som eventuell ska få kattungar till sommaren så får jag börja blanda in något annat torrfoder så dom äter ungefär 50/50 eftersom den unga katten ska äta RC kitten ett tag till.

Jag tycker att du ska köpa ett dyrare foder eftersom dom är bättre men sätter ekonomin stopp så satsa på kattungefoder och burkmat.
 
Sv: Smal katt..

Alla; har varit och köpt mat. Hon får äta katungefoder och blötmat. Eftersom jag inte kan ha maten stående framme så får dom flera gånger/dag istället. Hon får sin mat blandad med blötmat och äter det med god aptit :)

Att dom är smala när dom kommer från hem beror nog på hur vida dom trivs i den miljön och vad som hade hänt dom innan dom kom dit. Den här damen var det några som hittade i ett villaområde, då hade ägarna flyttat ifrån huset och lämnat katten kvar, och det tog ett tag innan man upptäckte henne, jävla folk som gör sånt :mad:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp