Smärtor mens

Wembley

Trådstartare
Jag har alltid haft/har smärta vid mens. Lindrar så gott det går med Ipren, vetekudde o s v. När jag var strax före 40 hade jag olidliga smärtor före mens med kraftiga kramper i magen så svetten rann om mig och min sambo undrade om han skulle ringa ambulans. Jag får också smärtor när jag anstränger mig, springer eller liknande typ kraftig menssmärta med svimnimgskänsla.

Nu på morgonen precis vid mensens början kommer värsta smärtan igen. Jag hade ändå förebyggt med Ipren, men hade så ont att jag inte visste vad jag skulle göra. Ligger på golvet i kramp, svettas och illamående.
Till sist gav det sig och har nu "normal" mensvärk igen.

Vad är detta, cystor som spricker, endometrios? Vad kan man göra? Någon som har erfarenhet? Det är outhärdligt när det kommer.
 
Du bör absolut få det utrett. Så där ska man inte behöva ha det.

Om det är normal mensvärk så går den att förebygga med vissa yogaövningar så den inte blir lika jävlig. Även endometrios kan hanteras av yoga. Se sajten endoyoga för mer info.

Men se till att få det utrett och ta all hjälp du kan få av vården.
 
Du bör absolut få det utrett. Så där ska man inte behöva ha det.

Om det är normal mensvärk så går den att förebygga med vissa yogaövningar så den inte blir lika jävlig. Även endometrios kan hanteras av yoga. Se sajten endoyoga för mer info.

Men se till att få det utrett och ta all hjälp du kan få av vården.

Ja det är dags nu. Har ringt Närhälsan för att boka en tid. Orkar inte ha det så här längre. Idag hade jag grundat med Ipren men ålade ändå på golvet av smärtor.
 
Jag hade problem förr, gjorde sjukt ont!
Fick tips av min kiropraktor (av alla människor! Hur visste han liksom?) att strechar höftböjarna. Det funkade! Har inte alls lilla ont länge

Stretchar när? I förebyggande syfte, hur ofta?
 
Ja det är dags nu. Har ringt Närhälsan för att boka en tid. Orkar inte ha det så här längre. Idag hade jag grundat med Ipren men ålade ändå på golvet av smärtor.
Alltså. Detta gör mig asförbannad.
Inte på dig! - utan på hur kvinnor förväntas stå ut med mensbesvär.

Om du hade haft så ont i en arm eller i ryggen hade du inte tvekat att söka vård. Men nu är det mens. Och då tror du att du behöver stå ut.

Ingen ska behöva gå med handikappande värk. Oavsett var den kommer ifrån.
Grrrr
 
Jag har alltid haft/har smärta vid mens. Lindrar så gott det går med Ipren, vetekudde o s v. När jag var strax före 40 hade jag olidliga smärtor före mens med kraftiga kramper i magen så svetten rann om mig och min sambo undrade om han skulle ringa ambulans. Jag får också smärtor när jag anstränger mig, springer eller liknande typ kraftig menssmärta med svimnimgskänsla.

Nu på morgonen precis vid mensens början kommer värsta smärtan igen. Jag hade ändå förebyggt med Ipren, men hade så ont att jag inte visste vad jag skulle göra. Ligger på golvet i kramp, svettas och illamående.
Till sist gav det sig och har nu "normal" mensvärk igen.

Vad är detta, cystor som spricker, endometrios? Vad kan man göra? Någon som har erfarenhet? Det är outhärdligt när det kommer.

Sammanfattningsvis: det kan vara vilket som - cystor eller endometrios. Båda delarna kan orsaka så svåra smärtor.

Jag hade så under en period tidigare (har flera gånger nästan svimmat, blivit skjutsad till akuten där man gav morfin) och man misstänkte endometrios (säker diagnos kan endast göra via titthål alt buköppning). När dessutom en cysta på ena äggstocken upptäcktes och behövde opereras bort konstaterades att jag hade MASSOR av endometriossammanväxningar, vilka bedömdes ha funnits under betydligt längre tid än vad jag haft problem med svåra smärtor. Slutsatsen blev att de svåra smärtorna antagligen berott på att den aktuella cystan vridit sig alt att tidigare cystor spruckit - för hade de orsakats av endometriosen borde jag ha haft ont långt tidigare.

Dessutom har smärtorna aldrig kommit tillbaka även om endometriosen finns kvar - vilket styrker teorin om att de inte berodde på den. Opererande läkare sa också att det inte verkar finnas något samband mellan mängden endometrios och graden av smärta. Hon har både sett exempel på dem som precis som jag haft väldigt mycket endometrios men ändå ingen smärta (endometriosen har upptäckts när man opererat av annan anledning). Och dem som haft bara någon enstaka sammanväxning och ändå enormt svåra smärtor.

Du ska ABSOLUT söka hjälp för detta!!! Cystor syns på ultraljud så det borde förhoppningsvis vara enkelt att bekräfta/utesluta om sådana finns. Är det endometrios som orsakar smärtorna finns även där hjälp att få.
 
Jag hade problem förr, gjorde sjukt ont!
Fick tips av min kiropraktor (av alla människor! Hur visste han liksom?) att strechar höftböjarna. Det funkade! Har inte alls lilla ont länge

Yogan som jag gör mot mensvärken påverkar ju också på det stället.

Stretchar när? I förebyggande syfte, hur ofta?

Jag gör yogan varje dag. Om jag börjar slarva kommer mensvärken, pms-en, yrsel m.m. tillbaka som ett brev på posten. Visst märker jag av det ändå, men i betydligt lägre grad än förut.
 
Denna övning är bra mot mensvärk. Men gärna med värmedyna under och över ifall man har så kraftig mensvärk som du verkar ha.
16s56-liggaparygg-425.jpg
 
Alltså. Detta gör mig asförbannad.
Inte på dig! - utan på hur kvinnor förväntas stå ut med mensbesvär.

Om du hade haft så ont i en arm eller i ryggen hade du inte tvekat att söka vård. Men nu är det mens. Och då tror du att du behöver stå ut.

Ingen ska behöva gå med handikappande värk. Oavsett var den kommer ifrån.
Grrrr

Sant! Jag har gått igenom ganska mycket som barn, p g a medfödd sjukdom så det har troligen bidragit till att jag är smärttålig. På gott och ont. Därför tar det tyvärr tid innan jag "ger mig" och söker hjälp. Jag har nu bokat tid och ska göra ett VUL för att se vad/om något är fel.
 
Sammanfattningsvis: det kan vara vilket som - cystor eller endometrios. Båda delarna kan orsaka så svåra smärtor.

Jag hade så under en period tidigare (har flera gånger nästan svimmat, blivit skjutsad till akuten där man gav morfin) och man misstänkte endometrios (säker diagnos kan endast göra via titthål alt buköppning). När dessutom en cysta på ena äggstocken upptäcktes och behövde opereras bort konstaterades att jag hade MASSOR av endometriossammanväxningar, vilka bedömdes ha funnits under betydligt längre tid än vad jag haft problem med svåra smärtor. Slutsatsen blev att de svåra smärtorna antagligen berott på att den aktuella cystan vridit sig alt att tidigare cystor spruckit - för hade de orsakats av endometriosen borde jag ha haft ont långt tidigare.

Dessutom har smärtorna aldrig kommit tillbaka även om endometriosen finns kvar - vilket styrker teorin om att de inte berodde på den. Opererande läkare sa också att det inte verkar finnas något samband mellan mängden endometrios och graden av smärta. Hon har både sett exempel på dem som precis som jag haft väldigt mycket endometrios men ändå ingen smärta (endometriosen har upptäckts när man opererat av annan anledning). Och dem som haft bara någon enstaka sammanväxning och ändå enormt svåra smärtor.

Du ska ABSOLUT söka hjälp för detta!!! Cystor syns på ultraljud så det borde förhoppningsvis vara enkelt att bekräfta/utesluta om sådana finns. Är det endometrios som orsakar smärtorna finns även där hjälp att få.

Låter likt som mig. Skulle lätt tryckt i mig vad som helst imorse för att slippa smärtan. Ju mer jag tänker efter dessto mer symptom pekar på att något är fel. Vi har t ex inga barn, trots försök. När jag anstränger mig får jag smärtor. Kraftiga menssmärtor, smärtor vid sex o s v.
 
Naproxen, eller ibland Diklofenak, är det som fungerar för mig. Men jag måste ta dem i god tid, har mensvärken redan brutit ut är mitt enda alternativ att spy, ligga på golvet, och gråta.

Jag har försökt få hjälp för värken men får inte så värst mycket mer hjälp än "Det kan bli bättre när du har fått barn!". Så jag är också sur på hur kvinnor förväntas stå ut med sån j-la värk en gång i månaden och bara leva på som vanligt :mad:
 
Naproxen, eller ibland Diklofenak, är det som fungerar för mig. Men jag måste ta dem i god tid, har mensvärken redan brutit ut är mitt enda alternativ att spy, ligga på golvet, och gråta.

Jag har försökt få hjälp för värken men får inte så värst mycket mer hjälp än "Det kan bli bättre när du har fått barn!". Så jag är också sur på hur kvinnor förväntas stå ut med sån j-la värk en gång i månaden och bara leva på som vanligt :mad:

Sicken jäkla svar! :mad: Vad gör man om man inte kan få barn då? :banghead: För mig brukar värktabletter i förväg ta udden av värken lite grann, men fortfarande är den jobbig. Men imorse var det helt outhärdligt, så jag funderade på att åka in akut för att få morfin eller vad som helst :cry:
 
Jag har försökt få hjälp för värken men får inte så värst mycket mer hjälp än "Det kan bli bättre när du har fått barn!". Så jag är också sur på hur kvinnor förväntas stå ut med sån j-la värk en gång i månaden och bara leva på som vanligt :mad:

Nä fy vilket jäkla svar :mad: Ska man verkligen behöva få barn för att få ordning på sin mens? Tänk om man inte vill ha barn? Eller inte kan? Och om det inte hjälper att få barn?

Fortsätt söka hjälp för problemen ända tills du hittar någon som tar dig på allvar.
 
Stretchar när? I förebyggande syfte, hur ofta?

Jag strechar rätt ofta, korta höftböjare har man ju inte bara vid mens :p I början tänjde jag lite försiktigt i kanske 20 sekunder tre gånger om dagen. Nu när höftböjaren mår bättre räcker det med någon gång i veckan.
Har märkt stor skillnad, inte bara vid mens utan fått bättre hållning (plattare mage!), bättre och stabilare sits i ridningen och helt annan kraft i bål och ben.
Helt galet egentligen vad en enda liten övning kan göra! Jag kör klassiska varianten där man har ena benet böjt och det andra utsträckt bakåt. Man får känna efter ordentligt bara så man sträcker just höftböjaren och inte låren.
 
Jag var däckad förr när mensen kom på besök. Jisses om jag inte började ta värktabletter direkt. Gjorde så in i bomben ont, efter jag fick dottern har jag inte ont överhuvudtaget längre. Behöver inte ta en värktablett, men däremot forsar det som en flod istället. Fast hellre det än att vrida sig av värk. Jag drack kamomillthé och tog maxdos av värktabletter för hålla undan det värsta, rejäl motion dagarna innan hjälpte också en aning!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag har tagit p-piller i ungefär två månader och en gyn sa att jag bara behöver ha mens två ggr per år om jag vill, så jag har inte haft...
Svar
0
· Visningar
1 017
Senast: Azalea
·
Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 268
Senast: Aliche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp