Bukefalos 28 år!

Smörblommor och kalk.

mariajonsson

Trådstartare
Om jag fattat saken rätt så gillar inte smörblommor kalk. Eller rättare sagt, dom gillar ett lågt ph värde i jorden.
Jag har en beteshage som nu är inne på sitt tredje år och det fullkomligt exploderar med smörblommor i hagen. Kan jag kalka uppe på gräset och i så fall med vilken typ av kalk, och hur länge måste jag vänta innan jag kan släppa tillbaks hästarna på betet.

De bönder jag pratat med säger: Njae, det gör man ju i samband med att man sår in nytt. Men det är först nu som jag har ett "stabilt rotsystem" för hästarna att gå på, så jag vill verkligen inte behöva så nytt. En gräsmatta kalkas ju "uppifrån", men där går ju förvisso inga djur och betar.
Eller måste jag spruta med typ "Round upp" (stavning?)
Jag som tidigare tyckte smörblommor var så vackra. :angel:

Maria
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Kalk och gödningsmedel tar bort smörblommor. När man har mycket smörblommor brukar det tyda på: endera lågt ph i marken eller näringsfattig mark. På marker med högt näringinnehåll blir smörblomman fort utkonkurrerad av andra växter. Så kalka och göda bör du göra.
 
Sv: Smörblommor och kalk.

men är det bra för hästarna att kalka? det är väl inte bra för dem att få i sig större mängder?
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Vi gödslade före betet både i fjol och i år. I fjol såg jag inte många smörblommor, men nu!! :eek:
Det jag tänker på med kalken är väl att den måste regna ner i backen innan jag kan släppa dit hästarna i gen.

Maria
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Ett annat alternativ, dock mer förebyggande än åtgärd, kan vara att inte låta det betas så hårt utan låta andra växter få en chans att konkurrera ut smörblommorna.
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Så här ser det ut!
Tänkte länka till en bild. Men men....
http://www.pixbox.se/alb1188441

Jag är sååå jävla dålig på att länka, ber om usäkt.
Men om man förstorar sista bilden på sidan så ser man tydligt gränsen mellan förra årets bete och det utökade. Så det måste ju vara att det är betat och lämnat det som inte är gott.
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Jag passar på att ställa en fråga om kalkning:
När är det lämpligast att kalka, på våren eller hösten? Eller spelar det någon roll?
Jag ska kalka våra vallar så jag måste vänta tills vi har slagit i alla fall.

Piggy
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Vi har också mkt blommor på våra naturbeten och har funderat på att få bort dem på nåt sätt.
Men gösdla är jag inte sugen på för våra hästar är alla tre extremt lättfödda, de behöver gå på "dåligt" bete helt enkelt om de ska gå i nån beteshage alls. Gödslar man blir det väl bra sprutt i betet, eller har jag fel.

Kan det funka med enbart kalkning? Vilken sorts kalk och hur sprider man det enklast, har ingen traktor.
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Det verkar vara enormt mycket smörblommor i år, överallt som jag ser...

Undrar om det är vintern, som på nåt sätt gjort att de fått sån skjuts?
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Håller med, det är ett extremt smörblommeår. Någon spekulerade i att det kanske grundlades i förra årets blöta juli, men jag vet inte - kan säkert vara vintern också.
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Jag har en hage som ser värre ut än så, men hästarna rör dom aldrig. Dom betar så skickligt runt.
Varför vill du få bort dom?
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Mina hästar äter inte runt smörblommorna, vilket gör att det blir mycket gräs och klöver kvar som inte betas. Därför skulle jag vilja få bort dem.
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Jag har en beteshage som nu är inne på sitt tredje år och det fullkomligt exploderar med smörblommor i hagen.


Du kan alltid plöja upp och så i nytt frö.

Hästarnas tramp i kombination med välbetat( gräs får inte utrymme) hjälper dem att sprida sig.

Vill du inte plöja( det får man inte om man har betesstöd, men då får man inte heller göda eller kalka-eller för den delen spruta)så kan du putsa betet när smörblommorna blommar.Minskar fröspridning, dämpar smörblommorna något så gräset kan kommma fram.
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Smörblommor är inte önskvärt eftersom
- hästarna ogillar dem, de smakar riktigt illa
- smörblommorna slår ut andra, nyttigare och bättre beteslämpade, arter, vilket blir ännu värre av att de inte har några naturliga konkurrenter
- det kan ses som onödigt att låta en så pass lättutbredd art att ta så pass mycket plats på betet som den ändå tar, speciellt eftersom hästarna inte äter den eller det gräs som växer i/runt/bland den
- om hästarnas bete tar slut och tvingas äta smörblommorna (för att det inte finns annat) så kan hästarna bli sjuka, förgiftade
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Oj, jag har aldrig märkt av något av dessa problem!
(Har aldrig sett en häst röra en smörblomma, hur dåligt med bete det än skulle vara.)
Men jag får väl anse mig lyckligt lottad och önska TS lycka till med blomstren!
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Har man ont om bete, som du verkar ha, tvingar sig hästarna att äta runt smörblommorna.

Men har man större beten, så väljer de självklart att äta på de områden där det inte finns smörblommor alls.

Så om du är lyckligt lottad eller inte kan väl diskuteras.
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Wow, nu drar vi förhastade slutsatser! Hagen hästarna går i för tillfället ligger på ca 20 ha. Skog och åker i en salig blandning.
Men jag kan inte bestämma vart dom ska äta, och på vissa ställen väljer dom att äta rent runt smörblommorna. Varför vet jag inte, det smakar väl bättre där?
O, mina stackars hästar. :rofl:
 
Sv: Smörblommor och kalk.

KL
svarar alla.
Nu är det KRIG. Jag ska kalka när vi har slagit den del av åkrarna som inte är bete. Men tillsvidare så, håll i er för här kommer nåt som säkert får mina seriösa jordbrukare till grannar att skratta sig fördärvade.
Jag kör gräsklipparen fram och till baka i timmar i beteshagen varje dag. :rofl:
Över min döda kropp att smörblomsjä**arna ska få fröa av sig! Under mina många långa timmar bakom gräsklipparen så intalar jag mig själv att det är bättre att döda smörblommor än lägga tiden på att vara ute och springa eller gå på friskis och svettis (det här är bara svettis)
Men jag kan säga att jag har en betshage som snart kan mäta sig med vilken golfbana som helst.:angel:
Dessutom så är det allvarlig social träning för unghästarna att ha mig fräsande runt i hagen.

Maria
 
Sv: Smörblommor och kalk.

Jag klipper också med gräsklipparen i hagarna. Behöver man oroa sig för att hästarna sen äter bladverket på smörblommorna? Eller är det bara själva blomman som är farliga att äta?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp