N

Neisti

Hur ofta smörjer ni? Eftersom jag har en skötis på ridskola så kan inte jag smörja så ofta pga lektioner (sköter tre dagar i veckan). Hans andra två skötare smörjer nästan aldrig. Så jag smörjer ungefär varannan till varje vecka (smörjer om jag kan på helgerna då jag har tid, men han går tyvärr många privatlektioner då). Det är väl för lite? Kan jag få utrustningen att "hålla längre" om jag använder fett, så det inte blir torrt lika fort? :confused: Använder mest vanlig sadeltvål och glycerintvål.
 
Tvålen gör bara rent - det är fettet som gör att lädret håller långre.

Läst tråden ''Lädervård'' överst på listan? :smirk:
 
Blev lite fundersam över inlägget "Lädervård", jag har själv hört att man inte ska blöta ner lädret eftersom det då blir torrt, men i inlägget står det att man gott kan tvätta det med vatten. Jag har också hört att det inte ska skumma när man smörjer, men tydligen (i inlägget) ska de det.. är det ok att det skummar om man torkar bort det? Ska man ha mycket lr lite vatten när man smörjer? Blev väldigt fundersam nu.. :crazy:
 
Jag tar isär, tvättar med tvål och smörjer kanske 2-3 gånger per år :o Däremot så torkar jag av tränset med en handduk efter varje användning och eventuella fläckar tar jag bort med läderrengöring. Smörjer man bara in sakerna ordentligt när de är nya tycker jag det funkar utmärkt att hålla rent på detta sätt, fast det förutsätter ju nästan att man kan göra rent grejerna efter varje pass, vilket är lite svårt på en ridskola.
Jag tycker absolut du ska skaffa läderbalsam att använda när du smörjer, annars blir sakerna som du säger torra...
 
Jag smörjer sköthästens grejer alltid efter att jag har ridit. Men det blir bara lite snabbt för att ta bort det värsta. Storsmörjer gör jag kanske 1-2 ggr i månaden.
 
På ridskolan där jag rider måste man också gö ett tränstest för att få ta isär tränset, och jag, som är för lat för att göra det :angel:, får i stället ta isär det med en kompis som har gjort tränstestet. Det gör också att jag inte kan storsmörja hur ofta som helst.
 
Jag tycker inte att man behöver använda fett varje gång man "smörjer" om man rengör med tvål 1-2 gånger i veckan. Skulle i så fall fetta kanske varannan vecka eller så men det beror mycket på tränsets beskaffenhet. Är det nytt behövs mer fett men är det gammalt så blir det ibland lätt kletigt om man fettar för ofta, då räcker det för det mesta med tvål.

Vidare tycker jag att man ska använda en fuktig svamp, alltså krama ur vattnet tills det inte droppar om svampen och sen ta tvål. Brukar ta så mycket tvål att det precis börjar löddra lite. Om det kommer lödder på lädret torkar jag bort det sedan.
 
Om du putsar med glycerintvålen utan att den löddrar så smörjer den lädret bra. Själv putsar jag tränset efter varje ridpass. Görs inte det på ridskolan av den som ridit när hästen ska ställas in i stallet? Det var regel när jag jobbade på ridskola och fungerade väldigt bra.
 
Jag tvättar av mina träns varje gång (glycerintvål eller en annn tvål som finns i flaska) efter användning och tar isär, tvättar rent och smörjer in varannan gång (minst 3gånger i veckan) Jag är väldigt noga med utrustningen och ser alltid till att allt är helt! Det lönar sig att kolla en extra gång! :)
 
kan väl berätta hur jag gör:

toppar hela tränset i vatten och använder en svamp (med mjuka sidan) för att avlägsna smuts. så gör jag varannan vecka. tränset blir inte speciellt torrt av det.

Ca var 3-4 månad oljar jag min det med olivolja.

Gillar inte om sadeltvål, tycker att det blir en konstig yta på lädret av det.

kan väl även tillägga att det är till en ridskolehäst...
 
Jag smörjer grejerna en gång i veckan oftast. Tvättar med läderstvål. Mkt lödder, ibland spolar jag av med vatten och sen torkar om det är väldigt smutsigt annars torkar jag direkt efter att jag haft på tvålen. Sen brukar jag ha på lite läderfett.
 
Jag har ingen egen häst, men åt sköthästarna jag haft på ridskolan, har jag försökt att smörja åtminstone en gång i veckan. Brukar för det mesta använda stübben glycerintvål
och fetta in några gånger ibland, kanske var tredje-fjärde
vecka.


Men nu så kommer snart syrrans pålle tillbaka från fodervärden och hennes grejer ska det minnsann vara ordning och reda på. Sadeln och tränset ska smörjas av med tvål (lite snabbt sådär) efter varje ridtur och har väl tänkt
fetta in prylarna kanske varannan vecka och då smörja samtliga prylar mer genomgående.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 804
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 176
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 901
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 538
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp