Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Fast det är ju inte bara köttet de tar bort, det är bara det som alla fastnar vid eftersom det verkar vara extremt provocerande för många. Här kan man se vad mer de gör förutom att ser era vegetarisk mat: http://www.goteborgsvarvet.se/om-oss/hallbarhet/?gv=m
Tack.
Men jag tycker mig inte få svar mer än att 30% är ekologiskt. Var kommer det ifrån och de andra 70%? Vilken typ av gödsel används vid den ekologiska framställningen? Om man nu ska undvika köttproducenterna?

Vad finns fler för alternativ?
 
Hur många här har blivit extremt provicerade över att de serverar vegetarisk mat. De flesta blir ju provocerade över att folk måste klä av sig för att få äta sin egen matsäck

Och vad menar du att de ska göra då när de fått klagomål från de som utfört certifieringen?

Tycker inte att det är konstigt alls att när man är i tjänst med arbetsplatsens kläder så följer man deras policy. På fritiden tar man av sig arbetskläderna och gör som man vill.

Skulle tex se illa ut för mig om jag kom in på en veg resturang där personalen sitter och lunchar med en Big Mac meny.
 
Tycker inte att det är konstigt alls att när man är i tjänst med arbetsplatsens kläder så följer man deras policy. På fritiden tar man av sig arbetskläderna och gör som man vill.

Håller helt med om detta. Jag skulle exempelvis absolut haja till om en väktare, polis, ambulanspersonal eller vårdpersonal eller liknande gick i sina arbetskläder för att handla på Systembolaget på lunchen.
 
Jag är lite delad i frågan. Jag kan tycka att det är löjligt att funktionärer måste ta av sig tröjorna om de ska äta egen medhavd matsäck bara för att den innehåller kött. Samtidigt kan jag tycka att alla har ett val - vill man äta kött just den dagen så måste man ju inte vara funktionär.
 
Tack.
Men jag tycker mig inte få svar mer än att 30% är ekologiskt. Var kommer det ifrån och de andra 70%? Vilken typ av gödsel används vid den ekologiska framställningen? Om man nu ska undvika köttproducenterna?

Vad finns fler för alternativ?
Uppenbarligen räcker deras åtgärder för ”miljödiplomerat, är certifierade enligt den internationella standarden ISO-20121 och tilldelade AIMS Green Award 2016 samt tilldelades pris för årets hållbarhetsinsats 2017 av GMIC Sweden.” Men för dig och andra på buke räcker det inte. Ni kanske skulle bilda en certifieringsorganisation?

Eftersom inget som Göteborgsvarvet gör i hållbarhetsväg duger kan de väl lika gärna lägga ner löpningen, göra om tävlingen till ett rally för bensinbilar vars förare flygs in till stan och vars funktionärer äter på plasttallrikar. Bara de äter NÄRPRODUCERAT SVENSKT EKOLOGISKT KÖTT så är allt annat underordnat.
 
Tack.
Men jag tycker mig inte få svar mer än att 30% är ekologiskt. Var kommer det ifrån och de andra 70%? Vilken typ av gödsel används vid den ekologiska framställningen? Om man nu ska undvika köttproducenterna?

Vad finns fler för alternativ?
Har du någon som helst erfarenhet av att arbeta med miljö- och hållbarhetscertifieringar?
 
Uppenbarligen räcker deras åtgärder för ”miljödiplomerat, är certifierade enligt den internationella standarden ISO-20121 och tilldelade AIMS Green Award 2016 samt tilldelades pris för årets hållbarhetsinsats 2017 av GMIC Sweden.” Men för dig och andra på buke räcker det inte. Ni kanske skulle bilda en certifieringsorganisation?

Eftersom inget som Göteborgsvarvet gör i hållbarhetsväg duger kan de väl lika gärna lägga ner löpningen, göra om tävlingen till ett rally för bensinbilar vars förare flygs in till stan och vars funktionärer äter på plasttallrikar. Bara de äter NÄRPRODUCERAT SVENSKT EKOLOGISKT KÖTT så är allt annat underordnat.
Det kunde ju annars vara kul om administratören som har i uppgift att beställa all den där vegetariska och ekologiska maten, och som alltså också har i uppgift att hitta en leverantör som alls kan leverera enligt de önskemålen, skulle sitta timme efter timme med den ena leverantören efter den andra medan hen förhör sig om exakt vilken typ av gödsel som har använts, hurdan den naturliga jorden på odlingsplatsen var i relation till gödningen, krävdes konstbevattning eller räckte regnet, vilka olika typer av utsäde övervägdes? Hur ser odlingsrytmen ut, vilka arter varierar man mellan? Har andra odlingstekniker övervägts?

Och så tänker vi oss en enkel ostmacka, bara då har vi väl ett tiotal odlade arter att analysera innan vi har tagit oss igenom ingredienserna. En efter en.
 
Uppenbarligen räcker deras åtgärder för ”miljödiplomerat, är certifierade enligt den internationella standarden ISO-20121 och tilldelade AIMS Green Award 2016 samt tilldelades pris för årets hållbarhetsinsats 2017 av GMIC Sweden.” Men för dig och andra på buke räcker det inte. Ni kanske skulle bilda en certifieringsorganisation?

Eftersom inget som Göteborgsvarvet gör i hållbarhetsväg duger kan de väl lika gärna lägga ner löpningen, göra om tävlingen till ett rally för bensinbilar vars förare flygs in till stan och vars funktionärer äter på plasttallrikar. Bara de äter NÄRPRODUCERAT SVENSKT EKOLOGISKT KÖTT så är allt annat underordnat.
Hahaha! Var det inte du som i en annan tråd sade att jag missförstod med flit? Ska jag säga samma sak nu?
 
Har du någon som helst erfarenhet av att arbeta med miljö- och hållbarhetscertifieringar?
Det vanliga, har du belägg för dina påståenden... Har du?

Ja, jag arbetar för ett certifierat företag.
Intressant att du med flera blir provocerad i påståendet att certifieringar även har brister. Jag tycker snarare att det är viktigt att angripa frågan från flera håll.
 
När man bor i en liten håla så har man sett det mesta, jag har sett alla de du nämner i arbetskläder på systembolaget, handlandes. ;)
När jag jobbade i vården fick inte arbetskläderna lämna arbetet. Dvs förbjudet att ta med hem. Är det olika på olika ställen? Alltså bussarong osv , inte vanliga privata hemtjänstkläder
 
Det kunde ju annars vara kul om administratören som har i uppgift att beställa all den där vegetariska och ekologiska maten, och som alltså också har i uppgift att hitta en leverantör som alls kan leverera enligt de önskemålen, skulle sitta timme efter timme med den ena leverantören efter den andra medan hen förhör sig om exakt vilken typ av gödsel som har använts, hurdan den naturliga jorden på odlingsplatsen var i relation till gödningen, krävdes konstbevattning eller räckte regnet, vilka olika typer av utsäde övervägdes? Hur ser odlingsrytmen ut, vilka arter varierar man mellan? Har andra odlingstekniker övervägts?

Och så tänker vi oss en enkel ostmacka, bara då har vi väl ett tiotal odlade arter att analysera innan vi har tagit oss igenom ingredienserna. En efter en.
På tal om certifieringar.. Ska du arbeta med certifieringar så ska du i princip kunna svara på allt detta...

Men det var inte det jag frågade, men det visste du nog redan.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det vanliga, har du belägg för dina påståenden... Har du?

Ja, jag arbetar för ett certifierat företag.
Intressant att du med flera blir provocerad i påståendet att certifieringar även har brister. Jag tycker snarare att det är viktigt att angripa frågan från flera håll.
Det är klart att inga av certifieringarna är felfria. Jag skulle vilja skärpa typ 100% av punkterna i samtliga jag känner till. Men de ska ju vara möjliga att arbeta med också. ("Vegetariskt", tex, har ju den stora fördelen att det är begripligt och genomförbart.)

Om du har synpunkter på just Varvets arbete med certifieringar, så verkar det ju bättre att du vänder dig till dem.
 
När jag jobbade i vården fick inte arbetskläderna lämna arbetet. Dvs förbjudet att ta med hem. Är det olika på olika ställen? Alltså bussarong osv , inte vanliga privata hemtjänstkläder
Jag har aldrig frågat var exakt de jobbar så det kan jag inte svara på, men jag har sett kläder som jag associerar till sjukvården, inte hemtjänsten.
 
På tal om certifieringar.. Ska du arbeta med certifieringar så ska du i princip kunna svara på allt detta...

Men det var inte det jag frågade, men det visste du nog redan.
Sett ur beställarens synvinkel, är det ju snarare så att man har certifieringar för att slippa fråga om allt det där. När ett företag är certifierat, ska jag inte behöva kontrollera detalj efter detalj som privatperson eller kund.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp