Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Jag ser det ur två synvinklar. Dels känns det märkligt att skylla på hållbarhetsargument att å ena sidan servera vegetariskt och å andra sidan godkänna flyguppvisningar. Vem gjorde den tankevurpan?? Dels blir det nog svårare att rekrytera volontärer till kommande år. Man bör nog vara rädd om sina volontärer, de blir färre och färre idag och tvinga dem att ta av sig tröjan om de äter en skinkbit på mackan retar säkert några som inte kommer tillbaka.

Angående djurens rätt tycker jag att de ofta är stentokiga många gånger, vilket gör att jag inte hyser något större förtroende för dem de gånger de kanske har något vettigt att säga heller. Veganer likaså.

Bästa inlägget hittills.
 
Du tror väl inte på riktigt att det är samma höna som ger äggen du köper i butik, som sedan blir till kycklingkött? För det kan jag berätta att det är det INTE. De är avlade för helt olika saker. En konventionell ägghöna lever i drygt 1 år, gasas sedan ihjäl, och mals sönder och blir så kallad biomal. En slaktkyckling lever i 32 dagar innan slakt till köttproduktion. Ägghönor blir aldrig köttprodukt och slaktkycklingar lägger inga ägg.

Ungefär samma gäller kor vad jag förstått (viss reservation här). På vissa ekologiska gårdar blir mjölkkorna dock köttprodukt till konsumenter.

När jag växte upp var korna mjölkkor.
När de inte längre kunde vara mjölkkor blev de kött i stället.
 
Hoppas inte! Det vore ju förjävligt om våra surt förvärvade skattepengar användes för att stödja djurrättsterrorister och miljöterrorister i statliga miljöer! :rage:
Du kan vara lugn. Så fort någon skriver på facebook om katter som bor på katthem och som därför skulle behöva en familj, ringer vi SÄPO. Samma sak när någon får för sig att vi ska ekologisk mjölk i kaffet. Självklart.
 
Det vet vi alltså inte om de gjort. Jag skrev tidigare i tråden vad som var syftet med den, enligt försvaret. Och det är inte säkert att Varvet kunnat säga varken bu eller bä eftersom de inte äger luftrummet.
De är säkert fredsterrorister också, förutom kött-terrorister.

Herregud. Hela organisationen kring Varvet serverar vegetarisk mat, alltid. I allt de gör. Precis som mitt jobb. Vegetarisk mat. Så himla enkelt. Och då skakar buke i sina grundvalar.
 
De är säkert fredsterrorister också, förutom kött-terrorister.

Herregud. Hela organisationen kring Varvet serverar vegetarisk mat, alltid. I allt de gör. Precis som mitt jobb. Vegetarisk mat. Så himla enkelt. Och då skakar buke i sina grundvalar.
Åh man bugar. Är jag hela Buke? Du kör med härskartekniker - rakt igenom hela denna tråd. Är du medveten om det?
 
Ja tacka vet jag Svenska Bönder - de som bryr sig så mycket om sina djurs välfärd att det åter kommer att bli tillåtet att binda fast suggor i detta land.

(LRF behöver inga fiender - jag väljer numera aktivt bort svensk producerat)
 
Ja tacka vet jag Svenska Bönder - de som bryr sig så mycket om sina djurs välfärd att det åter kommer att bli tillåtet att binda fast suggor i detta land.

(LRF behöver inga fiender - jag väljer numera aktivt bort svensk producerat)
Det kommer det väl inte alls? Det har väl blivit avslag på det?
 
Fast om man nu värnar om miljön så är kanske inte en flyguppvisning den bästa idén. Det är ju inte nödvändigt för att folk ska kunna ta sig dit, det är inte en del av kärnan i evenemanget utan enbart en nöjesgrej. Och eftersom just denna nöjesgrej är rätt dålig för miljön så borde de kommit på nåt annat för att roa publiken. Borde inte vara så svårt. Är de miljöcertifierade så borde den certifieringen tas bort iom flyguppvisningen.
Men det var ju inte varvet som anordnade detta? Det här är ju snudd på löjligt, för det har nämnts flera gånger tidigare i tråden varvet inte ligger bakom och ändå väljer du att svara på mitt inlägg med att dom minsann kunde låtit bli uppvisningen (som dom då, återigen, inte är ansvariga för) :confused:

Jag kan hålla med om att det är onödigt med flyguppvisning, men det har ju noll och inget med varvets certifiering och miljötänk att göra.
 
Ja tacka vet jag Svenska Bönder - de som bryr sig så mycket om sina djurs välfärd att det åter kommer att bli tillåtet att binda fast suggor i detta land.

(LRF behöver inga fiender - jag väljer numera aktivt bort svensk producerat)

Ja, Svenska Bönder är de enda som är helt beroende av att deras djur har en tillräcklig välfärd, för att kunna tjäna pengar på uppfödningen.

Att det sedan finns djurrättsorganisationer som vill ta bort existensberättigandet för majoriteten av djuren, är inget som gynnar djurens välfärd.
 
Oavsett - de svenska bönderna, som påstår att vi av djurskyddsskäl ska välja svenskt, kräver att just de regler som eventuellt skulle göra svenska produkter till ett bättre alternativ tas bort.
Att det inte blev tillåtet är inte de för djurens välfärd så ömmande böndernas förtjänst, ju. Det är inte de bönder som äger djuren som går i täten för deras välfärd. Snarare omvänt, i alla fall i den här frågan.
 
Och därifrån till trådens "smygdjurrättsaktivister" som infiltrerat myndigheter/organisationer och lömskt driver sin agenda att tvinga funktionärer att ta av sig en logga:eek: när de äter kött är steget... hyfsat långt ändå, väl? Det ni beskriver är individer som varit utsatta för brott, det tråden allmänt handlar om är ren och skär paranoia. Med tanke på tonen i tråden håller jag det för fullt troligt att när @Petruska pratar om den paranoia hon sett prov på apropå vad vi ser här, så är det just svamlet i den här tråden som hon sett likheter med.

För tråden är komplett vansinnig.

Men vad svarade jag och @sjoberga på? Jo att @Petruska skrev att det fanns paranoia inom LRF och andra organisationer. Både jag och sjoberga konstatera att det kanske inte handlar om paranoia utan att det beror på att de har blivit utsatta. Den delen hade inget med Göteborgsvarvet att göra, och likaväl som man måste kunna skilja på olika aktivister så måste man kunna se att det finns fall där djurägare har blivit utsatta för reella hot.
Jag försvarar inte de mer galna tankarna i tråden och jag försvarar inte de djurägare som utsätter andra för hot, men jag pekar på att det faktiskt kan finnas skäl för oro hos de som är utsatta. Sen är det som @Petruska konstaterar betydligt lugnare nu på senare år, dels har säkerheten ökat på gårdarna, de jag känner till har numera även säkerthetsbolag som åker förbi under nätterna, ännu mer larm och arbetat hårt för att det inte ska gå att ta sig in för obehöriga samtidigt som det ska gå att göra en räddningsinsats vid eventuell brand. Det är en svår balansgång.
De mer vettiga djurskyddsgrupperna har insett att de kommer längre genom att föra samtal istället för att ge sig ut och bryta sig in. De flesta djurföretagare är intresserade av att föra en dialog. Men det finns avarter på båda sidorna och tyvärr är det de som hörs allra mest och syns.
 
Oavsett - de svenska bönderna, som påstår att vi av djurskyddsskäl ska välja svenskt, kräver att just de regler som eventuellt skulle göra svenska produkter till ett bättre alternativ tas bort.
Så du väljer aktivt att köpa kött från länder med sämre lagstiftning och högre antibiotikaanvändning?

Jag förstår fullt ut att man bojkottar Scan, kronfågel och Arla. Men inte om man väljer att köpa kött från andra indtustriproduktioner...
 
Nu har jag läst på lite! Svenskt kötts hemsida för den som vill dubbelkolla. Vad jag förstår är ca 25% av nötköttet i Sverige från kor, och 70% av dessa 25% är "gamla mjölkkossor". Resterande del är från kött som ibland förvisso kallas mjölkko men är då kalvar, mellankalvar och stutar dvs inte kossorna som gått antal år i mjölkproduktionen. Dock hamnar dessa i mjölkko-statistiken eftersom de är av mjölkko-ras.

Så typ 80% av svenskt nötkött till konsumenter är INTE "gammal mjölkko" utan annat. Ungtjurar och tjurar dominerar med ca 43% av slakten.
 
Hepp. Flyguppvisning också. Jomensåatt. Miljön är viiiiktig.
"Göteborgsvarvet idag. I samband med starten klockan 13.56 sker en överflygning med Herkulesplan och Team 60 i formation (sex SK60-skolflygplan). "

Ja den flyguppvisningen gick inte att missa...*Suck* Såg t o m några barn som blev rädda inne på liseberg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp