Bukefalos 28 år!

Snabb fråga till får/get-ägare:

fejko

Trådstartare
Kan man avmaska en dräktig get? Är det något annat man bö tänka på när man ska betäcka en get? Det kom lite plötsligt på eftersom jag inte visste att getter slutar brunsta vid den här tiden. Är det mycket jobb med bäääbisar?
 
Sv: Snabb fråga till får/get-ägare:

Amaska i så fall med banminth om hon är dräktig. Annars är det som emd all annan avel. Välj en frisk, fin och "get"typisk bock med bra temperament.

Getter är i allmännhet duktiga mödrar och killingarna kräver sällan mycket jobb från djurägaren.
 
Sv: Snabb fråga till får/get-ägare:

Det du måste tänka på först och främst när du vill veta något om getter är: fråga ALDRIG en fårägare om råd. Getter och får är INTE lika. tips till bra sida med eget getforum: www.alternativ.nu
ang. avmaskning, visst kan du avmaska, det är t.o.m en fördel för ungarna får en maskfri start i livet. När du avmaskar en get ska du som regel använda dubbel mäng maskmedel. Läs vilken mäng det är till får och sedan dubbel dos.
Vilken ras har du??
Är det dvärgget så brunstar de året om och de kan gott få gå jämt med bock. Då kommer du få 1,5 - 2 kullar bebisar varje år.
Viktigt är också att modern inte är för gammal och ej heller för ung. från 1 år - 5 år är ganska lagom för en förstföderska. Har hon haft bebisar innan kan hon gott gå med killingar tills du ser att hon börjar tycka det är för jobbigt.
Välj ut en bock med lagom storlek och låt dem sedan gå ihop. Bocken kan vara kvar hos geten även när killingarna är födda. De flesta bockar är goda fäder och hjälper till med barnpassningen..
För dig är det inte mycket jobb med bebisarna. Håll koll på juvret under dräktighet och de tre/fyra första dagarna så måste du känna igenom juvret ordentligt två gånger om dagen minst. Det är också bra om du väger bebisarna en gång om dagen i början tills du ser att de börjat lägga på vikt ordentligt.
Bra att veta är också att geten blöder länge efter en förlossning. Upp mot två veckor är bara normalt. Låt henne även äta upp efterbörden. Den innehåller mycket näringsämnen som hon behöver för att föda sina små...
Är det något mer du undrar så är det bara att fråga.
 
Sv: Snabb fråga till får/get-ägare:

Vilken osis att jag haft ett antal getter under ett antal år då.. :smirk:
 
Sv: Snabb fråga till får/get-ägare:

Vilken osis att jag haft ett antal getter under ett antal år då.. :smirk:

Påstod heller inget annat. Menade bara på att om man är ute efter info om getter bör man inte skriva ut får i rubriken. Jag gjorde misstaget i början att tro att får och get är samma sak. Vilket inte är fallet.
 
Sv: Snabb fråga till får/get-ägare:

Kanske ngt jag missat men jag har inte sett ngn studie fr B Röken att tamgetter skulle behöva dubbla dosen(oberoende av preparat???).
PL Gammal getägare o veterinär.
 
Sv: Snabb fråga till får/get-ägare:

Även jag har missat det, trots att jag haft getter sedan början av 90-talet...

Nu har jag dock inga getter :p
 
Sv: Snabb fråga till får/get-ägare:

Varför ska jag motbevisa ett rykte som en för mig vilt främmande människa påstår är en sanning???
 
Sv: Snabb fråga till får/get-ägare:

Varför ska jag motbevisa ett rykte som en för mig vilt främmande människa påstår är en sanning???

Och varför ska då jag överhuvudtaget engagera mig i att bevisa att det är en sanning. Då är det för mig lika lösa rykten att du skulle ha någon som helst koll på getter.
Problemet med getter i sverige är att det mig veterligen bara finns en handbok om getter och i den finns så många osanningar att alla ex. borde eldas upp.
Alltså får man gå på vad erfarna människor som levt med getterna under många år säger. Jag har kontakt med flera av dem och kommer inte gå på vad någon annan säger förrän det motbevisas att de har fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snabb fråga till får/get-ägare:

Så helt fel hade jag inte även om jag inte kunde ange källa.
Vet att en del medel behöver inte ökas dosen. men då det inte går att hitta i Fass eller någon annanstans vilka som de behöver större dos av är det enklare att ge större dos av alla. För iaf. vår vet. säger att det är bättre att ge för stor dos och att alla parasiter dör än att riskera att ge för liten dos och få immuna parasiter.
Problemet med getter i sverige är att det finns inga tillförlitliga handböcker och ingen verkar bry sig om att göra en.
Samma problem med åsnorna. Jag vet fortfarande inte om jag ska ge dem selen eller ej :confused:
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 196
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
926
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
774
Senast: lillan222
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 265
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp