Bukefalos 28 år!

Snabba svar: Kortison? Avliva?

S

Sphynxes

Jag sitter här efter att ha spenderat dagen med att falla in och ut ur gråtattacker. Min katt är 23 år gammal och har kronisk njursjukdom. Han har mått bra och jag har skjutit tanken på avlivning framför mig tills vidare, men nu känner jag i mitt hjärta: Förbättring eller avlivning.

Det är inget konkret som fått mig att känna så, jag bara vet att finns det ingenting som gör honom bättre så måste han få somna. Han mår inte dåligt, men sover större delen av dygnet. Man vill ju inte vänta för länge, man vill ju ha det där värdiga slutet... Jag vill inte riskera att han får urinförgiftning och jag måste åka akut till en vet jag inte har förtroende för. Jag vill att MIN vet ska komma hem till mig så han får sluta i lugn och ro där han känner sig trygg, innan han blir jättedålig och lider...

Nu till frågan. Jag ska sätta honom på kortison imorgon. Vad har ni för erfarenheter av det? Jag vet ju att det inte kommer att "rädda" honom, men kan han bli tillfälligt bättre? Kan vi ha en stund till tillsammans innan vi säger adjö? Åh vad jag önskar att svaret på den frågan är "ja"... Kommer jag att märka någon förändring av kortisonet och isåfall, hur länge dröjer det innan jag ser en eventuell förbättring?

Och ni som är veterinären, djursjukvårdare eller bara allmänt kunniga, finns det något ytterligare man kan göra innan man ger upp?

Jag ska till vetten och köpa njurfoder imorgon så jag ska prata med henne då... Men det skulle kännas skönt med lite svar och reflektioner redan ikväll.
 
Sv: Snabba svar: Kortison? Avliva?

Jag sitter här efter att ha spenderat dagen med att falla in och ut ur gråtattacker. Min katt är 23 år gammal och har kronisk njursjukdom. Han har mått bra och jag har skjutit tanken på avlivning framför mig tills vidare, men nu känner jag i mitt hjärta: Förbättring eller avlivning.

Det är inget konkret som fått mig att känna så, jag bara vet att finns det ingenting som gör honom bättre så måste han få somna. Han mår inte dåligt, men sover större delen av dygnet. Man vill ju inte vänta för länge, man vill ju ha det där värdiga slutet... Jag vill inte riskera att han får urinförgiftning och jag måste åka akut till en vet jag inte har förtroende för. Jag vill att MIN vet ska komma hem till mig så han får sluta i lugn och ro där han känner sig trygg, innan han blir jättedålig och lider...

Nu till frågan. Jag ska sätta honom på kortison imorgon. Vad har ni för erfarenheter av det? Jag vet ju att det inte kommer att "rädda" honom, men kan han bli tillfälligt bättre? Kan vi ha en stund till tillsammans innan vi säger adjö? Åh vad jag önskar att svaret på den frågan är "ja"... Kommer jag att märka någon förändring av kortisonet och isåfall, hur länge dröjer det innan jag ser en eventuell förbättring?

Och ni som är veterinären, djursjukvårdare eller bara allmänt kunniga, finns det något ytterligare man kan göra innan man ger upp?

Jag ska till vetten och köpa njurfoder imorgon så jag ska prata med henne då... Men det skulle kännas skönt med lite svar och reflektioner redan ikväll.

Det är svårt att inse ibland när livet tar slut. Det är lätt försöka hålla i o inte släppa taget. 23 år är en väldigt hög ålder. O sen om man är sjuk. Jag har haft djur hela livet o jobbar med djur, jag hade tagit bort katten. Hoppas du kommer till ett beslut, det kommer kännas lättare när du väl beslutat dig! Lycka till.
 
Sv: Snabba svar: Kortison? Avliva?

Jag undrar också vad syftet med kortisonet skulle vara?

Jag kan ärligt talat säga att jag hade avlivat en så pass gammal katt. Vad förväntar man sig uppnå med behandlingen? Katten är redan mycket gammal, att börja vara krasslig och skraltig hör åldern till så jag skulle satsa på att låta katten få somna in i lugn och ro medan den fortfarande har ett drägligt liv.
 
Sv: Snabba svar: Kortison? Avliva?

Katten är verkligen gammal och sover redan större delen av tiden. Varför fortsätta tills han mår sämre? En "normalt gammal" katt sover inte så mycket.
I mina ögon är det dags att säga farväl redan nu, tyvärr.
 
Sv: Snabba svar: Kortison? Avliva?

Tack för svar!

Jag vet inte varför han skall äta kortison, min veterinär sa säkert det utan att jag memorerade det. Det var väldigt känslomässigt hos henne sist eftersom vi var tvungna att sedera min katt och jag tycker att det är så otäckt när han är gammal och sjuk. Så jag måste ha missat just den biten. Det står kanske på förpackningen eller också får jag fråga.

Min katt har, så vitt jag vet iallafall, inte ont eller mår dåligt. Därför tycker jag inte att det på något sätt är "grymt" mot honom att hålla honom kvar en liten stund till. Sedan så vet jag ju att det inte är mycket till liv att sova hela dagarna, så jag är helt på det klara med att detta är mest för min egen skull. Det är svårt att försona sig med tanken på att han snart ska somna in... Vi har levt tillsammans hela livet (jag är 24 år och han 23) och har ett band mellan oss som jag inte haft med ett annat djur och förmodligen aldrig mer kommer att få.

Igår bestämde jag mig dock att han ska få somna inom några veckors tid. Han ska få ta den här medicinen och förhoppningsvis blir han lite piggare nu under sina sista två-tre veckor. Då får vi en sista fin tid tillsammans innan vi säger adjö för gott.

Tack än en gång för era svar.
 
Sv: Snabba svar: Kortison? Avliva?

Min personliga åsikt är att bara ålder inte är något egentligt skäl för avlivning. Också en gammal katt kan njuta av tillvaron även om de sover mer. Vet man att njurvärdena är förhöjda får man vara extra uppmärksam på hur katten mår och skulle aptiten avta mår den inte bra. Du kommer säkert att känna när tiden är mogen. På en katt i den åldern finns ingen bot för dåliga njurar, och jag skulle inte bråka med några tabletter eller njurfoder utan låta allting vara som vanligt den tid han kan kvar och ge honom precis det han vill ha. Skulle han tycka njurfodret är gott kan man förstås ge det.
 
Sv: Snabba svar: Kortison? Avliva?

jag förstår inte riktigt hur kortison ska hjälpa din katts njurar? när njurarna är slut ja då är dom slut, man kan inte återfå funktionen. det går bara en väg tyvärr. men det kanske var ett annat problem han skulle få det för?

om jag vore du så skulle jag ringa och fråga varför han ska ha kortison. om inte det finns något bra skäl så skulle jag inte ge det, endast övervaka katten noga och se till att han mår så bra som han kan. 23 år är väldigt gammalt och förmodligen är han redan på väg bort eftersom han verkar så trött. dom inre organen ger upp.

min älskade kisse gick bort i cancer för ett par veckor sen, vi hade också ett helt specielt band. så jag förstår hur du känner.. :(
 
Sv: Snabba svar: Kortison? Avliva?

jag förstår inte riktigt hur kortison ska hjälpa din katts njurar? när njurarna är slut ja då är dom slut, man kan inte återfå funktionen. det går bara en väg tyvärr. men det kanske var ett annat problem han skulle få det för?

om jag vore du så skulle jag ringa och fråga varför han ska ha kortison. om inte det finns något bra skäl så skulle jag inte ge det, endast övervaka katten noga och se till att han mår så bra som han kan. 23 år är väldigt gammalt och förmodligen är han redan på väg bort eftersom han verkar så trött. dom inre organen ger upp.

min älskade kisse gick bort i cancer för ett par veckor sen, vi hade också ett helt specielt band. så jag förstår hur du känner.. :(


Mitt varmaste deltagande! Så jobbigt för dig... Om det finns någonting bortom det liv vi känner till så möts ni igen.
 
Sv: Snabba svar: Kortison? Avliva?

beslutet är otroligt jobbigt!! Men Jag personligen hade avlivat kissemissen! Fick avliva min förra katt, då hon var 22 och inte ville ta med henne när vi flyttade från huset hon hade bott i sen hon var kattunge. Jobbigt beslut, men det mest humana!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 458
Senast: tuaphua
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
425
Senast: Fideli
·
Hästmänniskan Jag är i valet och kvalet att jag vill sluta rida. Jag vat att jag inte ska jämföra mig men jag har sista tiden gått från träning och...
2
Svar
26
· Visningar
2 648
Hästvård Som rubriken lyder; någon som har förtjockat gaffelband utan andra skador på gaffelbandet? Vad innebär det att det är förtjockat...
Svar
6
· Visningar
949
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp