Bukefalos 28 år!

Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Reading-your-cats-body-language.png
 
Idag har blygis kommit på att man själv kan hoppa upp i soffan. Tidigare har jag bara burit honom dit och haft honom i knät, men idag har han hoppat upp bredvid mig flera gånger :love: Nöjd var han också, med att ligga bredvid utan gos hela tiden. Nyss ramlade han dock ner, skulle väl sträcka på sig och kom för långt ut. Föll pladask, utan att ta emot sig alls :o Nu ligger han säkert under armen på mig :p
 
Är så glad att vår lilla kattunge klarade av sin sjukdom själv tillsammans med tvångsmatning och vila. Idag är det en aktiv kattunge som både äter/dricker själv samt busar :love: Så fort hon blir frisk så ska hon vaccineras, i dagsläget är hon inte det eftersom det var planerat till denna veckan eftersom hon köptes på annandag jul.
 
Brunetten och Skönhetsmissen har haft en dispyt och surar i varsitt rum.

Lite väs och fräs, en pälstuss bortryckt. Nu en grinig ihoprullad Brunett i hörnet under sängen, och en nonchalant Skönhetsmisse som sträcker ut sig på köksbordet.

Normalt ligger de ihop och tvättar varandra, men tja, alla sociala relationer har väl sina upp- och nedgångar. :cool:
 
Jag såg slutet på avsnitt 3 (av 3) nu, mycket intressant, jag måste se resten också. Bara det lilla jag hann se gav mig en del att fundera på angående mina egna två.

Det är roligt med så ambitiösa studier! Tyckte mycket om att katterna fick bära runt på kameror och att deras beteende tillsammans analyserades så fritt från mänsklig inblandning som möjligt.
 
Det är roligt med så ambitiösa studier! Tyckte mycket om att katterna fick bära runt på kameror och att deras beteende tillsammans analyserades så fritt från mänsklig inblandning som möjligt.

Väldigt ordentligt gjort, och inte med utgångsläget "katter är ju så gulliga". Jag kom in i avsnittet i just ett sånt dolda kameran-läge, när katter blev filmade hemma på natten och att man kunde konstatera att katter beter sig annorlunda mot varandra när de är ensamma hemma eller människorna sover.
 
Våra får kyckling och höns, plus lammspäck och lite annat. Torrfoder har de fri tillgång till men rör inte, däremot kommer en annan katt från någon gård i närheten in och tar ibland så skålen med torrmat och vatten får stå framme.

Sen har våra katter infört att all mat måste vara tillagad annars äter de inte, vilket för dem innebär att den skall hackas. Jag gillar inte riktigt att de blir bortskämda på det sättet men de hade större viljestyrka än mig.
 
Det här med att jag satte gammeltanten i bärsele för ett tag sen... Det hände en (!) gång och sen dess har hon kommit på hur bra det är att bli runtburen och klättrar upp på en när man kommer hem.

Och Mini fick förresten en ny leksak häromdagen; en påsklämma. Det är fascinerande hur länge en katt kan leka med samma sak dagligen.
 
Min Birgitta, aka Biggan, hittade också en superrolig leksak härom dagen. Hon hittade en oöppnad tampong på golvet. Den är superrolig att leka med och bära runt på. Men det allra roligaste är att lägga den i en av skorna i hallen för att sedan rota runt i skon för att få upp den igen. Så söt hon är när hon stoppar ned hela huvudet i skon för att få tag på tampongen. När hon lyckats så lägger hon åter igen tampongen i skon :D :p
 
Min Birgitta, aka Biggan, hittade också en superrolig leksak härom dagen. Hon hittade en oöppnad tampong på golvet. Den är superrolig att leka med och bära runt på. Men det allra roligaste är att lägga den i en av skorna i hallen för att sedan rota runt i skon för att få upp den igen. Så söt hon är när hon stoppar ned hela huvudet i skon för att få tag på tampongen. När hon lyckats så lägger hon åter igen tampongen i skon :D :p

Så där gör gärna min Anton också! Fast inte med tamponger utan vilken leksak som helst som är extra rolig. Ibland kan man vakna upp till ett rejält skokaos i hallen. :D Det finns uppenbarligen en "gömma-leksaker-i-skor"-gen hos katter. :D
 
Så där gör gärna min Anton också! Fast inte med tamponger utan vilken leksak som helst som är extra rolig. Ibland kan man vakna upp till ett rejält skokaos i hallen. :D Det finns uppenbarligen en "gömma-leksaker-i-skor"-gen hos katter. :D
Funderar ibland på om djuren lägger grus i skorna här... Men framförallt är det knyta upp skosnören som är roligt med skor!
 
Idag har Socker blivit kränkt med stort K... Två gånger dessutom! :eek:

Den nyfallna, orörda femcentimeterssnön såg för oemotståndlig ut för att jag inte skulle ta ut Socker i den. Blicken jag fick när han sattes ner i snön skulle dokumenterats på bild. :D Efter några till försök gav han ifrån sig ett ynkligt mjau och jag gick in med honom. Men som vanligt när han han vill in från promenad där han t.ex. blivit skrämd går han genast till ytterdörren igen vilket jag naturligtvis tolkar att det ändå är något som föll herren i smaken. Fast jag borde ha lärt mig, för exakt samma procedur upprepades den andra gången, inkl. ynkligt mjau. :p

Nu pågår en mycket noggrann tvättningsprocedur för att ta bort alla spår av de hemska övergreppen... :cautious:
 
Det här med att jag satte gammeltanten i bärsele för ett tag sen... Det hände en (!) gång och sen dess har hon kommit på hur bra det är att bli runtburen och klättrar upp på en när man kommer hem.

Katter har ett fruktansvärt selektivt minne. I vissa saker, som att inte hoppa upp på diskbänken, har de minne som en guldfisk. Andra saker, som att om jag jamar tillräckligt högt och slickar matte så går hon upp och ger torrisar, kommer de ihåg forever. Trots att sagda matte spenderat månader som kåldolm för att lära katten att nej, det blir inga torrisar, särskilt inte halv fyra på morgonen. :meh:
 
Skönhetsmissen pratar högt när hon går omkring och inspekterar sina rum och sina inneboende såhär på morgonen. Hon kliar klorna lite på dörrmattan och blänger när hon blir åthutad. Promenerar nonchalant förbi hunden, och diskuterar pipigt med sig själv om dagens planerade bravader. Tvättpåsen är på fel ställe och nosas in noga. Kuttrandes och mjauandes flanerar hon in i vardagsrummet, svansen i vädret, kollar in soffan, placerar sig bekvämt på mage vid fönstret.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 486
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
7
· Visningar
536
Senast: Acer
·
Övr. Katt En dubbelgängad skruv till mitt Natural Paradise Magnolia klösträd i takhöjd försvann när flyttgubbarna höll på. Någon som vet vart jag...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: sweep
·
IT & mobiler Hej Tänker kanske finns några här som haj på gäller sim-kort till surplatta och nått bra tips på vad ska välja. Jag inte ha ett...
Svar
9
· Visningar
266
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp