Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Jag var ikväll och se på en fantastisk hästshow där bl.a frihetsdressyr var en del av programmet. Jag blev dock fundersam när jag såg att hästarna i frihetsdressyren hela tiden hade öronen strukna tätt bakåt, och började undra om det finns en orsak till det? Varför har hästarna i frihetsdressyr oftast öronen strukna bakåt, är metoderna snälla mot djuren när de tränas? Annars såg hästarna ut att vara i fint skick och hull. :)
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Finns en hel del hästar som bara tränats med godis och positiv förstärkning som har öronen så.
Jag tycker man får kolla på relationen dem emellan i övrigt och resterande kroppsspråk. Hästen behöver inte vara förbannad eller hotande för att den ser ut så i öronen.

Sen kan man ju inte säga att det alltid är justa metoder överallt. Men öronen är inte enda telltell-sign på hur hästen mår.:)
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Vår ponny är känslig, överambitiös och lite osäker. Han kan ofta se ut sådär om han utför en övning han är osäker på om han gör rätt. Och han har verkligen inte blivit illa behandlad.
På sistone har vi dessutom tränat en del med godis, och som Tuapua säger så kan man se att han kör mer med strukna öron när han gör något för att få godis.
Är nog lite personligt hur de beter sig, jag ser ofta islänningarna busa i hagen och spralla med strukna öron.
Andra hästen har aldrig den tendensen, oavsett godis eller ej.
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Min lägger bara öronen bakåt när han är förbannad, ska kolla idag om han reagerar om jag ger godis. Sen har han öronen bakåt när han går sist för att lyssna bakåt men det är annorlunda.
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Min ena ponny kan ha öronen slickade mot nacken när jag klickertränar, och klickerträning innebär ju godis och inte pisk. Jag antar att hon ser ut så när hon tänker :D
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Gör de inte så för att ha koll på och/eller visa respekt för 'ledaren'?

Ja jag vet inte :D
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Min lägger bara öronen bakåt när han är förbannad, ska kolla idag om han reagerar om jag ger godis. Sen har han öronen bakåt när han går sist för att lyssna bakåt men det är annorlunda.

Jag vet inte om en häst börjar stryka öronen typ direkt när man jobbar med godis, Tuapua har säkert någon bra teori, i mitt fall känns det som att han typ surar medan han gör det för att visa att han tycker att han är klar med övningen och bör få godis PRONTO! :p
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Ibland kan det se ut som en undergiven signal tycker jag, om chefen i hagen säger åt någon att flytta så brukar de oftast flytta sig med strukna öron.
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Min åring lägger öronen bak när hon leker. Det värsta hon råkat ut för är ett par halvhjärtade daskar i baken när hon kollat om hon får sparkas eller bitas.
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Nu minns inte jag vilken av dina det var som var mer "på" med odiset. Var det Islänningen så är ja inte så förvånad. Jag upplever det som att en del Islänningar i sitt mer reserverade sätt också har lättare att stryka öron. Dock tolkar jag det inte riktigt lika som om andra individer gör det.

Min ponny kan göra det lite så måna tror han är sur. Jag tycker dock han har ett till snäpp där de verkligen är strukna bak i surhet. Han har ett litet läge som är lite bak men som är i ett processande/tänkande läge. När han koncentrerar sig mentalt kan öronen hamna där. När han ska läsa av människor/hästar eller han funderar kring ett beslut han ska fatta.
Är han arg drar han oftast också upp näsborrarna lite.

Han är dock inte öronstrykare vid godis. Men han får av mig bara godis i ligget. Han får lite av andra för att få honom intresserad av människor.
Han har fokus på godis m öron fram vid godis. När han började förvänta sig, tigga, kräva och vara för på och sur tränade jag bort det. Men det var inte öronen så mkt som resten av attityden jag inte gillade. Han blev helt enkelt för stressad själv.

Alltså:
Jag tror det kan vara en tankeprocess, jag tror det kan vara undergivenhet, jag tror det kan vara vad fasen som helst eg. Jag vet inte helt!
Men jag har diskuterat det med min tränare. Han har också funderat kring det.
Visst går det att träna fram öronen om man vill. Men jag känner lite att det inte är viktigt för mig.. Jag vill låta dem ha öronen som de vill om attityden är rätt i övrigt.
Men jag funderar kring öronen!
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Är de riktigt sura brukar de ju skrynkla näsborrarna också, öronen allena säger ju inte allt :)
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Jag tror också det kan vara en tankeprocess.

När jag jobbar min gubbe och han är riktigt koncentrerad eller frågar efter mer - om vad som ska hända näst så vinklas öronen bakåt har jag märkt. Det behöver inte vara undergivenhet, men kanske ett sätt att visa att de vill vara med. Tittar man på hästar i hagen så behöver de inte närma sig varandra eller göra en invit till en klistund med spetsade öron alltid heller utan att för den delen vara arga eller liknande.
Det kanske är en artighetssak, eller att vara neutrala/vänliga i hästvärlden också? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Min slickar öronen mot nacken när jag ge honom instruktioner från marken, så söt blir han då :)
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Hej! Jag var ikväll och se på en fantastisk hästshow där bl.a frihetsdressyr var en del av programmet. Jag blev dock fundersam när jag såg att hästarna i frihetsdressyren hela tiden hade öronen strukna tätt bakåt, och började undra om det finns en orsak till det? Varför har hästarna i frihetsdressyr oftast öronen strukna bakåt, är metoderna snälla mot djuren när de tränas? Annars såg hästarna ut att vara i fint skick och hull. :)

Tecken på ilsken.

Alla häster kan vissa ilska tecken, har inte med non typ av dressagen att gjöra, men att hästen är ärg på nåt :mad:
Dålig uppmarksomhet av ryttern, konstig att hästen inte sa ifrån och sparka bakut? kan vara att hästen har gjört så, fick stryk att den sa ifrån och fann det bäst att finna sig i men vill markera sitt misshag allifall med att lägga öronen bak.
Låter som dålig horsemanship allifall.
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Jag tror det kan vara en tankeprocess, jag tror det kan vara undergivenhet, jag tror det kan vara vad fasen som helst eg. Jag vet inte helt!
Jag tror som du, det finns inget enkelt svar. Utöver ilska har jag upplevt att det även hängt samman med tankeprocess/koncentration, fysisk ansträngning, dominans, undergivenhet, det verkar vara en sådan skillnad från häst till häst.

Min slickar öronen bakåt när hon anstränger sig fysiskt till max (och inte har något i omgivningen hon behöver ha koll på), flyttar eller blir flyttad på i hagen, är förbannad, eller otålig när hon tycker det tar för lång tid att få bli utsläppt ur boxen eller lossad från stallgången. Bästa kompisarna i stallet gör även så när de retas på stallgången, men man ser ju på resten av mimiken och kroppsspråket att det inte handlar om ilska.
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Typ alla andra tycker att strukna öron inte nödvändigtvis behöver vara pga ilska. Har du inte sett strukna öron i situationer där hästen inte känns ilsken?

I stallet har vi ett par boxar man måste passera(med häst) för att komma in i skötselutrymmena. I boxarna bor ett par ston som ALLTID ser ut som värsta drakarna när man kommer, strukna öron och nickar liksom uppåt med nosen. Ser verkligen ut som att de vill ge stryk. Men mina killar vill alltid stanna till där och då åker damernas öron fram direkt och de vill hälsa och nojsa lite. Om de inte är helt schizofrena båda två så har jag svårt att se att det skulle vara extrem aggression de visar.

Tuaphua: jo, det är islänningen som har tendens att stryka öronen
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Att en häst har öronen bakåt vid t.ex. frihetsdressyr sägs bero på att hästen tänker/koncentrerar sig på en svår uppgift. Lite som när vi männsikor typ sticker ut tungan när vi har svårt för något o verkligen fokuserar på att göra rätt.

Att det kan hänga ihop med frihetsdressyr kan säkert vara att det krävs betydligt mer tankeverksamhet av en häst att själv och helt lös utföra en uppgift gentemot när vi har den mellan tygelhand o skänkel... Speciellt när det vankas godis o de allra helst vill göra rätt för att få det!

Jag har några bilder på mitt glada okomplicerade sto(ibland undrar jag om hon inte hon saknar lite hormoner :D ). Hon har öronen bakåt o är inte det minsta sur. Man måste kolla även på resten av kroppspråket, vad säger ögonen? Munnen? Hållningen? På den sista bilden ser hon mest "arg" ut men det tror jag beror på att det går lite fortare och hon har inte riktigt hunnit med när jag plötsligt stannar...

fribugahalv.jpg


friflyttaromp.jpg


frilek.jpg


En sak jag helt säkert vet är iaf att mitt sto inte har tränats med några hårda metoder - o öronen är bakåt ändå.
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Min gamla Madam hade strukna öron och även blottade tänder när vi retades med varann och lattjade. Vi körde ju med en "ta-på-varann-kurs" där inte ens en kick i baken eller ett busbett var förbjudet då ingen av oss någonsin ens var i närheten av att skada varann i leken,,,,,vilken kunde bli ganska intensiv.
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

har inte sett dessa hästar men min första tanke när jag läste start inlägget var att på en show är det mycket runt om med publik mm, hästarna måste konsentrera sig på ledaren/ryttaren därav att de lyssnar bättre med bakåt öron och att de verkligen konsentrerar sig på uppgiften.

jag anser inte att alla hästar som har sina öron bakåt är arga/sura.
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Min ena ponny kan ha öronen slickade mot nacken när jag klickertränar, och klickerträning innebär ju godis och inte pisk. Jag antar att hon ser ut så när hon tänker :D
Frågan är väl om du gett godis när hästen har öronen slickade bakåt..;):angel:
Jag ser inget positivt med en häst som har öronen slickade mot nacken,en häst som tränas med godis kan lätt bli krävande och otålig på att godis skall komma direkt.
Frågan är om övningen/träningen blivit tjatig och hästen visar att den är irriterad uttråkad?
Sen är tajming allt i träning ,om man belönar en häst för ett moment och den slumpmässigt har öronen bakåt just då,kan det faktiskt bli just tränad att utföra ett trick med öronen bakåt!

Det är skillnad på en häst som lyssnar bakåt om tränaren är bakom ,eller om nåt händer baktill.
En häst som slickar öronen bakåt skall inte uppmuntras att fortsätta ,ge inte godis till en sur häst.
Ibland tränar man en häst på nåt helt annat än vad som var tänkt från början.

Som en som tränade en hel sommar på att lasta sin häst,vad hon egentligen lärde sin häst var att stanna utanför transporten,så frågan är vad man lär sin häst egentligen.;)
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 194
Hästvård Usch, jag blir tokig:crazy: Känns aningens jobbigt när två helt motsatta metoder rekommenderas av olika veterinärer och hovslagare, jag...
2
Svar
27
· Visningar
6 660
Senast: Cheval
·
M
Träning Hej Först lite bakgrunds info: Jag har fått hem ett sto, 11 år, 170 hög. Hon har inte gjort så mycket i sitt liv, hon har bara gått...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 241
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp