Bukefalos 28 år!

Snällt bett!

P

piggeliinn

Hej!
Skulle vilja ha lite tips på bett. Är dags att köpa ett nytt nu för tycker att min häst gapar alldeles för mycket när man tar i tyglarna.
Har ett tredelat och undrar nu vad man sak köpa som är snällt och gör så han gapar mindre. (Rider western men mest i skogen så vill ha något enkelt, vanligt.)

- Sara:)
 
Sv: Snällt bett!

Är han kollad i munnen? Han kanska bara inte gillar bettet? Testat ett stabilare bett? Ligger bettet lagom högt i munnen? Annars brukar Novabett omnämnas som snällt, kan vara en idé.
 
Sv: Snällt bett!

Varför inte prova bettlöst? Du kan ha både side pull eller hackamoore.:idea:
Jag har det på min pålle och det funkar bra.
 
Sv: Snällt bett!

Ta ut hästtandläkaren och få tänderna kontrollerade.
Prova ett mer anatomiskt bett (som ligger stadigare), kan fortfarande fungera med ett två- eller tredelat, men av annan modell. Eller sidepull kanske?
Det bett ni har nu kanske blivit slitet eller något så det är obekvämt?
Du tar inte för hårt i tyglarna då? Det är en vanlig orsak till att hästen gapar.
 
Sv: Snällt bett!

Få hästen kollad av en tandläkare.
Be också denne att se över ditt bett så att det passar storleksmässigt, inte har några repor och att det tillsammans med tränset sitter på lagom höjd i hästens mun.
Prova att rida på bettlöst så ser du om det verkligen är själva bettets fel. Be någon kunnig se över din egen ridning, i många fall är det ryttarens hand och lydnaden som gör det hela.
 

Liknande trådar

Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 979
Senast: Habina
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 001
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp