Snöbollschampinjon

californication

Trådstartare
Yo!

Hittat två präktiga exemplar av vad jag tror och en annan påstår är snöbollschampinjon. Men man blir ju lite lätt paranoid så jag tänkte dubbelkolla med er här också. :angel:

Visst är det här snöbollschampinjon?

ajo1ld.jpg


ztacf6.jpg


358xxkg.jpg


2s6uceu.jpg
 
Jag tycker absolut att det ser ut som champinjoner, jag är dock lite dålig på att skilja de olika sorterna åt, men känner mig ganska säker på att det är snöboll - men skulle kunna vara knölchampinjon eller ev ung ängschampinjon. Luktar de gott? Gärna lite som mandel eller anis? Låt dem ligga ett litet slag så mörknar skivorna så är du säker på att det är en champinjon.
Att plocka champinjoner har tre fördelar tycker jag:
1 De är goda både råa och tillagade
2 Konkurrensen med andra svampplockare är liten
3 Finns inga riktigt giftiga sorter, den som heter giftchampinjon är ok om man tillagar den. Men det är onödigt. Känns igen på att den gulnar (svavelgult) kraftigt när man klämmer på den
 
En bra tumregel är: Ät inte vita skivlingar som har VITA skivor. Vit flugsvamp är den värsta förväxlingsrisken när det gäller champinjoner, och vit flugsvamp har vita skivor.

Jag hade ätit den svampen. Exakt vilken champinjon det är spelar inte så stor roll, annat än nöjet att veta.
 
En bra tumregel är: Ät inte vita skivlingar som har VITA skivor. Vit flugsvamp är den värsta förväxlingsrisken när det gäller champinjoner, och vit flugsvamp har vita skivor.

Jag hade ätit den svampen. Exakt vilken champinjon det är spelar inte så stor roll, annat än nöjet att veta.
Dessutom ser foten på flugsvamp annorlunda ut, den har strumpa, är jämntjock/smalare och är oftast liksom "randig" genomskinligt/vitt.
 
Helt klart någon form av champinjon.
Ett bra sätt att dubbelkolla är att sätta hattarna med lamellerna neråt på ett vitt papper ett tag. Är det champinjon så blir det mörka spår (sporer) på pappret.
 
En bra tumregel är: Ät inte vita skivlingar som har VITA skivor. Vit flugsvamp är den värsta förväxlingsrisken när det gäller champinjoner, och vit flugsvamp har vita skivor.

Jag hade ätit den svampen. Exakt vilken champinjon det är spelar inte så stor roll, annat än nöjet att veta.

Lite så jag tänkte också, men jag blev lite osäker när ena svampen hade rosa skivor. :D
 
Jag har plockat champinjoner mitt i stan flera gånger. Och i egna rabatten som gödslats med hästdynga. Förra sommaren växte de vid en gammal lövhög nära tomten.
Folk blir ofta livrädda när de ser det. Men det finns ju ingen tvekan, om skivorna är färgade rosa elelr bruna. Men jag antar att det är en förnuftig rädsla.

Det har ju inträffat dödsfall med thaliländare som plockat vit champinjon eftersom den ser exakt ut som en delikat matsvamp i Thailand :(
 
En bra tumregel är: Ät inte vita skivlingar som har VITA skivor. Vit flugsvamp är den värsta förväxlingsrisken när det gäller champinjoner, och vit flugsvamp har vita skivor.

Jag hade ätit den svampen. Exakt vilken champinjon det är spelar inte så stor roll, annat än nöjet att veta.
Vilket suveränt tips! Nu kanske jag också vågar plocka champinjon om jag ser dem.

Det där med pappret någon skrev var också en sån enkel grej som även jag borde klara av :p
 

Liknande trådar

Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 296
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 058
Senast: nejlica
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 272
Senast: Lyan
·
AI
Samhälle Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd? Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis...
2
Svar
20
· Visningar
959
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp