Voeux

Trådstartare
Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd?

Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis trovärdiga nyhetskällor bli vanligare nu när det blir svårare att urskilja sanning från lögn på nätet?

Vad tror ni det kommer innebära för sociala medier, kommer vi tappa intresset för influencers och kreatörer när vi inte längre vet vad/vilka som existerar och inte? Tänker exempelvis på det uppmärksammade influencerkontot med en fitnesstjej som är helt skapad av AI.

Kommer vi hänga med och förstå att vi nu, om möjligt, kan lita ännu mindre på vad vi ser på nätet? Kommer skolorna utbilda ännu mer? Kommer vi komma in i några år där fake news får ännu större genomslag?

Hur ser framtiden för kreativa yrken ut, exempelvis illustratörer, grafiska designers, copy? Hur tror ni upphovsrättsfrågan kommer utvecklas?

Vad har ni för tankar och funderingar?
 
Jag jobbar med bland annat utveckling inom skola så jag försöker följa utvecklingen utifrån det perspektivet och tycker att det är jättespännande. Jag lyssnade på en föreläsning förra veckan där man jämförde utvecklingen av AI med industriella revolutionen då vi på samma sätt nu inte kan föreställa oss hur världen kommer se ut efter förändringen som AI kommer innebära.

Vi använder det inte särskilt mycket i vår verksamhet ännu men försöker se till att lärarna har kunskap om hur eleverna kan använda exempelvis ChatGpt för att göra skolarbeten och att dom kan behöva anpassa uppgifter utifrån det.

Personligen använder jag Bings AI-chatt litegrann i arbetet, exempelvis för att skriva om texter till klarspråk eller ta fram bilder till presentationer.
 
Jag jobbar med bland annat utveckling inom skola så jag försöker följa utvecklingen utifrån det perspektivet och tycker att det är jättespännande. Jag lyssnade på en föreläsning förra veckan där man jämförde utvecklingen av AI med industriella revolutionen då vi på samma sätt nu inte kan föreställa oss hur världen kommer se ut efter förändringen som AI kommer innebära.

Vi använder det inte särskilt mycket i vår verksamhet ännu men försöker se till att lärarna har kunskap om hur eleverna kan använda exempelvis ChatGpt för att göra skolarbeten och att dom kan behöva anpassa uppgifter utifrån det.

Personligen använder jag Bings AI-chatt litegrann i arbetet, exempelvis för att skriva om texter till klarspråk eller ta fram bilder till presentationer.

Jag förstår absolut den jämförelsen. Jag har varit föräldraledig det här året så jag känner att jag ligger efter lite med att vara påläst, men går nu ett gäng onlineutbildningar. I en utav dem pratade de om att vi kommer behöva tänka på foto (och även video antar jag) som vi tänker med text, alltså att trovärdigheten ligger i vem avsändaren är. Vem är det som vill berätta någonting för mig, och varför? Vi tror ju inte på vilken text som helst, och nu kommer vi behöva tänka likadant med vad vi ser oavsett hur realistiskt det ser ut. Det är ju ett enormt skifte bara det (även om vi redan rört oss dit en tid).

Men även hur vi arbetar, hittar information, effektiviserar mm. kommer ju ändras markant.
 
Jag jobbar med marknadsföring och vi nosar på AI ganska mkt på mitt jobb. Vissa saker kommer AI absolut kunna hjälpa oss med, och det gör den redan idag. Jag skriver ibland utkast med hjälp av Chat GPT, men texterna blir väldigt fluffiga och saknar substans. Det är extremt viktigt att prompta korrekt, annars blir det pannkaka.

Vi har också noterat, även om vi har "bra" verktyg som kostar, att AI sällan klarar av multifaktoriella instruktioner. Då blir det lite kortslutning just nu.

Och eftersom jag vet hur svårt det är att få våra "människo-kunder" att ge oss fullständiga uppdragsbeskrivningar (briefer) så tvivlar jag på att AI kommer ersätta oss inom en snar framtid. Som människa kan jag lyfta på luren och fråga efter den information jag saknar, för att kunna genomföra uppdraget. Det gör inte AI, ännu. Den gör så gott den kan. Fort och fel..

Sen ska det sägas att vi har just nu en kampanj som rullar med AI-genererade "människor" i bild. Den har fått en del uppmärksamhet för "modellerna" ser konstiga ut. Men för oss har det också varit bra med AI-genererade modeller, för i Norge får man inte retuschera människor hur som helst, och vi slipper betala modellarvode till någon, vars utseende man "sliter på" i spridningen av kampanjen.
 
Något jag tror vi i skolan kommer få använding av i framtiden är direktöversättning med hjälp av AI.

Det skulle vara ett bra stöd för de elever som är nya i Sverige att kunna ta del av framför allt instruktioner både på svenska och på sitt eget språk och vi skulle kunna slippa anpassa möten utefter när tolkar har möjlighet att vara med. Jag vet att det redan nu finns vissa program för det här men jag vet inte om dom är aktuella för oss att använda med tanke på sekretess och kostnad.
 
Jag jobbar med marknadsföring och vi nosar på AI ganska mkt på mitt jobb. Vissa saker kommer AI absolut kunna hjälpa oss med, och det gör den redan idag. Jag skriver ibland utkast med hjälp av Chat GPT, men texterna blir väldigt fluffiga och saknar substans. Det är extremt viktigt att prompta korrekt, annars blir det pannkaka.

Vi har också noterat, även om vi har "bra" verktyg som kostar, att AI sällan klarar av multifaktoriella instruktioner. Då blir det lite kortslutning just nu.

Och eftersom jag vet hur svårt det är att få våra "människo-kunder" att ge oss fullständiga uppdragsbeskrivningar (briefer) så tvivlar jag på att AI kommer ersätta oss inom en snar framtid. Som människa kan jag lyfta på luren och fråga efter den information jag saknar, för att kunna genomföra uppdraget. Det gör inte AI, ännu. Den gör så gott den kan. Fort och fel..

Sen ska det sägas att vi har just nu en kampanj som rullar med AI-genererade "människor" i bild. Den har fått en del uppmärksamhet för "modellerna" ser konstiga ut. Men för oss har det också varit bra med AI-genererade modeller, för i Norge får man inte retuschera människor hur som helst, och vi slipper betala modellarvode till någon, vars utseende man "sliter på" i spridningen av kampanjen.
Framgår det i kampanjen att modellerna är AI?

Resonerade ni något kring eventuella orimliga kroppsideal som skulle kunna späs på av AI modeller?

Jag försökte få fram en AI bild som föreställde mig själv men verktyget jag använde verkade inte förstå att det finns kvinnor som inte smala, som har rynkor eller är lite skeva i ansiktet.
 
Jag undviker att använda AI i jobbet, av säkerhetsskäl.
Privat så kan jag leka rätt mycket med AI för att det kan vara rätt kul.
Ett problem jag oroar mig för att när tillräckligt mycket AI material finns på nätet att det uppstår ett slag själv refererande loop. och vad som händer då är något vi måsta vara bereda på även om vi ännu inte kan förutse det.
 
Framgår det i kampanjen att modellerna är AI?

Resonerade ni något kring eventuella orimliga kroppsideal som skulle kunna späs på av AI modeller?

Jag försökte få fram en AI bild som föreställde mig själv men verktyget jag använde verkade inte förstå att det finns kvinnor som inte smala, som har rynkor eller är lite skeva i ansiktet.
Det är gjort så att man ska kunna tro att modellerna är fotade med fish eye-fotolins. Det är alltså inte på något sätt så att man skulle kunna tro att det är "normalt". Vi (i norden) har inte producerat något, utan fått materialet från den centrala organisationen.

Det produceras alltså inget ideal, det är mer tänkt som "roligt" och skilja ut sig från mängden.
 
Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd?

Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis trovärdiga nyhetskällor bli vanligare nu när det blir svårare att urskilja sanning från lögn på nätet?

Vad tror ni det kommer innebära för sociala medier, kommer vi tappa intresset för influencers och kreatörer när vi inte längre vet vad/vilka som existerar och inte? Tänker exempelvis på det uppmärksammade influencerkontot med en fitnesstjej som är helt skapad av AI.

Kommer vi hänga med och förstå att vi nu, om möjligt, kan lita ännu mindre på vad vi ser på nätet? Kommer skolorna utbilda ännu mer? Kommer vi komma in i några år där fake news får ännu större genomslag?

Hur ser framtiden för kreativa yrken ut, exempelvis illustratörer, grafiska designers, copy? Hur tror ni upphovsrättsfrågan kommer utvecklas?

Vad har ni för tankar och funderingar?7


Jag övertygad om att det kommer innebära fantastiska framsteg inom medicinska fältet. Det finns redan exempel på det som att en förlamad kvinna kan prata tack vare AI. Som till exempel den här förlamade mannen som kan gå igen tack vare AI

https://omni.se/ai-har-gjort-det-mojligt-for-forlamad-man-att-ga-igen/a/JQMLXP

Den här förlamade kvinnan kan prata med hjälp av AI och avtar

https://www.gp.se/livsstil/forlamad...n-avatar.578f9a78-d4e7-4c95-98cb-20110a02a762

Sen kommer det säkert bli svåra avvägningar om kostnaden och vilka som får del av det men den diskussionen har vi redan idag med vissa dyra mediciner. Oavsett så är det otroliga framsteg som förmodligen inte hade skett utan AI.
 
Jag funderar på hur det är med AI ur ett klimat- och hållbarhetsperspektiv. Hur mycket datorkraft behövs för att driva AI? Hur tas råvarorna fram till dessa datorer? Hur mycket ström?

Ser också ett skräckscenario där hela öppna internet är baserat på AI, där vissa förmögna personer betalar arméer av utsatta för att mata in godtyckliga data som faktabas för AI-modellen. Då kan man ju vinkla det hur som helst och få det att låta som sanning.
 
Inom material forskningen använder man AI för att hitta nya material med önskade egenskaper.
Det sabbar på utveckling markant men att testa dessa nya material är en utmaning.
 
Jag jobbar med marknadsföring och vi nosar på AI ganska mkt på mitt jobb. Vissa saker kommer AI absolut kunna hjälpa oss med, och det gör den redan idag. Jag skriver ibland utkast med hjälp av Chat GPT, men texterna blir väldigt fluffiga och saknar substans. Det är extremt viktigt att prompta korrekt, annars blir det pannkaka.

Vi har också noterat, även om vi har "bra" verktyg som kostar, att AI sällan klarar av multifaktoriella instruktioner. Då blir det lite kortslutning just nu.

Och eftersom jag vet hur svårt det är att få våra "människo-kunder" att ge oss fullständiga uppdragsbeskrivningar (briefer) så tvivlar jag på att AI kommer ersätta oss inom en snar framtid. Som människa kan jag lyfta på luren och fråga efter den information jag saknar, för att kunna genomföra uppdraget. Det gör inte AI, ännu. Den gör så gott den kan. Fort och fel..

Sen ska det sägas att vi har just nu en kampanj som rullar med AI-genererade "människor" i bild. Den har fått en del uppmärksamhet för "modellerna" ser konstiga ut. Men för oss har det också varit bra med AI-genererade modeller, för i Norge får man inte retuschera människor hur som helst, och vi slipper betala modellarvode till någon, vars utseende man "sliter på" i spridningen av kampanjen.

Jag jobbar också med marknadsföring så ämnet är intressant för mig utifrån den synvinkeln. Nu har jag som sagt varit föräldraledig och eftersom jag i princip utgör vår marknadsavdelning så antar jag att inga beslut tagits hos oss ännu. Men jag tror inte att vi kommer rulla ut några färdiga resultat skapade av AI, på sin höjd kanske vi använder det för idéer eller som redigeringsverktyg. Men dels tycker jag att det är många etiska aspekter som måste rådas bot på först när det kommer till upphovsrätt, transparens, ideal mm. innan det skulle bli aktuellt. Men utöver det jobbar jag i en väldigt traditionell bransch med traditionella kunder, så jag tror vi behöver vara försiktiga. Företaget är dessutom rätt auktoritärt och jobbar mycket med frågor om säkerhet, arbetsmiljö, kunskap, människan i fokus osv. så för vår del måste vi nog andas lite våra värderingar.
 
Jag tror att AI kan användas till fantastiska saker, men med tanke på hur världen ser ut tror jag tyvärr det kan skapa mer problem än nytta. Det kommer vara galet lätt att sprida falsk information som ser ut att komma från säkra källor. Redan i dagens versioner kan man ju skapa kopior av ”Influencers” som säljer prylar på sociala plattformar, det räcker med några sekunders material för att återskapa en röst exempelvis.
 
Ser en del problem med juridiken, att den inte kommer hänga med, redan nu är den på efterkälken i utvecklingen. Känns som det kommer explodera inom en kanske inte alltför lång framtid inom AI.

Tycker nyhetsmedier missar den positiva aspekten av vad AI kan medföra, samtidigt har jag varken tid/ork att hinna läsa mig upp något väldigt samt kanske letar information på fel ställen. Hade gärna utbildat mig mer inom ämnet, det är väldigt intressant.
 
I och med trådstarten så kom jag att tänka på att jag läst flera medier rapportera om att Israel använder sig av AI-teknik i sin krigföring nu (gällande att identifiera och bomba mål), vilket vissa menar kan vara en bidragande orsak till de höga antalet dödsoffer bland civila. Tex. genom att det går snabbare att identifiera mål. Jag antar att en förhoppnings med AI och krig hade kunnat vara mer precisa mål, där färre civila skadades, men det verkar avgjort inte vara så nu...
https://www.theguardian.com/world/2...-how-israel-uses-ai-to-select-bombing-targets
 
I och med trådstarten så kom jag att tänka på att jag läst flera medier rapportera om att Israel använder sig av AI-teknik i sin krigföring nu (gällande att identifiera och bomba mål), vilket vissa menar kan vara en bidragande orsak till de höga antalet dödsoffer bland civila. Tex. genom att det går snabbare att identifiera mål. Jag antar att en förhoppnings med AI och krig hade kunnat vara mer precisa mål, där färre civila skadades, men det verkar avgjort inte vara så nu...
https://www.theguardian.com/world/2...-how-israel-uses-ai-to-select-bombing-targets
Eller också så vill man att det ska vara på det sättet. Statsterror helt enkelt
 
Eller också så vill man att det ska vara på det sättet. Statsterror helt enkelt
Mjo, från texten jag länkade till: "A separate source told the publication the Gospel had allowed the IDF to run a “mass assassination factory” in which the “emphasis is on quantity and not on quality”.
 
Jag utbildar mig inom programmering och min sambo är programmerare så det pratas mycket AI i våra kretsar. Antingen så är folk väldigt dom

edagstänkande eller positivt inställda. Jag har mycket hjälp av AI och min sambos jobb använder mycket AI.
Men människor har i alla tider varit domedagstänkande och rädda för ny teknologi (som att man trodde att kvinnors livmoder skulle flyga ur kroppen om man åkte tåg...) och oroliga att teknologi ska ta våra jobb. På 1800talet förstörde Luddites maskiner som tillverkade textiler just för att dom var oroliga över att den nya teknologin skulle byta ut människor. Men grejen är att med ny teknologi så utvecklas nya jobb. Är du inte duktig på AI i dagsläget får du inte ut speciellt mycket av den. Så jag tror att framtiden kommer innebära en hel del jobb där människor utbildas för att kunna jobba med och hantera AI på olika vis.

Folk som anser att AI är värdelöst och inte kan vara hjälpsamt idag är ofta människor som inte vet hur man ska använda den, hur man ska promta osv. I programmering så måste du kunna programmera för att t.ex. ChatGPT ska kunna ge dig användbar kod som fungerar på viset du faktiskt vill. Såvida det inte är väldigt simpla projekt, för där kan ChatGPT gör alla skol-projekt på låg nivå.
 
Folk som anser att AI är värdelöst och inte kan vara hjälpsamt idag är ofta människor som inte vet hur man ska använda den, hur man ska promta osv. I programmering så måste du kunna programmera för att t.ex. ChatGPT ska kunna ge dig användbar kod som fungerar på viset du faktiskt vill. Såvida det inte är väldigt simpla projekt, för där kan ChatGPT gör alla skol-projekt på låg nivå.
Än så länge är det bara vissa typer av problemdomäner som den gör något användbart för. Vi bevakar ämnet men än så länge ligger den typ av programmering vi är beroende av inte på listan över användbart (promptandet blir mer komplext än att skriva koden på andra sätt), men forskningen går extremt fort just nu när det är hajpat. Ju mer man lär sig i ämnet desto mer imponerad och mindre imponerad blir man, när man lär sig hur det fungerar och hur det kan användas.

Jag tror att AI kommer att bli ett viktigt verktyg av många i verktygslådan och på vissa områden kommer det att bli ett måste - en riktig revolution - och på vissa andra not so much.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp